hoe bijenstal uitbreiden

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
ambiorix
Berichten:19
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 07:05
Locatie:Wannegem-Lede (België)
Contacteer:
hoe bijenstal uitbreiden

Bericht door ambiorix » zo 26 aug 2012, 15:30

Ik zit een beetje te brainstormen over hoe ik het volgend seizoen zou aanpakken...
Ik zit nu met 1kast en zou volgend jaar graag uitbreiden naar 2 liefst 3 kasten :D
Hiervoor zou ik volgend jaar via de imkerbond waar ik lid ben aangezette dopjes laten opkweken tot koninginen en deze dan in een EWK (of ander klein kastje) laten bevruchten bij mij thuis. Nadat ze bevrucht zijn heb ik dan een heel seizoen om ze tot volwaardige volken (minimum 1 volle simplex romp) op te kweken tegen de winter.

Is dit een goede methode of hebben jullie betere ideeën? :be5:
Ik sta open voor sugesties en kan zeker nog héél veel bij leren! :wink:

ambiorix
Berichten:19
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 07:05
Locatie:Wannegem-Lede (België)
Contacteer:

Re: hoe bijenstal uitbreiden

Bericht door ambiorix » di 28 aug 2012, 14:36

Niemand? :whistle:

renske
Berichten:356
Lid geworden op:zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds:2010
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Elspeet
Contacteer:

Re: hoe bijenstal uitbreiden

Bericht door renske » di 28 aug 2012, 14:46

Als je volk de winter overleeft, kan je toch een of twee vegers/afleggers maken van je volk. Zo heb ik het ook gedaan, begonnen met 1 volk, volgende winter 2 en nog een scherm geschept. Met 3 de winter uit en deze zomer werden dat er 9 (waarvan 1 zwerm). 1 weggegeven en 4 verkocht (kan ik weer kasten bijkopen :D , want dat is als beginner een behoorlijke investering)en nu ga ik met 4 grote volken de winter in. Je moet natuurlijk wel een beetje geluk hebben met overwinteren en met de bevruchting van koninginnen (ik had hier 100% moeren bevrucht).
En als de moeren niet goed zijn of F 16 bijen produceren, kun je altijd nog ergens goede moeren kopen en invoeren.

Succes ermee,
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

ambiorix
Berichten:19
Lid geworden op:wo 22 aug 2012, 07:05
Locatie:Wannegem-Lede (België)
Contacteer:

Re: hoe bijenstal uitbreiden

Bericht door ambiorix » di 28 aug 2012, 14:48

Maar als ik een aflegger maak hou ik dan nog een sterk genoeg volk over voor de honing productie?

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: hoe bijenstal uitbreiden

Bericht door Ewout » di 28 aug 2012, 16:09

Als je een vlieger maakt is dat een uitstekend productievolk (weinig broed, veel vliegbijen). Als je volk groot genoeg is zou je er twee afleggers van kunnen nemen die je laat afvliegen op je productievolk (oude koningin met twee ramen brias) en meteen voeren.

Schussboelie
Berichten:59
Lid geworden op:ma 20 jun 2011, 09:52
Locatie:Lommel, België
Contacteer:

Re: hoe bijenstal uitbreiden

Bericht door Schussboelie » di 28 aug 2012, 16:20

Dat zal allemaal wel kunnen maar je moet ook niet teveel ineens willen he.

Alhoewel, ik ben de winter uitgekomen met twee volken (2 op 2) waarvan er één eind mei gezwermd heeft.
Het moedervolk heeft nog behoorlijk honing geproduceerd (45kg) en ziet er momenteel heel patent uit.
De zwerm heeft later nog eens gezwermd en die beide zwermen zitten nu ieder mooi op 8 ramen (Dadant Blatt).
Mits wat geluk heb ik dus volgend voorjaar vier mooie volken die allemaal honing zouden kunnen produceren.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: hoe bijenstal uitbreiden

Bericht door Gerard Boswinkel » di 28 aug 2012, 21:03

Hoi Ambiorix,

Lees dit stuk eens. Misschien brengt je dat op ideeën.

http://www.imkerschule-sh.de/sites/defa ... 5-2010.pdf

Groeten.................

Gerard

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: hoe bijenstal uitbreiden

Bericht door de vos roger » di 28 aug 2012, 22:59

Ieder jaar maak ik een 15 tal volken op mijn stand bij, ofwel om te verkopen ofwel om mijn nieuwe beginnende leden een startvolk te bezorgen .
Ik imker met simplexkasten en buckfastbijen, momenteel heb ik 37 volken.
Ik zit in de selectiewerkgroep en verdeel dan ook gratis larfjes van raskoninginnen aan de imkers uit mijn omgeving.
En natuurlijk kweek ik ieder jaar een behoorlijk aantal koninginnen voor mijzelf en anderen te bevoorraden.
Na mijn lente-oogst maak ik dan verschillende kleine volkjes op drieramers simplex met een jonge bevruchte F1 moer.
Mijn drieraamskastjes bevolk ik dan uitsluitend met bijen uit de honingzolders, dit zijn dan hoofdzakelijk jonge bijen.
Ik verzamel die bijen dan in een grote emmer en benevel ze met een oxaalzuuroplossing om zo mijtvrij mogelijk te starten.
Pas daarna vul ik mijn drieramers ermee op, ik neem dan 1 raam met voedsel en twee opgebouwde ramen uit de honingzolder die pas geslingerd zijn.
De koningin kan er meteen zo ingebracht worden.Ik hou de kastjes dicht en plaats ze een paar dagen koel in de kelder voor ik ze op hun definitieve standplaats zet.Als de drieramer na enige tijd vol zit met jonge bijen, verhuis ik ze dan in een zesramer en nadien in een 11 raams kast.
Ik vul steeds aan met nieuwe nog op te bouwen raten, geen broed bijgeven uit andere volken om je varoadruk in het nieuwe volk zo klein mogelijk te houden.
Het is wel nodig het jonge volk regelmatig wat bij te voederen, zo heb je dan in het najaar mooie en gezonde volken om te overwinteren.
Vorige winter 30 volken ingewinterd en 30 volken uit de winter gekomen
groetjes uit Vlaanderen
roger

Jannes

Re: hoe bijenstal uitbreiden

Bericht door Jannes » wo 29 aug 2012, 17:37

De methode komt mij ook bekend voor.
Afgelopen winter 11 volken de winter door gekregen, 1 had het niet gehaald.
Heb er 5 verkocht. Een heb ik weggegeven.

Inmiddels heb ik 16 volken voor de winter. Ik winter elk winter zeker 10 zes of zeven raams kastjes in (spaarkast) Die overwinteren prima.
Deze gebruik ik als reserve volkjes en om wintersterfte op te vangen.
Van 4 volken maak ik vegers vliegers of weet ik welk type kunstzwerm en daarna kweek ik extra moertjes en zet die in 3-ramers op en kweek ze door tot volle 7-raams volkjes. Dat bevalt mij uitstekend. De volken blijven groot zat om ook honing te halen. De drie productievolken haalden een kleine 140Kg

Afgelopen winter:
In de volle wind achter de schuur, van één zesramer was zelfs het dak en dekkleedje gewaaid... 2 weken open gestaan, zonder kleed. Volk drijfnat...

Water via vlieggat er uit laten lopen, kleedje en deksel er op en vervolgens een dikke steen er op gelegd. Volkje op 5 ramen uitgewinterd :o
Had ze eigenlijk opgegeven..
Is uitgegroeid tot prima productievolkje.

Ga ze dit winter wat beter beschut zetten, dit mag dan overleefd hebben, het geeft mij zelf een slecht gevoel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten