welk ras zou dit zijn

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:
welk ras zou dit zijn

Bericht door jvanveldhuisen » ma 13 mei 2013, 21:21

Onlangs heb ik een prachtig "hollands/imheems" volkje gekocht.
Het is duidelijk geen Buckfast.
Maar hoe inheems is inheems?

Het is zo'n universeel volkje, ik zie nergens andere kleurstellingen qua ringen e.d. Alles is echt gelijk qua kleurstelling.
De bijen van vroeger, de zwarte bij, zijn blijkbaar en helaas helemaal verdwenen. Toch vind ik deze best donker van kleur.
Maar... ik heb dan ook geen enkele keer een echte zwarte bij van dichtbij gezien, dus geen referentiekader.

Is het dan toch een Carnica-mix?

Zijn wat zenuwachtig als de kast opengaat, stiefelen direct over de toplatten. Bij rustige behandeling blijven ze prima zitten.
Stoot je per ongelijk een keertje met een raampje, dan vliegen ze direct op.

Onderstaand een foto. Wie kan er iets over zeggen?

Afbeelding

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: welk ras zou dit zijn

Bericht door Embraced » ma 13 mei 2013, 21:27

Ik heb er natuurlijk nog helemaal geen kaas van gegeten.

Maar wat ik wel tijdens het afstruinen van het internet ben tegengekomen is dat Chimay in Belgie een bevruchtingsstation voor de Apis Mellifera Mellifera heeft.. dat is als ik het juist heb begrepen dus de inheemse zwarte bij.
Je kunt vleugeltjes naar hen toezenden en zij testen dan voor je of je dus de zwarte bij hebt..

Zie de informatie in deze link http://www.zwartebij.be/p/chimay.html

Mvg
Embraced.
:music-rockout:
Embraced

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: welk ras zou dit zijn

Bericht door LWPisa » wo 15 mei 2013, 12:22

Het ziet er behoorlijk inheems uit.

Een goed gedragskenmerk van de inheemse zwarte bijen die ik ken is dat ze erg rennerig zijn op de raat en neigen tot "lekken", de bijen lopen naar de onderkanten van raten en lekken als druppels van bijen van het raam af.

Lennard

Gebruikersavatar
jvanveldhuisen
Berichten:62
Lid geworden op:ma 19 jul 2010, 23:20
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ederveen
Contacteer:

Re: welk ras zou dit zijn

Bericht door jvanveldhuisen » wo 15 mei 2013, 20:45

LWPisa schreef:Het ziet er behoorlijk inheems uit.

Een goed gedragskenmerk van de inheemse zwarte bijen die ik ken is dat ze erg rennerig zijn op de raat en neigen tot "lekken", de bijen lopen naar de onderkanten van raten en lekken als druppels van bijen van het raam af.

Lennard
Dag Lennard,

Jouw omschrijving van het "lekken" herken ik niet in mijn volk. Deze lopen juist direct naar de toplatten. Zijn wel wat zenuwachtiger dan ik gewent ben. Maar ja... dat waren nazaten van Kroeze.... aartje naar hun vaartje? :lol:

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: welk ras zou dit zijn

Bericht door Dar-Bert » wo 15 mei 2013, 21:30

De straatbij heeft voornamelijk genen van de inheemse donkere bij. Maar doordat er veel geimporteerde bijen(onder)soorten worden gehouden bestaan er in het overgrote deel van het oorspronkelijke verspreidingsgebied van de donkere bij (Europa boven de alpen en van Ierland tot aan de Oeral) geen "zuivere" donkere bij meer. Meestal is er wel wat carnica en ligustica (via Buckfast) DNA te vinden. Onder dit wikipediastukje ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_zwarte_bij ) staat een link naar een Deense studie (Jensen et al.) waarbij verschillende populaties van vermeende donkere bijen onderzocht zijn en er inderdaad "vreemd" DNA in bleek te zitten.

Uiteraard neemt dat niet weg dat die bij op de foto nogal "A. mellifera mellifera" trekken heeft. Leuk!

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: welk ras zou dit zijn

Bericht door Kroese » do 16 mei 2013, 11:19

jvanveldhuisen schreef: Maar ja... dat waren nazaten van KroeSe.... aartje naar hun vaartje? :lol:
Hey, Woef woef.... :be5:
Mijn bijen zijn erg lief, en zijn erg rustig, net als de bazin. :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten