Invoeren KI moer zonder fouten

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Zo meteen ga ik mijn KI moer dan eindelijk invoeren. Zij staat al te piepen op de schoorsteenmantel vanaf woensdag. Dit mag niet fout gaan! Doe ik dat vandaag dan kan ik deze nog een keer nakijken op doppen voor mijn vakantie.

Wat is het plan: ik sla bijen af in een emmer. Die behandel ik met oxaalzuur. Dan zet ik die op nieuwe uitgeboude ramen en waswafels (minstens 1 voerraam erbij). Vervolgens zet ik de einwabe met KI moer en bijtjes tegen het buitenste raam aan. Het glas van 1 zijkant heb ik vervangen door horgaas.
Dan wacht ik 1 of 2 dagen. Daarna vervang ik het ander glas door krantenpapier en plaats ik de kranten zijde tegen het raam met bijen en mogen ze de krant doorknagen. Zo moet de missie slagen.

Mochten de andere kasten die ik nu heb behandeld met oxaalzuur zeer weinig mijten bevatten dan ga ik deze kast niet behandelen in de winter.

gr.
JP
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Tieme »

Hi JP

Ik heb zojuist 8 KI moeren ingevoerd. Ik heb dat gedaan door 3 ramen met Brias en opzittende bijen in een 6-ramer te doen. Dit goed laten afvliegen (moet lukken vandaag).
Van de EWK 1 glaasje weghalen (kijken waar de moer zit en glaasje aaan de andere kant weghalen). Dan hele EWK inpakken in krant en wat gaatjes prikken aan de kant waar geen glas meer zit. Met die kant tegen de het vierde raam aanzetten. Week niet aankomen!!!!!

Bij mij gelukt in 8 van 8 gevallen. Let wel als de bijen van een ander ras zijn is het maken van een schudzwerm de beste manier.

Ik zou de mijt bestrijding achterwege laten omdat dit een extra stressfactor is.

Succes!
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik heb een rustig dagje vandaag. Zo naar de bijen.
Zojuist in de huiskamer de ewk helemaal ingepakt. Ook al van een krant voorzien en horgaas.
Ik vind dat horgaas toch wel ideaal, kunnen ze rustig contact maken. En je kunt kijken wat ze doen.

Bestrijden is zeker extra stressfactor. Maar ik wil dit volk toch echt zo mijtenarm mogelijk hebben (ik kan een schoon volk pakken voor bijen, maar die wil ik niet slopen). Over twee dagen zijn de jonge bijen de stress wel kwijt. Ik wacht dan wel zo lang en laat het krantje dan pas doorknagen.

gr.
JP
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Zo meteen ga ik mijn KI moer dan eindelijk invoeren. Zij staat al te piepen op de schoorsteenmantel vanaf woensdag. Dit mag niet fout gaan!
JP
Volgens mij horen die niet op de schoorsteenmantel. Vliegen veel liever rond.

ad staals
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ad,

Klopt. Daarom heb ik deze ook gistermiddag ingevoerd. Dat had eerder gemoeten...maar ja de tijd soms.

Een en ander is niet zo goed geaan en ik ben allerminst tevreden over hoe het opzetten is verlopen.
Ik heb gisteren 6 ramen bijen afgeslagen. Ik heb dit de smiddags gedaan (wat al de eerste fout was). Ik moest Carnica bijen hebben en die stonden op de mosterd. In elke raam zat losse honing en met het afslaan is al deze honing op de bijen gekomen. Ik had beter bij het eerste raam kunnen stoppen en de methode van Tieme kunnen volgen. Ik ben op de automatische piloot verder gegaan. Nog maar 6 ramen afgeslagen. Helaas zijn er nauwelijks bijen afgevlogen (aangezien ze al zwaar waren en besmeurd waren van de honing) en eindigde ik dus ook met teveel bijen. Toen nog oxaalzuur erop. U raadt het al...
Uiteindelijk al die besmeurde bijen 4 km verderop op uitgebouwde ramen en kunstraat gezet. Ze begonnen wel te stertselen. Mss vliegt er vandaag nog wat af. Een kant van de EWK had ik van gaas voorzien. Maar dit bolt toch wat; de bijen in in de EWK kregen teveel ruimte en gingen van het raatje af (alleen van de zijde van de raat). Ook al niet ideaal dus.

Hoe nu verder? Ik wacht net zo lang tot dat de bijen aan het bouwen gaan op kunstraat en zijn ingevlogen. Ik heb er suikerdeeg bij geplaatst en een voerbak met suikerwater. Hopelijk gaan ze snel aan de slag. Zodra er ietsjes gebouwd wordt, wordt het glas verwijderd en kan het krantenpapier worden doorgeknaagd.

PS: beter is om volg de methode van Tieme te volgen.
JP
Gebruikersavatar
Nicolas Jacob
Berichten: 146
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 16:05
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Celles (Wallonië)
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Nicolas Jacob »

En waarom kan je niet gewoon de moer uit het ewktje nemen en invoeren in kooitje met suikerdeeg?
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

En waarom kan je niet gewoon de moer uit het ewktje nemen en invoeren in kooitje met suikerdeeg?
Dat kan op zich prima, maar is iets gevaarlijker. Beter is het om de moer met bijen te omringen die aan haar gewend zijn.

gr.
JP
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
En waarom kan je niet gewoon de moer uit het ewktje nemen en invoeren in kooitje met suikerdeeg?
Dat kan op zich prima, maar is iets gevaarlijker. Beter is het om de moer met bijen te omringen die aan haar gewend zijn.

gr.
Ik zou ze ook in een kluisje hebben gestopt, EWK erbij is maar schijnzekerheid. Er is maar een voorwaarde voor slagen: Hopeloos moerloos zijn.
Ik heb al heel veel moeren ingevoerd altijd via kluisje met suikerdeeg. Broedafleggers na 10 dagen doppen breken koningin in kluisje een dag "wennen" en vervolgens uitlaten eten. Pas nog een aantal eilandbevruchte moeren zo ingevoerd, bijna 4% mis.

ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op zo 07 jul 2013, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Pas nog een aantal eilandbevruchte moeren bijna 4% mis.
Hoi Ad,

wat bedoel je hiermee?

gr.
JP
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door A.A. Staals »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Pas nog een aantal eilandbevruchte moeren bijna 4% mis.
Hoi Ad,

wat bedoel je hiermee?

gr.
zie een kleine aanpassing in de tekst.

ad staals
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten