Invoeren KI moer zonder fouten

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 07 jul 2013, 22:58

Zojuist nog even bij mijn kI moer geweest. De bijen zaten massaal op de ewk. Ze waren behoorlijk opgewonden.
Ik ben toch geen voorstander van het invoeren via EWK, bij nader inzien. Veel teveel gedoe. De EWk zit onder de bijen en je moet het hele ding eruit pakken met al die bijen erop om het te bekijken. Ik zou het glas verwijderen en het krantje weer dichtplakken, maar ik heb de moer eruit gehaald. Was nog een klusje want ik wilde het gaas er niet afhalen en natuurlijk was ik te langzaam en ze kroop te snel naar de kant van het gaas, waar ik niet bijkon. Wat blazen enzo...en uiteindelijk kroop ze naar een plek waar ik haar kon pakken.
De moer in een kluisje gedzet. De bijen doken meten op het kluisje. Geloof wel dat ze haar graag zien.
De bijen hebben ook een deel van het voer opgenomen. Ik heb het liefst dat ze wat beginnen te bouwen en dan laat ik haar uiteten, morgen of overmorgen.

Gr.
JP

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door FerryB » zo 07 jul 2013, 23:21

Is dus inmiddels geworden Ïnvoeren KI moer met fouten" :think:
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 07 jul 2013, 23:46

Vooralsnog wel :D . De fouten zijn gedefineerd als het NIET accepteren van de moer.

Gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op ma 08 jul 2013, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door alfa vulgaris » ma 08 jul 2013, 01:33

Hehe,nee J.P. daar red jij je niet meer uit.

"Je bent een draaikont",had die andere J.P. vast gezegd.

Er staat: fouten :P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 08 jul 2013, 08:29

Ik vrees het ook :D .
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door A.A. Staals » ma 08 jul 2013, 08:42

Jelte Pieter Dijkstra schreef:In elke raam zat losse honing en met het afslaan is al deze honing op de bijen gekomen. Ik had beter bij het eerste raam kunnen stoppen.....
Inderdaad JP, je had ze ook afkunnen vegen.

ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door A.A. Staals » ma 08 jul 2013, 08:58

Meest zekere manier om koningin in te voeren:
In broedaflegger koningin(en) uit laten lopen, bijten doppen af.



Daarna de aanwezige koningin uitvangen.




Na een paar uur nieuw koningin geven.



Bij uitnemen van koningin om opvliegen te voorkomen nat sproeien.




ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 24 jul 2013, 13:56

Vanaf mijn vakantie-adres in Limburg (waar de zon net weer begint te schijnen :) ):

@Ad: ik had je bijdrages nogal laat opgemerkt. Nu pas reactie. Vegen doe ik niet graag. Ik deed het jaren terug wel frequent, maar doe het nu nog zelden of eigenlijk nooit. Ik gebruik mijn vegertje alleen om de laatste bijen van honingraten te vegen en of van kastranden. Bijen houden niet van vegers. Maar het was wel beter geweest om te vegen toen de raten vol met losse honing zaten.

Ik heb mijn KI moer afgelopen zaterdag gecheckt. Dat had al veel eerder gemoeten. Stel je voor dat ze nog in het kooitje zat (de nektapol was te hard geworden om uitgegeten te worden) en nog geen ei gelegd had. Al met al waren er dan 2.5 halve week voorbij zonder dat er iets gebeurd was.

Dit was allemaal niet het geval. Ik trof 5 fantastisch uitgebouwde kunstraten aan goed belegd. Brede honingkragen en stuifmeelranden. De moer rustig tussen de bijtjes. Het uitgebouwde raam was volledig belegd. Missie geslaagd.
Ik heb elk raam afzonderlijk bekeken op belegde speeldoppen en rustig de boel wer terug gezet.
Ik heb er een grote voerbak op staan en ik had het volk iets te veel gevoerd. In tegenstelling tot andere volken neemt dit volk het voer zeer snel op. (Ik vraag me nu ook af of mijn oxaalzuuroplossing nog wel ok was; we hebben nood aan een proxy om te checken of de oxaalzuuroplossig nog voldoet). Ik heb het volk nog ietsjes gevoerd omdat ik een week weg ben.
Ik ga het volk nu om de week op doppen controleren totdat het ruim zelf in de bijen zit.

Ik heb al een 11-ramer Segeberger klaar staan waar ik straks de 6 ramen in overhang. Hierin wordt mijn nieuwe KI moer overwintert. Ik ga 2 opvulblokken aan de zijkant hangen. Ik wil niet dat ze teveel ramen tot haar beschikking krijgt. Ook volgend jaar blijft ze op maximaal 11 ramen zitten, eventueel met een honingkamer als extra opslagruimte.

Ik had dus de K. uit de ewk gehaald. De ewk heb ik weer 3 dagen moerloos op de schoorsteenmantel gezet. Vervolgens in mijn tuin gezet. Ze vliegen nauwelijks want er zitten veel te weinig bijen in. Niettemin hebben ze toch met pijn en moeite een dopje kunnen aanzetten. Ik vraag me af of er iets uit komt. Het zou wel leuk zijn als er bij mijn thuiskomst een K. in rond loopt. Ik heb dan nog een afstammeling van mijn nieuwe KI moer.

gr.
JP

Josr
Berichten:24
Lid geworden op:zo 18 dec 2011, 21:35
Imker sinds:2005
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Esbeek
Contacteer:

Re: Invoeren KI moer zonder fouten

Bericht door Josr » do 25 jul 2013, 07:53

Een van mijn volken heeft gezwermd. Ik maak ze hopeloos moerloos om F1 koningin te kunnen invoeren. Wat is veiliger:
verenigen met F1 in kieler via krantmethode of koningin in kluisje invoeren?
Graag jullie advies.

Groet
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten