Texelse bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout » za 14 sep 2013, 16:55

Imker Marinus schreef:het gaat mij erom dat ik wil weten hoe zuiver het materiaal is waarmee ik ga werken, eenmalig.
Dan kun je je nu verheugen op het volgende nieuws: Romee van der Zee presenteerde vanochtend op het symposium van de duurzame bij resultaten van mtDNA onderzoek van de Texelse bij, waarbij werd vastgesteld dat deze nog heel zuiver AMM is! Samen met Noorwegen en Schotland op eenzame hoogte. Verrassen en goed nieuws. Het artikel wordt helaas pas januari 2014 gepubliceerd, maar ze wil je er vast meer over vertellen.

Verder sprak zij daar over resistentie-eigenschappen bij de Texelse Mellifera, die zij met name toeschrijft aan de verhouding in een volk tussen broed en werkbijen. Wanneer er veel broed is in verhouding tot de werkbijen is de temperatuur in het broednest lager, en kan de varroa zich beter voortplanten. Mellifera houdt van nature die verhouding beter. Aldus de hypothese. Ik vond de causaliteit niet heel sterk in het onderzoek zoals zij dat presenteerde, maar het klinkt aannemelijk. Eigenlijk had ze te weinig tijd om een goede uiteenzetting te doen, jammer!
Laatst gewijzigd door Ewout op za 14 sep 2013, 17:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 14 sep 2013, 17:11

Dan kun je je nu verheugen op het volgende nieuws: Romee van der Zee presenteerde vanochtend op het symposium van de duurzame bij resultaten van mtDNA onderzoek van de Texelse bij, waarbij werd vastgesteld dat deze nog heel zuiver AMM is! Samen met Noorwegen en Schotland op eenzame hoogte. Verrassen en goed nieuws. Het artikel wordt helaas pas januari 2014 gepubliceerd, maar ze wil je er vast meer over vertellen.
Ben zeer benieuwd.

gr.
JP

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » za 14 sep 2013, 23:53

Ha Ewout,

Dat is leuk nieuws, ben benieuwd naar het artikel. Misschien toch maar kopen dat volkje :lol: . Nee, zo'n advertentie, dat wekt niet echt vertrouwen. Maar eens vragen bij welke imker Romee is geweest. Zouden de bijtjes van 't Landras ook meegenomen zijn in de analyse? Hoop dat 't Landras de krachten bundelt (al zijn ze op Texel er toch niet echt op gericht om de bijen raszuiver te houden?) met Texel. Samen hebben ze meer mogelijkheden om er wat van te maken.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Dylan Elen » wo 18 dec 2013, 15:41

We zijn intussen 3 maand verder, zouden die bijen nu al verkocht zijn? Ach het doet er eigenlijk niet toe.

Het heeft een tijd geduurd voor ik de tijd vond om die 93 voorgaande berichten te doorploeteren, maar ik heb het einde dan toch gehaald en zet nu zelf bericht 94 maar online. Wat er hier allemaal neergeschreven staat omtrent dat het verschil op vlak van de eigenschappen tussen verschillende ondersoorten zou minimaal zijn, dat behoort tot de grootste zever die ik tot nu toe gelezen heb. Ik heb op mijn stand reinteelt mellifera en voorlopig ook nog reinteelt carnica; ik kan toch wel degelijk beamen dat mijn zwarte bijen grotere doorzetters (lees vliegen bij minder mooi weer) zijn, dat ze (helaas voor mij) een pak meer propolis verzamelen, dat hun broedstop begin - half augustus is en niet doorbroeden tot november gelijk de carnica's, ... Als dit geen verschillen zijn, wat zijn het dan wel???

De interesse voor de zwarte bij is wel degelijk aan het groeien in Vlaanderen, daar mag ik vaak een gelukkige getuige van zijn. Helaas is Vlaanderen, zoals ik het zelf graag noem, volledig vercarnicariseerd. Her en der zitten er nog wat buckfasttelers. Van straatrassen is vaak zelfs al geen sprake meer dankzij de financieel zeer gunstige overlarfprojecten van de Kon. Vlaamse Imkersbond. En zwarte bijen, "Who the fuck wil er steekduivels hebben?", want dat is de perceptie die in het Vlaamse imkerland leeft en naar ik begrepen heb soms ook wordt doorgegeven op starterscursussen. Ergens logisch, want welke carnica-imker wil er nu mellifera-darren in zijn buurt; een buckfastdar is in dat opzicht al een hel.

Ik ben zelf nog niet lang imker, maar heb het geluk om over een onschatbare gedrevenheid te beschikken. Ik ben begonnen met carnica (denk aan vercarnicariseerd Vlaanderen) en heb in 2012 zelf de proef op de som genomen met de zwarte bij, was dit nu echt een steekduivel of was dat het zoveelste fabeltje? Het bleek een fabel te zijn en ondertussen imker ik niet met de zwarte bij om ze uit te proberen, niet omdat ze productiever is, niet omdat ze zachtaardiger is, ... maar wel omdat ze hier thuishoort en ze onze hulp kan gebruiken.

Er verdwijnen dagelijks tientallen planten- en diersoorten van de wereldbol door toedoen van de mens, veelal in ontwikkelingslanden, maar zeker ook in de (post-)industriële leefwereld. Ik denk dan aan de ijsbeer welke zijn leefgebied ziet verdwijnen ten gevolge van de klimaatopwarming, waar wij mensen wel degelijk een groot aandeel in hebben. Op geologische tijdschaal zitten we immers in een afkoelingsperiode op weg naar de volgende ijstijd. Dat er op een dag enkel nog ijsberen te bezichtigen zullen zijn in dierentuinen (wat omwille van genetische verarming ook niet eeuwig kan blijven duren), dat vinden de mensen erg; maar dat er een dag komt waarop de zwarte bij niet meer zal zijn, dat zal weinig mensen deren: bijen zijn bijen, zolang die beestjes er maar zijn om de landbouwgewassen te bestuiven is er geen wolkje aan de heldere hemel. “Bijen zijn bijen” daar heeft niemand een probleem mee, maar als ik iemand zeg “Beren zijn beren”, dan heb ik blijkbaar wél ongelijk, want dan maakt men mij duidelijk dat er toch een onderscheid is tussen ijsberen, grizzlyberen, bruine beren, pandaberen, … Ik wil maar aantonen dat de bijenkwestie de modale mens niet boeit, grotendeels omdat het voor hem een ver-van-mijn-bed-show is. Vaak zullen enkel biologen (entomologen) en imkers weten dat er verschillende bijensoorten zijn. Dat wil dus ook zeggen dat het aan die laatsten, en vooral de imkers, is om de verschillende bijensoorten in stand te houden. Iets wat ook Broeder Adam, nochtans de grootste bijensoortenmixer der imkers, opperde. Vaak is het moeilijk een soort te redden, denk maar terug aan de ijsbeer. Om zijn habitat en zo zijn voortbestaan te redden moeten er internationale klimaatafspraken gemaakt worden, onze eigen broeikasgasuitstoot verminderen is lang niet genoeg. Maar heel soms kunnen we zelf wel echt het verschil maken zoals voor de zwarte bij, ieder imker bepaalt immers zelf welke bijensoort zijn kasten bevolkt.

Wil ik ook nog even de opmerking maken dat zwarte bijen niet gewoon zwarte bijen zijn: binnen de ondersoort zwarte bij (Apis mellifera mellifera) bestaan er 4 subtyppes waarvan de bruine bij (Apis mellifera mellifera mellifera) het subtype is dat in onze contreien (waaronder Vlaanderen en Nederland) thuishoort. Als je wil beginnen met zwarte bijen (liefst bruine bijen) dan begrijp ik dat je wil vertrekken van genetisch zuiver materiaal; maar als je teeltmateriaal van 94% hebt (misschien en hopelijk) in Texel, lijkt het mij persoonlijk een aanrader de Texelse bijen te verkiezen boven de Ierse welke wel 100% zuiver zijn.

Nog zo'n fabel die hier circuleert is de varroaresistentie; bijen kunnen niet resistent worden tegen de varroa, ze kunnen wel tolerant worden (dat laatste komt men tegen in de situatie van de oosterse honingbij Apis cerana).

Om mijn eerste bericht op dit forum te eindigen wil ik nog meedelen dat dit forum zeer interessant is, wat natuurlijk te danken is aan goede gesprekspartners. Voor de rest alvast fijne Kerst- en eindejaarsdagen toegewenst!

Groeten uit Vlaanderen
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » wo 18 dec 2013, 16:17

Dylan Elen schreef: Wat er hier allemaal neergeschreven staat omtrent dat het verschil op vlak van de eigenschappen tussen verschillende ondersoorten zou minimaal zijn, dat behoort tot de grootste zever die ik tot nu toe gelezen heb. Ik heb op mijn stand reinteelt mellifera en voorlopig ook nog reinteelt carnica; ik kan toch wel degelijk beamen dat mijn zwarte bijen grotere doorzetters (lees vliegen bij minder mooi weer) zijn, dat ze (helaas voor mij) een pak meer propolis verzamelen, dat hun broedstop begin - half augustus is en niet doorbroeden tot november gelijk de carnica's, ... Als dit geen verschillen zijn, wat zijn het dan wel???
Beste Dylan,

Mooi dat er weer een pleitbezorger van de zwarte bij opstaat. Ik denk dat de meerderheid het wel met je eens is hoor, dat de verschillen niet minimaal zijn. Wanneer je echt alle berichten hebt doorgenomen zie je dat wel, het tegengeluid is maar van 1 iemand afkomstig. Ik begrijp alleen niet zo goed waarom de Texelse te verkiezen zijn boven de Ierse. Ik geloof je graag hoor, maar ik ben vooral benieuwd naar het waarom. Persoonlijk zet ik wel vraagtekens bij het praktische nut van het weer verder onderverdelen van de ondersoort in onderondersoorten. Als bioloog met een stevige basis op het gebied van evolutiebiologie, ecologie en taxonomie geloof ik daar niet zo in, zeker voor een imker zal dat niet zoveel uitmaken op het gebied van overleving en honingopbrengst.

Een vriendelijke groet,
Laatst gewijzigd door imker Marinus op wo 18 dec 2013, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Dylan Elen » wo 18 dec 2013, 16:55

Dylan Elen schreef: Wil ik ook nog even de opmerking maken dat zwarte bijen niet gewoon zwarte bijen zijn: binnen de ondersoort zwarte bij (Apis mellifera mellifera) bestaan er 4 subtyppes waarvan de bruine bij (Apis mellifera mellifera mellifera) het subtype is dat in onze contreien (waaronder Vlaanderen en Nederland) thuishoort. Als je wil beginnen met zwarte bijen (liefst bruine bijen) dan begrijp ik dat je wil vertrekken van genetisch zuiver materiaal; maar als je teeltmateriaal van 94% hebt (misschien en hopelijk) in Texel, lijkt het mij persoonlijk een aanrader de Texelse bijen te verkiezen boven de Ierse welke wel 100% zuiver zijn.
Ik zeg toch duidelijk dat ondanks de Texelse zwarte bij misschien iets minder zuiver is, deze (= de Texelse) toch te verkiezen is boven de zuivere Ierse variant. Ik zou dus nooit voor die Ierse bijen gaan! Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar ik zal het concreet aantonen: ik werk met teeltmateriaal van Chimay dat zuiver is voor ergens dik in de 90% (waarschijnlijk meer ook), ik kies dus zelf ook niet voor import van zuivere (tevens uitheemse) zwarte bijen. De onderverdeling in onderondersoorten is iets menselijks (mensen werken graag met hokjes), maar is wel wetenschappelijk te staven. Trouwens als je ziet hoe groot het gebied is dat Apis mellifera mellifera na het Weichseliaanglaciaal terug in nam, is het logisch dat er met de tijd een verdere onderverdeling zou komen. Ieren, Zwitsers, Finnen; daar zitten toch ook genetische verschillen tussen (denk maar aan de streekgebonden percentages van de verschillende allelen voor haarkleur).

Het is niet mijn bedoeling iemand een bijensoort (ras is eigenlijk een verkeerde term) op te leggen, ik ben van mening dat ieder moet kunnen werken met de bijensoort of -hybride (lees buckfast) die hij wil. Maar zoals ik reeds verteld heb: ik heb de keuze gemaakt om de kar van onze inheemse honingbij (de bruine bij) te trekken, ondermeer omdat ik van mening ben dat het niet aan mij is om tot 10.000 jaar aan natuurlijke selectie teniet te laten gaan. Er is nog veel werk om het pad te hereffenen voor de zwarte bij, maar ik ben nog jong en dan zegt men hier in Vlaanderen dat men best idealistisch ingesteld mag zijn :D
Laatst gewijzigd door Dylan Elen op wo 18 dec 2013, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » wo 18 dec 2013, 17:08

Ha Dylan,

Je zegt het inderdaad duidelijk. Ik was niet duidelijk, ik maakte een fout die ik hersteld heb in mijn eerste reactie. Ik begrijp niet waarom je de Texelse verkiest boven de Ierse. De reden daarvoor, daar ben ik naar benieuwd. Met het verder onderverdelen van een ondersoort begeef je je op glad ijs. Dat het wetenschappelijk te verantwoorden is, dat bestrijd ik, al sta ik natuurlijk open om op basis van goede argumenten mijn mening te herzien. Maar goed, uiteindelijk lijkt me het niet zo vruchtbaar om daarover te bakkeleien, laten we beiden blij zijn dat er mensen zijn die de zwarte bij een warm hart toedragen en zich er voor willen inzetten.

Vriendelijke groet,

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Dylan Elen » wo 18 dec 2013, 17:24

imker Marinus schreef:Ha Dylan,

Laten we beiden blij zijn dat er mensen zijn die de zwarte bij een warm hart toedragen en zich er voor willen inzetten.
Das gesproken ;) (maar zie toch even het voorbeeld dat ik er juist heb bijgehaald van de haarkleur)

Waarom ik niet voor die Ierse zou gaan? Wel als blijkt dat de zwarte bij in Texel, net zoals die in Chimay, voor ergens in de 90% (in Chimay ligt dat percentage wel wat hoger) zuiver is, dan zou ik het zonde vinden om 'bodemvreemd' teeltmateriaal aan te wenden. Wellicht heeft mijn persoonlijk geloof in de subtypes hier ook wel mee te maken. Trouwens ook al is de zwarte bij van Texel misschien maar voor 95% zuiver, dan nog zal zij beter aangepast zijn aan de Nederlandse klimatologische en drachtomstandigheden dan een Ierse zuivere zwarte bij. Om volledig te zijn: ik werk graag met zo zuiver mogelijk materiaal, maar ik ben geen purist zoals er meerdere rondliepen in de jaren '40 -'45

Groeten
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door willem » wo 18 dec 2013, 19:23

Dylan Elen schreef: Om volledig te zijn: ik werk graag met zo zuiver mogelijk materiaal, maar ik ben geen purist zoals er meerdere rondliepen in de jaren '40 -'45
Om het vriendelijk te zeggen: Een uitermate onsympathieke opmerking.
Groeten, Willem :violin:

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door agastache » wo 18 dec 2013, 21:58

Willem, goed lezen blijkt toch altijd weer heel moeilijk te zijn.
groeten meindert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten