Koninginnen teelt mbv Cloake board

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Burt
Berichten:8
Lid geworden op:wo 13 nov 2013, 22:12
Contacteer:
Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door Burt » wo 05 feb 2014, 20:41

Wij overwegen komende seizoen koninginnen te telen met behulp van de Cloake board.
Wie heeft hier ervaringen mee?
Graag meer informatie.

Groet van
Burt van Ramshorst

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door p.zwartepoorte » wo 05 feb 2014, 21:19

Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door alfa vulgaris » wo 05 feb 2014, 23:33

handig zo'n forum :D

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door semar » do 06 feb 2014, 12:57

voor zover ik het begrijp,
maak je in effect op dag 7 een vlieger.
het (tijdelijk moerloze volk is erg sterk omdat de onderbak erop afvliegt)
en daar kweek je dan de moeren in,
na een dag voeg je weer samen .
is het dan niet zo dat het volk wat de doppen aanzet veel oude(vlieg)bijen en relatief weinig voedster bijen bevat??

of snap ik iets niet :think:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door rostohar » do 06 feb 2014, 16:37

Semar, ik denk dat je gelijk hebt. Die bovenbak zit vol vliegbijen en de voedsterbijen trekken door het rooster naar het open broed beneden. Dan sluit je het cloake bord en probeer je larven aan te laten blazen. Dat lukt niet. Zie mijn bevindingen:
http://buckfastimker.wordpress.com/2011 ... ke-bord-1/
http://buckfastimker.wordpress.com/2011 ... ke-bord-2/
Sinds die ervaring laat ik alleen nog aanblazen in een starter bovenop het volk of, voor kleinere aantallen, in een drieraams starter.
Ik laat het artikel over het Cloack bord wel op de site staan maar zal er een link bij plaatsen naar bovenstaande ervaringen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Burt
Berichten:8
Lid geworden op:wo 13 nov 2013, 22:12
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door Burt » do 06 feb 2014, 18:02

Mooi een forum om dit soort zaken te bespreken!
Ik heb natuurlijk op internet flink gegoogled op dit onderwerp.
In het artikel van buckfastimker (Rostahar) wordt na 7 dagen de schuif geplaatst terwijl ik in andere artikelen lees dat de schuif daags na het sluiten van de onderste vliegopening wordt geplaatst.In het eerste geval (na 7 dagen) heb je voornamelijk gesloten broed terwijl na 1 dag je voornamelijk open broed hebt.
Zou dit dan het verschil uitmaken tussen succes of geen succes?
Ik ben benieuwd wat jullie van deze redenering vinden.
Groet Burt

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door rostohar » do 06 feb 2014, 19:04

Burt, alle broed moet gesloten zijn zodat er geen doppen aangezet kunnen worden. Dan moeten ze de aangeboden larven wel aanblazen om koninginnen te krijgen.
Als er open broed boven aanwezig is en je sluit het bord dan kunnen er zat koninginnendoppen worden aangezet en zullen ze de aangeboden larfjes zeker niet accepteren.
Ik hou het erop, zoals Semar zegt, dat er een overmaat aan vliegbijen in de bovenste broedkamer aanwezig is en de voedsterbijen al naar beneden zijn getrokken omdat er beneden open broed aanwezig is. Als je op zo'n moment het bord sluit heb je in de bovenste kamer nagenoeg geen voedsterbijen meer. En die heb je echt nodig om zo'n 40 of meer larven aan te nemen.
Ik heb ze na elkaar 2 series larven aangeboden met een miezerig resultaat wat m.i. duidt op een tekort aan voedsterbijen en bij de tweede serie waren ze al een dag moerloos.
Uiteindelijk is het teleurstellend en kun je alsnog een gewone starter maken maar je ligt al dan al twee dagen achter op schema waardoor de aanleverdatum op een bevruchtingsstation in gevaar kan komen.
Ik ben dus geen voorstander van het gebruik van het Cloak bord. Het proces duurt ook te lang.
Bij een normale starter heb je een overmaat aan voedsterbijen omdat je bijen gebruikt die op het open broed zaten. En dan lukt het wel.

En heel belangrijk. starter maken en 24 uur later heb je aangeblazen doppen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Burt
Berichten:8
Lid geworden op:wo 13 nov 2013, 22:12
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door Burt » do 06 feb 2014, 22:37

Dag Henk,

Je verhaal is duidelijk.
Wil je nog eens kijken naar de site van honeybeesuite.com waar ze na 1 dag (bij aanwezigheid van een paar ramen open broed) larfjes geven.
Ik weet het ook niet zeker en twijfel
Groet
Burt

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door HeHo » vr 07 feb 2014, 09:29

Even meedenken.

Op dag (1) een separator ertussen in plaats van rooster.

onderbak vliegt af naar bovenbak.
koningin zal eileg drastisch verminderen ( geen binnenkomende dracht ) geen zwermstemming meer.
bovenbak, broed loopt uit en vliegbijen duwen alle leegkomende cellen vol met stuifmeel en voer.
na 9 dagen zijn er voldoende jonge bijen in de bovenbak en zit deze bak behoorlijk vol met bijen.
Nu de bovenbak controleren op doppen ,breken en contact met de onderbak geheel verbreken door schuif te plaatsen.
Nu overlarfen en het teeltraam plaatsen in de ondertussen hopeloos moerloze bovenbak.
Na een dag de separator en schuif verwijderen en vervangen door moerrooster. ( moer blijft in onderbak )

Klopt het nog?
groetjes Henk ( andere Henk )

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door rostohar » vr 07 feb 2014, 11:35

Allereerst wil ik opmerken dat dit soort systemen zijn bedacht om een volk zo min mogelijk te verstoren en tegelijkertijd een goed resultaat te behalen.

Burt, na het bekijken van de opgegeven website kom ik tot de conclusie dat Rusty het goed beschrijft. Enkele ramen open broed boven. De voedsterbijen trekken door het rooster naar boven en 24 uur later wordt de schuif geplaatst en dan pas laat zij de onderbak afvliegen. De bovenbak zit nu vol voedsterbijen en vliegbijen en voelt zich moerloos.
Ze verwijdert de eventueel aangezette cellen en vervangt open broed door kunstraat zodat de bijen zich kunnen concentreren op de aangeboden larven.
24 uur na aanbieden van larven verwijdert zij de schuif en dan worden de doppen uitgebouwd en zijn op de 5de dag gesloten.
Deze methode lijkt mij beter en zal ik dit voorjaar uitproberen waarna ik erop terugkom.
Heho, bij gebruik van een seperator kunnen de voedsters niet naar boven trekken.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten