Koninginnen teelt mbv Cloake board

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door HeHo » vr 07 feb 2014, 11:54

Heho, bij gebruik van een seperator kunnen de voedsters niet naar boven trekken.

nee die worden daar vanzelf geboren uit het gesloten broed.

als je de volgende dag toch de open broedramen gaat afslaan kun je dat ook gelijk de eerste dag doen.

dan heeft deze methode geen enkel voordeel ten opzichte van het maken van een starter.

groetjes Henk

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door rostohar » vr 07 feb 2014, 15:17

HeHo, even voor de duidelijkheid: Ik verdedig hier geen enkele methode of wat dan ook.
Burt vraagt iets over het cloake bord en ik tracht daar zo goed mogelijk op te antwoorden geïllustreerd met mijn (negatieve) ervaring.
Het cloake bord heeft een moerrooster en geen gaas. Dat heeft een reden. Dan moet je niet aan het te gebruiken materiaal gaan sleutelen maar er achter komen waarom die ervaring negatief was op een zodanige wijze dat die negatieve ervaring kan worden omgezet in een positieve zodat we er van leren en er allemaal wat aan hebben.
Burt geeft een link http://www.honeybeesuite.com/using-the- ... se-queens/en ik denk dat zoals het daar beschreven is dat het wel werkt.
rostohar schreef:Allereerst wil ik opmerken dat dit soort systemen zijn bedacht om een volk zo min mogelijk te verstoren en tegelijkertijd een goed resultaat te behalen.
Bij het maken van een normale starter sla je veel broedramen af in een drieramer o.i.d. en verwijder je de bijen uit een volk. Moet je eens zien wat een gedesorienteerde bijen je hebt als je de aangeblazen doppen uit de starter verwijderd. Daarna kiep je alles weer in het moedervolk. Bijvriendelijk?

Met het cloake bord lopen de voedster zelf naar de bovenbak. Je sluit de schuif en als je daarna die paar ramen bijen af moet slaan in hun eigen bak mag dat geen probleem zijn. Het weer verenigen gaat ook simpel door eenvoudigweg de schuif te verwijderen. Niks geen gedesorienteerde bijen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Burt
Berichten:8
Lid geworden op:wo 13 nov 2013, 22:12
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door Burt » vr 07 feb 2014, 18:22

Henk,

Ook, ik doe het nu ook.
Lijkt me verder heel eenvoudig en minimale verstoring van het volk
Allen dank voor het meedenken
Groet Burt

Burt
Berichten:8
Lid geworden op:wo 13 nov 2013, 22:12
Contacteer:

Re: Koninginnen teelt mbv Cloake board

Bericht door Burt » do 13 feb 2014, 19:18

Voor de liefhebbers heb ik een schema gemaakt om met de Cloake board te werken.
Deze is afgestemd op de eerste bevruchtingsperiode op Vlieland (Carnica's).
Wil je deze ontvangen stuur dan een mail naar:
Bvanramshorst@planet.nl
Ik heb geprobeerd deze op dit forum te zetten maar krijg als reactie:
"de extensie docx is niet toegestaan?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten