Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:
Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door remolen » zo 06 jul 2014, 09:14

Beste mede imkers,

Mijn kielers zijn allemaal aan reparatie toe dit winter. Bij het harmoniseren (koel en donker wegzetten een aantal dagen) vreten de bijen net zo lang aan het stryropor tot ze een gaatje hebben om te ontsnappen.

Hebben de segeberger kastjes dit euvel ook? Of is de hardheid van die kastjes hoger? ..
Ik overweeg om nog een aantal kastjes aan te schaffen omdat ik dit jaar veel materiaal van collega imkers heb moeten lenen.
Maar ik twijfel erg over welk kastje ik nu aan moet schaffen.
Apidea bevalt me goed. Kielertjes hebben weer andere voordelen. EWK vind ik eigenlijk te klein om voor de koninginnenteelt te gebruiken.

Dan heb je ook nog de kastjes van Swienty, ter grote van de apidea maar volgens mij zijn daar geen opzetranden voor te koop.

Hoe kleiner het kastje en hoe minder bijen er in moeten hoe slechter de koningin verzorgd wordt.
EWK heeft als voordeel dat je gemakkelijk kan controleren of een moer aan de leg is. Nadeel is dan weer dat ik voor de ki de koningin er een paar keer uit moet halen en dat valt dan weer tegen met de EWK.

Voordeel van Kielers latjes zijn onderling uitwisselbaar er kunnen opzetrandjes op..
nadeel van Apidea zijn erg duur.

Ik hoor graag de verschillende meningen van jullie. Dan kan ik tijdens het lezen van ieders mening misschien een stapje dichter bij een beslissing komen welke kastjes ik ga kopen.

Mochten er trouwens nog imkers zijn die stapels apidea's hebben staan of segebergertjes of kielertjes.. en ze graag kwijt willen .. zou dat natuurlijk ook weer schelen. Als ze nog in redelijke staat zijn kan ik ze vast nog weer netjes krijgen.
Dan hoop ik ook stiekem nog dat er nog een aantal van mijn raszuivere koninginnen over de toonbank gaan. Zodat ik daarvan nog wat kastjes kan aanschaffen. Er is natuurlijk ook nog de optie om kastjes te ruilen tegen koninginnen. (raszuiver ki bevrucht 1075)
:be9: :be9:

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 06 jul 2014, 09:55

Opmerkelijk. Heb zoiets nog nooit beleefd.
Wel met wasmot, die kan heel snel heel ver in de kastjes kruipen. Ik heb 4 weken terug wat raatjes weggezet in een kieler kastje. Vorige week pakte ik het kastje terug en ca. 8 larven van de grote wasmot hadden hele gangen er in de wand geknaagd :| >

2dehands koninginnekastjes zijn niet gemakkelijk te vinden. Als koninginneteler zou ik denk ik voor ewks gaan. Die kun je snel controleren zonder hierbij het volkt te storen. Bovendien nemen ze weinig plaats in beslag.
JP

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door A.A. Staals » zo 06 jul 2014, 17:30

PVC pijpje in het vlieggat zetten en het probleem is opgelost'

ad staals

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door remolen » zo 06 jul 2014, 20:03

A.A. Staals schreef:PVC pijpje in het vlieggat zetten en het probleem is opgelost'

ad staals
Dank voor de tip. Waar maak ik die het beste mee vast? Speciale repareer pasta voor segebergers? Of anders?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door Tieme » ma 07 jul 2014, 22:28

Beste René,

Ik ben erg te spreken over de mini-plus. Deze zijn wat groot als je ze voor de eerste keer wilt bevolken, maar er zitten daarna eigenlijk alleen maar voordelen aan. Je kunt een nieuwe moer er een hele tijd in laten om het broed op peil te houden en zo is het kastje vanaf begin mei tot eind augustus wel een keer of vier te gebruiken voor de KI. Aan het einde van het jaar verenig je er twee, voeren en het is een wintervaste eenheid. Ze verhongeren niet gauw omdat ze makkelijk voldoende reserves op kunnen bouwen. De moer kun je dan vroeg in het voorjaar verkopen aan mensen die problemen hebben gehad in de winter. Ze kunnen dan weer een nieuwe moer krijgen en het verhaal begint weer van voren af aan. Ik vind het grote voordeel dat deze kastjes echte raampjes hebben. Het is allemaal wat minder kwetsbaar dan de Kieler, Kirchhainers, Segeberger kastjes. Vooral als je er veel in moet werken is dat handig. Een nadeel is wel dat het een heel parallel systeem is naast je bestaande bijenstand. Dat moet je willen.

KI in een EWK wil prima ik heb dit enkele jaren achtereen gedaan (=laten doen). Alleen het zijn kleine volkjes zoals je zelf ook aangeeft en het is nogal een gepruts om de onbevruchte moer er uit te vissen. Ik vind EWK nog steeds een fantastisch systeem, maar je moet ze wel elk jaar op nieuw vullen en het hergebruik gedurende het jaar is niet erg makkelijk. Een nieuwe koningin erin wil eigenlijk het makkelijkst met een rijpe dop.

Als je een beetje handig bent kun je mini plus zelf wel maken van die dakisolatieplaten met aan één kant (of twee kanten ?) aluminiumfolie. Als die folie aan de binnenkant zit wordt er niet door de bijen aan geknaagd. Maar ik weet niet of dit spul ook in wat dunnere maten te krijgen is. De raampjes zou ik niet zelf maken, maar die zijn ook niet zo heel duur. Eigenlijk is een nieuw mini-plus kastje kant en klaar ook niet duur. Vooral als je het vergelijkt met EWK. En als je er een hele stapel zou bestellen bij Holtermann, worden ze gratis aan huis geleverd. Ik denk dat het nog zou lukken er nu volkjes in te krijgen zodat je volgend jaar meteen al van het moeten verzamelen van bijen af bent.

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door FrancA » di 08 jul 2014, 08:17

remolen schreef:
A.A. Staals schreef:PVC pijpje in het vlieggat zetten en het probleem is opgelost'

ad staals
Dank voor de tip. Waar maak ik die het beste mee vast? Speciale repareer pasta voor segebergers? Of anders?
Als je het gat net iets kleiner boort dan het PVC pijpje - met de juiste grootte lepelboor - klemt het zichzelf vast bij het er in drukken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 jul 2014, 09:46

Maar eten ze dan alleen aan het vlieggat?
JP

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door remolen » di 08 jul 2014, 09:58

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Tieme. Jelte Pieter, ze vreten ook aan de onderkant bide rand van het kunsstof schuif bodempje. Allen bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 08 jul 2014, 10:20

Bedankt voor het uitgebreide antwoord Tieme. Jelte Pieter, ze vreten ook aan de onderkant bide rand van het kunsstof schuif bodempje. Allen bedankt voor de reacties.
Ik gebruik al jaar en dag kielers (al meer dan 10 jaar). Heb dat nog nooit ondervonden. Heb jij bijen met extra sterke kaken? Ik wilde een koningin bij je bestellen , maar nu begin ik te twijfelen :D . Straks eten ze al mijn kasten op!

gr.
JP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Kielers worden kapot gevreten door de bijen

Bericht door FrancA » di 08 jul 2014, 10:34

Of zijn het wellicht kunstofetende robobijen? ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten