Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door TvdB » do 18 sep 2014, 14:32

Alex, kun je laten weten waar je vandaan hebt dat de gele kleur in buckfast recessief is?
Hier lijkt het tegendeel te worden beweerd: [url]http://jerzy_woyke.users.sggw.pl/difbocol.pdf[/url] terwijl het volgende artikel het wel weer met je eens is: http://link.springer.com/article/10.102 ... 0862432087

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Alex Mönch » do 18 sep 2014, 16:00

Dat het zwart van de donkere darren altijd dominant is over het geel van de Buckfast koninginnen kun je zo zien in de praktijk.
Kijk maar eens naar de bijen in het onderstaande filmpje.
De moer is een kanarie gele raszuivere Buckfastmoer.(dochter van een pmoer)
Haar nakomelingen voor een groot deel donker.
Dit zijn de eitjes geweest die bevrucht zijn door het donkere darren sperma.
De gele nakomelingen door de gele Buckfast darren.
In de zaadblaas van de koningin wordt het zaad van beiden typen darren gemengd,waardoor er wisselend donkere en gele nakomelingen uit voortkomen.
Zou de dominantie van de donkere kleur niet bestaan,dan zouden alle nakomelingen geel zijn,ondanks de geslaagde bevruchtingen door donkere darren.

https://www.youtube.com/watch?v=7O7aDG4TJik

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Ewout » do 18 sep 2014, 16:00

Ik heb dit jaar bij mijn bastaarden dus ook raszuivere buckfast! Voortgekomen uit een F4+ (minimaal). kijk hoe mooi geel deze moer is, alle werksters hebben ook gele ringen :D
Geel moertje.jpg
...waarmee ik maar wil zeggen dat zelfs als zwart dominant zou zijn, de gele darren nog niet per se buckfast hoeven te zijn. Als de darren van deze koningin jouw koningin bevruchten zou dat dus ook gele nakomelingen geven en zou je hetzelfde filmpje kunnen maken.

Ik heb ook volken op mijn stand die overheersend zwart zijn (koningin/darren/werksters)
Alex Mönch schreef:Zou de dominantie van de donkere kleur niet bestaan,dan zouden alle nakomelingen geel zijn,ondanks de geslaagde bevruchtingen door donkere darren.
Dat is een drogreden. Marc zei dat ook al. Alle buckfastbijen hebben gele ringen, maar niet alle gele ringen komen van buckfast. Maw: je kunt wel zeggen dat een buckfast volk met zwarte werksters onzuiver is, maar niet dat een buckfast volk met gele werksters zuiver is :!:
Wat uiteraard nog steeds niet uitsluit dat het voornamelijk darren van jouw imkervriend waren die jouw JK hebben bevrucht.

TvdB
Berichten:36
Lid geworden op:di 28 jan 2014, 19:09
Imker sinds:1997
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door TvdB » do 18 sep 2014, 16:17

Ik geloof dat de redenering van alex redelijk klopt, ik geloof alleen niet dat die gele kleur recessief is en enkel door een alel bepaald wordt. Maar goed, ik ben niet de BF / (bijen) genetica expert...

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Alex Mönch » do 18 sep 2014, 17:54

Mooie foto van een raszuiver volk Ewout :D niks f4
Bij een daadwerkelijke verbastering met carnica of donkere Nederlandse,zullen ze NOOIT zo n licht UNIFORM !!!uiterlijk hebben.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Alex Mönch » do 18 sep 2014, 18:20

Ewout,Ik kan je nog een voorbeeld uit de praktijk geven.
Een aantal jaren geleden bracht ik een miniplus met een pas uitgelopen moer en een miniplus met een gesloten dop.......beiden afkomstig van dezelfde pmoer naar hoevelaken!
De uitgelopen moer ging eerder op bruidsvlucht dan de moer in de dop...zat ongeveer een dag of 5 tussen.
De nakomelingen van de eerste waren allemaal mooi geel......de nakomelingen van de 2de een mix van geel en donker.
Wat is nu het verhaal.....er schenen toen 2 imkers in Hoevelaken standen te hebben.......1 met Buckfast en 1 met Carnica.
Waarschijnlijk was de Carnica imker weg met zn bijen ,waardoor de darren van de Buckfast imker het rijk alleen hadden.
Tijdens de bruidsvlucht van de laatst uitgelopen moer ,was de Carnica imker weer terug en werd de bevruchting een mix van Carnica en Buckfast.
De nakomelingen van de laatste waren ook een mix van donker en geel.
Zou die moer op de foto ook maar bevrucht zijn door 1 of 2 zwarte darren en de rest door gele,dan zou je dat onherroepelijk terug zien in de nakomelingen.
Lijkt me meer een gevalletje van een moer uit een andere kast die per abuis in jouw kast gekomen is.....of opzettelijk ?Wie zal het zeggen.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Ewout » do 18 sep 2014, 19:15

Alex Mönch schreef:Lijkt me meer een gevalletje van een moer uit een andere kast die per abuis in jouw kast gekomen is.....of opzettelijk ?Wie zal het zeggen.
Ik heb nog nooit raszuivere of F1 koninginnen op mijn stand gehad, dus dat lijkt me sterk. Dit jaar heb ik (sinds enkele weken) voor het eerst een F1 buckfast van Kroese, maar die zit in een ander volk en was er nog niet toen ik deze foto maakte.

Ik wil niet tegenspreken dat zwart dominant is, maar wel dat de kleur iets zou zeggen over de zuiverheid. Bijvoorbeeld: Daarvoor zaten er dit jaar veel te veel doppen in datzelfde volk (redcellen weliswaar), zie foto. Ook zijn ze niet echt raatvast. Verder prima bijen natuurlijk, maar dat zijn de andere volken ook (niet-prima moeren zijn vervangen)
Redcellen.jpg
Dit is slechts één van de ramen met doppen uit die aflegger.

I rest my case :)

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Alex Mönch » do 18 sep 2014, 19:28

Ewout ,ik hou het toch echt op een moer uit een ander volk :DDe invloed van donkere darren zie je altijd terug...daar is hier geen enkele sprake van :D

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door semar » vr 19 sep 2014, 11:35

er zijn ook donkere buckfastlijneen die prima zijn,
broeder adam heeft zich nooit om de kleur bekomerd,
maar op de presaties, en behnadelbaarheid etc.

ik heb hier productievolken van zusters (meetsal oranje maar ook enkele donkere buckfast moertjes),
allemaal dochters zijn van de zelfde eilandbevruchte moer.
de darren (kleinzonen van de pmoer)varieeren van donker tot met gele flanken.
dus zowel de moeren als hun zonen zijn raszuiver in beide kleurschakering.

het gebeurd ook regelmatig dat zo'n donkere BFmoer bijna alleen gele dochters heeft,
of een moer die in het ene jaar overwegend gele weksters heeft in het voorjaar een veel gemengdere bevolking laat zien.

voor mijzelf is dat totaal onbelangrijk, ik koos voor bf vanwege andere eigenschappen,
in het voorjaar latere maar veel snelere opbouw dan de andere bijen waarmee ik heb gewerkt (uitgezonderd de australische italiaan),
erg zwermtraag (waardoor zwermen bij 1jarige moeren nauwelijks voorkomt) en je het volk dus groter (ongesplits) kunt laten.
het doorbroeden in het seizoen (zodat een paar weken slecht weer niet altijd tot een leeg broednest lijd.
En zachtaardig ook bij wat mindere omstandigheden,
dat zijn de eigenschappen die ik hier op deze plek nodig heb om met grooter sukses bijen te kunnen houden.
de kleur is leuk voor het oog (als je van oranje houd) maar geenzins van belang bij suksesvol bijen houden.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps Hansjochem, ik wil er best eens 'nieuwe zwarte ' proberen,
maar als die wat betreft de genoemde eigenschappen op de oude straatbij van 38 jaar geleden lijkt
denk ik dat ik bij BF blijf. :wink:

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Alex Mönch » vr 19 sep 2014, 12:39

semar schreef:of een moer die in het ene jaar overwegend gele weksters heeft in het voorjaar een veel gemengdere bevolking laat zien.
Dit duidt erop dat het sperma,van verschillende darren(kleuren)niet goed gemengd is in de zaadblaas van de koningin.
Vraag me niet waardoor dat soms wel en soms niet gebeurt.

Dat de darren verschillende kleuren hebben,terwijl ze van de zelfde moer zijn is niet mogelijk.....deze zijn altijd identiek en moeten allemaal het zelfde uiterlijk/eigenschappen hebben.
Darrenvolken op Buckfast bevruchtings- stations in Nederland hebben allemaal koninginnen die zusters zijn van elkaar,om identieke darren te produceren met dezelfde eigenschappen.
Als de zusters erg veel variëren zijn deze dus niet door hetzelfde darren sperma ter wereld gekomen en produceren ze ook niet allemaal darren met het zelfde uiterlijk/eigenschappen.
Hun moeder zal dan bevrucht zijn door een mix van Buckfast lijnen.De zogenaamde productie koninginnen van KB.

Standbevruchte moeren van Keld Brandstrup
koninginnen worden geteeld uit eersteklas teeltmoeren. Onbevruchte koninginnen worden bevrucht op een geïsoleerd bevruchtingsstation door een mix van buckfastdarren. Dit verzekert vitaliteit en verscheidenheid.De standbevruchte koninginnen kunnen niet worden gebruikt om van na te telen, maar zijn geschikt voor productievolken. Onze selectie garandeert een hoge kwaliteit. Gemerkt in de kleur van hun geboortejaar. De prijs is: 65 € inclusief verzendkosten. Levering half juni tot half september.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten