koninginnenteelt 2015

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door johan »

Intussen de oorzaak gevonden waarom de doppen niet werden aangenomen: een beginnersfout.. :?
Ik had namelijk een week of 2 (dat weet ik niet meer precies) een raam met nog open broed naar boven (boven de rooster) gehaald. Daar hadden ze zonder dat ik het gecontroleerd had een dop op gemaakt, die uitgelopen is. het einde van de koninginnenkweek boven de rooster dus.

Intussen poging nummer 2 ondernomen. 1 raam in een moergoed volk boven de rooster (een ander volk) ingehangen en 3 ramen in een hopelooos moerloos volk. In totaal werden 30 doppen uitgewerkt die gisteren en vandaag gesloten zijn. over een dikke week heb ik dus een massa koningnnen als alles goed gaat (kooitjes niet vergeten!). had wel de indruk dat de doppen niet zo lang (groot) waren. iemand een idee waarom? heb ze nochtans continu gevoederd met oplossing water/honing.

toch nog een vraag: als ik het moerloze volk wil opsplitsen in kleine nieuwe volkjes; hoeveel ramen bijen moet ik dan per volkje voorzien en wanneer maak ik de volkjes best: net voor het uitlopen van de doppen zodat de koningin geboren wordt in het volk, of voer ik ze in wanneer alle doppen zijn uitgelopen met behulp van een kooitje? of voer ik ze pas in als ze bevrucht zijn? persoonlijk denk ik dat dat laatste weinig toegevoegde waarde heeft, tenzij je ze op een paringsstand wil laten bevruchten, niet?
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door A.A. Staals »

johan schreef:
toch nog een vraag: als ik het moerloze volk wil opsplitsen in kleine nieuwe volkjes; hoeveel ramen bijen moet ik dan per volkje voorzien en wanneer maak ik de volkjes best: net voor het uitlopen van de doppen zodat de koningin geboren wordt in het volk, of voer ik ze in wanneer alle doppen zijn uitgelopen met behulp van een kooitje? of voer ik ze pas in als ze bevrucht zijn? persoonlijk denk ik dat dat laatste weinig toegevoegde waarde heeft, tenzij je ze op een paringsstand wil laten bevruchten, niet?
Een nieuw volk begin je het best met 'n raam of drie bijen. Doppen uit laten lopen, koninginnen merken en dan aan de gemaakte volkjes geven. Via kluisje invoeren is niet nodig, de bijen verwachten een jonge koningin.
Ik geef de voorkeur aan het maken van volkjes met bevruchte koninginnen omdat je toch rekening moet houden met een verlies van zo'n 10%

ad staals
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door johan »

A.A. Staals schreef:
johan schreef:
toch nog een vraag: als ik het moerloze volk wil opsplitsen in kleine nieuwe volkjes; hoeveel ramen bijen moet ik dan per volkje voorzien en wanneer maak ik de volkjes best: net voor het uitlopen van de doppen zodat de koningin geboren wordt in het volk, of voer ik ze in wanneer alle doppen zijn uitgelopen met behulp van een kooitje? of voer ik ze pas in als ze bevrucht zijn? persoonlijk denk ik dat dat laatste weinig toegevoegde waarde heeft, tenzij je ze op een paringsstand wil laten bevruchten, niet?
Een nieuw volk begin je het best met 'n raam of drie bijen. Doppen uit laten lopen, koninginnen merken en dan aan de gemaakte volkjes geven. Via kluisje invoeren is niet nodig, de bijen verwachten een jonge koningin.
Ik geef de voorkeur aan het maken van volkjes met bevruchte koninginnen omdat je toch rekening moet houden met een verlies van zo'n 10%

ad staals
Beste Ad, bedankt voor je reactie. groeien deze volkjes deze tijd van het jaar nog uit tot volwaardige inwinterbare volken? alle broed zal uitgelopen zijn tegen de tijd dat de koninginnen uitlopen en de jonge koningin zal pas aan de leg zijn eind juni.
In principe is het dus nu nog mogelijk om van een sterk volk op 30 ramen een 8-tal nieuwe volken te maken?
Johan
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door johan »

gisteren 32 aangewerkte en gesloten doppen ingekooid. en toen moest ik stoppen want heb blijkbaar niet genoeg kooitjes. nummer 33 volgt dus nog. ;-) nu nog uitlopen en op bevruchting maar het lijkt dan toch goed te komen!
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door Primus »

johan schreef:gisteren 32 aangewerkte en gesloten doppen ingekooid. en toen moest ik stoppen want heb blijkbaar niet genoeg kooitjes. nummer 33 volgt dus nog. ;-) nu nog uitlopen en op bevruchting maar het lijkt dan toch goed te komen!
Johan, ik heb je een PB gestuurd.

MVG CP
Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door Dylan Elen »

Ook hier zijn de eerste moertjes aan de leg en de volgende reeks doppen loopt volgende week uit, zo blijft een imker bezig :wink:

Groeten,
Dylan
eerste moertje.png
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door johan »

de eerste moertjes beginnen uit te lopen, in feite een dag eerder dan ik had gedacht.
kleine ramp: 1 dop was nog niet ingekooid omdat ik te weinig kooitjes had. en natuurlijk was deze dop gisterenavond al uitgelopen (in een moerloze kast). heb de teeltlat met doppen en kooitjes dan maar in een ander - moergoed- volk boven de rooster ingehangen. (eerst bijen afgeveegd zodat de jonge uitgelopen moer er zeker niet bij zat)
is er nu een risico dat de jonge moertjes niet gevoederd zullen worden door de werksters omdat er al een moer op de kast zit?
ben in principe van plan om morgen deze moertjes te merken en op te zetten op EWK's..
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door Tieme »

Beste Johan,

Je had de moeren niet in een ander volk hoeven hangen. De bijen zullen de latere moeren wel voeren als er 1 wild is uitgelopen.
De bijen uit het volk met de ontsnapte moer zijn nog steeds geschikt om bevruchtingskastjes te vullen, al zul je de ontsnapte moer wel terug moeten vinden.

Groeten,
Tieme
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door johan »

Tieme, loop je dan niet het risico dat de loslopende moer de ingekooide moeren zal (proberen) beschadigen?
Primus
Berichten: 1044
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: koninginnenteelt 2015

Bericht door Primus »

johan schreef:Tieme, loop je dan niet het risico dat de loslopende moer de ingekooide moeren zal (proberen) beschadigen?
Johan,


Zolang moeren in een kooitje zitten worden ze getolereerd in een moergoed volk, pas als ze bij mekaar kunnen is het de wet van de sterkste. Ik probeerde lang geleden is 2 moeren in een nicotkluisje te zetten, enorm hoe vlug er dan één door de ander wordt afgestoken.

MVG CP
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten