Waar ging het mis?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:
Waar ging het mis?

Bericht door Erik Konijn » za 11 jul 2015, 17:29

Vandaag 4 kastjes apidea's terug van Ameland. Snel naar huis en wat bleek 2 kastjes helemaal leeg wel uitgebouwde raampjes. en 2 overvol met bijen waardoor er 1 een warmloper kreeg. Had de arco in de auto op zijn koudst staan in de auto. Gelukkig was ik op tijd om de moer te redden en deze vandaag nog ingevoerd in een schudzwerm. Blunder? Waar is het misgegaan? Zijn vervlogen bijen in mijn kastjes gekropen zodat die overvol waren. Zo is er altijd wel wat. Volgende keer beter. Troosteloos gezicht een warmloper. :oops: :think:

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Waar ging het mis?

Bericht door nick » za 11 jul 2015, 21:04

Alle moeren die je mee gegeven hebt waren deze zussen van elkaar ?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar ging het mis?

Bericht door joselito » za 11 jul 2015, 21:21

Waarschijnlijk zijn er twee koninginnen niet terug gekeerd van de bevruchting. Als de bijen dat merken verhuizen ze naar een andere kast waar wel een koningin is. Deze komen dan overvol te zitten.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Waar ging het mis?

Bericht door Erik Konijn » zo 12 jul 2015, 10:00

Alle moeren die je mee gegeven hebt waren deze zussen van elkaar ?


Nee had waren van 2 lijnen. Heb er nu van ieder 1 overgehouden.

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Waar ging het mis?

Bericht door nick » zo 12 jul 2015, 20:14

Hier kan het eventueel mee te maken gehad hebben . Dezelfde geur gehad en dan kort bij elkaar gestaan . Durven ze al eens bij elkaar te kruipen .
Ben vandaag naar een collega imker geweest . Deze heeft 9 dagen geleden zijn oude moer uit de kast gehaald om een nieuwe in te voeren . Daar zat vandaag de moer in van de kast er naast . En in de kast er naast zaten allemaal redcellen in . Vervliegen gebeurt dus wel vaker .

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Waar ging het mis?

Bericht door Erik Konijn » wo 15 jul 2015, 20:39

Ze hebben 5 dagen koel weggezet om te aclimatiseren en daarna naar Ameland.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar ging het mis?

Bericht door joselito » zo 19 jul 2015, 17:38

ik heb een aantal jaren meegewerkt op een bevruchtingsstation. En wat ik daar geleerd heb is dat hoe kleiner de kastjes zijn des te juister alles moet zijn, bij de EWK's is het belangrijk dat er niet te veel bijen inzitten. Als dat het geval is gaan de bijen vaak mee als de koningin op bevruchting gaat. Vooral met heet weer was dat een veel voorkomend fenomeen. Overal hingen er dan zwermpjes die dan na een tijdje terug keerden maar vaak niet in hun kastje, maar in een kastje waar een koningin aanwezig was.
Ook met kielerkastjes of apidea kastjes is het belangrijk dat er niet te veel bijen inzitten, beter te weinig dan te veel. Voor het vullen van de kastjes gebruikte ik de bodem van een colafles die ik dan vol schepte met bijen waardoor er in ieder kastje het juiste aantal zaten.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Waar ging het mis?

Bericht door Primus » zo 19 jul 2015, 18:51

joselito schreef: Ook met kielerkastjes of apidea kastjes is het belangrijk dat er niet te veel bijen inzitten, beter te weinig dan te veel. Voor het vullen van de kastjes gebruikte ik de bodem van een colafles die ik dan vol schepte met bijen waardoor er in ieder kastje het juiste aantal zaten.
En hoe hoog was die bodem dan wel ???

MVG CP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar ging het mis?

Bericht door joselito » ma 20 jul 2015, 07:28

200 a 250 ml, dus ongeveer 2 koffietassen

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Waar ging het mis?

Bericht door joselito » ma 20 jul 2015, 17:30

ik heb het even nagemeten en het is inderdaad 250 ml voor het vullen van een Kielerkastje of een Apidea kastje.
Een andere zaak is het voedsel. De eerste jaren maakte ik het zelf maar dat was nooit goed, of te hard waardoor ze het niet konden opnemen of te zacht waardoor ze erin vast kleefden. Ook hier heb ik ooit een koningin gevonden, vastgekleefd in het deeg en bijgevolg dood.
De laatste jaren gebruik ik ambrosia suikerdeeg en niet de pakken van 16 kg maar de kleine verpakkingen van 2,5 kg. Daar zit namelijk invertase in waardoor het deeg niet steenhard wordt. Ook is het gemakkelijk te geven, met een stanleymes snijd ik een pak in vieren en steek het zo in de voederbakjes, dus ieder kastje krijgt ongeveer 600 gram.

http://bienenzuchtbedarf-geller.de/shop ... -5-kg.html
Bijlagen
001.JPG

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten