Doppen aan laten broeden in honingkamer

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
De Woldimker
Berichten:119
Lid geworden op:di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Steenwijkerwold
Contacteer:
Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door De Woldimker » wo 19 aug 2015, 12:40

Kom op het net een bericht tegen van iemand die zijn doppen aan laat broeden in de honingkamer
Onder een goed bezette honingkamer , legt hij een fijn rooster , na twee uur voelt deze kamer zich moerloos en ze willen larven gaan verzorgen , nu plaatst hij de doppen , 24 uur later haalt hij de doppen er weer uit , het rooster kan weg , en het volk gaat zijn gang weer ,
Zijn er ervaringen met deze methode ? en is het misschien iets voor de wat kleine koninginnen teler ?

De Woldimker
Berichten:119
Lid geworden op:di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door De Woldimker » vr 22 jan 2016, 20:39

Is er misschien iemand die ervaring heeft met deze methode , ik las ook dat een buckfast teler in het noorden hier ervaring mee heeft ?

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door joselito » za 23 jan 2016, 09:25

De Woldimker schreef:Onder een goed bezette honingkamer , legt hij een fijn rooster ,
Het is een mogelijkheid, ik zou dan het rooster voor het grootste gedeelte afdekken, alleen aan de buitenkant een paar centimeter open laten aan beide zijden. Op die manier gaan de bijen zich zeker moerloos voelen.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door szx2js » za 23 jan 2016, 10:01

Een goed bezette honingkamer boven een goed sluitend moerrooster in een moergoed volk kun je wel gebruiken als pleegvolk, maar niet als starter. Dit is vragen om teleurstellingen, zowel in aantallen aangeblazen doppen als in de kwaliteit van de moeren. Voor een succesvolle teelt van koninginnen heb je altijd een hopeloos moerloos en goed doorvoed volk met veel voedsterbijen nodig.

Het plaatsen van larfjes in de honingkamer geeft je geen enkele garantie op succes. Indien je de honingkamer tijdelijk een eigen bodem geeft en de broedkamers er op af laat vliegen, heb je na 2 uur wel een redelijk goede starter. Na 24 uur kun je de gescheiden delen weer verenigen en heb je wel een redelijk aantal en goed verzorgde aangeblazen doppen, die je in de honingkamer verder kan laten verzorgen. Ook hierbij moet je het aantal te verzorgen doppen enigszins beperken, dus spreiden over meerdere volken.
Indien je broedkamerramen met volop jonge bijen eerst nog afslaat op de honingkamer (zonder K uiteraard) wordt je succes% nog hoger! De starter moet overlopen van de jonge bijen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door Jaap v.Popering » za 23 jan 2016, 11:09

Toen ik nog iets aan koninginnenteelt deed was het de gewoonte om , wanneer je aangeblazen doppen in een moergoed volk wil laten voeden , één dag voordat je deze doppen inhangt .

De koningin onder het moerrooster doet en twee ramen met jong open broed boven het rooster om zodoende veel jonge verzorgende bijen naar boven te lokken . De volgende dag de aangeblazen doppen tussen de ramen met broed hangen . Op ( ik dacht ) dag 10 de gesloten doppen verdelen en succes verzekerd .

Jaap v P

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door szx2js » za 23 jan 2016, 11:17

Klopt Jaap, goede aanvulling. Met het plaatsen van open broed in de honingkamer van een moergoed pleegvolk lok je de voedsterbijen naar boven. Het teeltraam met circa 10 tot 20 aangeblazen doppen moet je er dus tussen hangen.

Maar dit moergoede pleegvolk gebruiken als startervolk, wat iemand suggereerde, biedt gegarandeerd uitzicht op een teleurstelling.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door Hans van der Post. » za 23 jan 2016, 12:19

citaat szx2js: Maar dit moergoede pleegvolk gebruiken als startervolk, wat iemand suggereerde, biedt gegarandeerd uitzicht op een teleurstelling.
Mmm werkt wel je moet de net aangeblazen dopjes maar hooguit 12 UUR in de gesloten HK laten en dan de schuif met de kleine gaatjes vervangen door een moerrooster. Het kan ook zijn dat je bevindingen anders zijn de dan de mijn ervaring.
Het verschil kan zijn door een ander bijensoort. Ik heb carnica's.
!Hans.

szx2js
Berichten:244
Lid geworden op:do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds:1984
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door szx2js » za 23 jan 2016, 12:30

Hans,
Jij hebt het over een gesloten honingkamer en over een schuif...... in het oorspronkelijke bericht werd gesproken over een HK boven op een fijn rooster. Hoe beter de scheiding tussen en HK en het moergoede gedeelte des te beter de aanname.

Maar voor mooie grote moeren moet je toch iets meer doen, is mijn mening.

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door Erik Konijn » za 23 jan 2016, 18:10

Als je de hk ga splitzen en op een eigen bodem zet voor 24 uur dan zou ik een koninginnen rooster plaatsen voor de veiligheid tussen de bodem en hk kan een er nooit een jonge koningin in komen. anders mislukt het toch nog.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Doppen aan laten broeden in honingkamer

Bericht door Hans van der Post. » zo 24 jan 2016, 17:30

Hopelijk een verduidelijking te lezen op de site van Hennie Kroese
Mijn schuif ligt onder op een stapel moerroosters, uitlaatborden, enz. anders had ik een foto gemaakt.
Gebruik maar een deel van de beschrijving van Hennie Kroese. Schud geen extra bijen af laat de aangeblazen doppen in de kast (16)
Uiteraard moet het VOL bijen zitten. :b10: :b10: :b10: :b10: :b10: :b10:
Verdeel de doppen pas in gesloten toestand of laat ze uitkomen in de stoof.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten