Teelt zonder controle darren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Hans van der Post. » zo 13 mar 2016, 01:14

semar schreef:goed dat het beter weer wordt zo te zien aan dit welles/nietes verhaal wordt het weer hoog tijd dat jullie weer ín de bijen gaan'
ipv van hier te bekvechten!

:lol: :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Ja het wordt wel tijd om weer buiten te spelen! :violin: :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Albert Stoter » di 15 mar 2016, 13:01

vdiesveld schreef:Ja nee, ik snap ondertussen wel wat de imkerpedia zegt, alleen gaat dat tegen de gangbare genetica in. Daar is een F1 gewoon de volgende generatie na de P generatie, ongeacht of de P generatie raszuiver is of niet. Ik hou erover op, ik moet er nu gewoon rekening mee houden dat er twee zienswijzen zijn, ...
Dat van die 2 zienswijzen staat toch juist allebei op Imkerpedia?

Zowel de toepassing binnen "gangbare genetica" als de wijze waarop veel imkers het toepassen aangaande raszuiverheid.

Juist om mensen om dit verschil te attenderen.

Zie http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... e_benoemen (alleen waarschijnlijk pas weer vanaf morgen, want Imkerpedia heeft even wat technische probleempjes).

JackC
Berichten:689
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds:2009
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door JackC » di 15 mar 2016, 16:48

Het lijkt mij vrij zinloos Pia Aumeier in deze discussie te betrekken: zij is absoluut niet met raszuivere bijen bezig, sterker zij selecteert volgens eigen zeggen slechts op 3 eigenschappen: zachtaardigheid, zachtaardigheid en zachtaardigheid. De helft van de eigenschappen komt van de koningin, dat heb je in de hand; de rest van de darren op en rond de stand (haar koninginnen worden standbevrucht) dus dan is 10% nog veel; stel er zijn 10 darren betrokken dan heeft wel 10 % van de nakomelingen voor 50% de eigenschappen van één van die tien darren. Dat is dus iets moeilijker te controleren en dat is wat zij volgens mij bedoelt. Als je consequent de niet zachtaardige koninginnen verwijdert wordt theoretisch de hele omgeving en dus ook de darren daar zachtaardiger; raszuiver wordt het zo nooit of het zou de raszuivere Pia Aumeier bij moeten zijn.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door imker Marinus » di 15 mar 2016, 18:44

vdiesveld schreef:
insektenjack schreef:
"Een F1 is dan een dochter van raszuivere (of 100 % buckfast) ouders Een F1 is dan een dochter van raszuivere (of 100 % buckfast) ouders"

En dat is iets compleet anders, zie je wat ik bedoel insectenjack?
Ne helaas niet. Dit is precies de zelfde uitspraak als ik heb gedaan. Een F1 moer heeft een zuivere moeder en zuivere vaders --> Een F1 is dan een dochter van raszuivere (of 100 % buckfast) ouders

Maar heeft zelf foreign genetisch material binnen gekregen tijdens haar bevruchting. --> Een F1 is dan een dochter van raszuivere (of 100 % buckfast) ouders

Dus deze is F1. Ge het even voor je zelf opteknen dan is het duidelijker. Heeft mij ook erg geholpen bij dit onderwerp.
Ja nee, ik snap ondertussen wel wat de imkerpedia zegt, alleen gaat dat tegen de gangbare genetica in. Daar is een F1 gewoon de volgende generatie na de P generatie, ongeacht of de P generatie raszuiver is of niet. Ik hou erover op, ik moet er nu gewoon rekening mee houden dat er twee zienswijzen zijn, en dat als ik een koningin aanschaf eerst even goed moet informeren welke zienswijze de betreffende teler aanhangt. Wel fijn dat hele discussie is geweest, heeft voor mij weer een hoop duidelijk gemaakt. Bedankt.
Ik onthoud het altijd zo: Een raszuivere moer is een dochter van een raszuivere moer. De dochter paart met darren die genetisch gezien volle broers van elkaar zijn en van hetzelfde ras als de dochter (en haar moeder). Een F1 is de dochter van een raszuivere moer die gepaard heeft met darren waarvan de herkomst onbekend is. Eventuele verwantschap tussen darren die met de moer paren is afhankelijk van toeval. De F1 is zelf wel raszuiver, haar dochters echter niet, haar zonen zijn wel raszuiver.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door imker Marinus » di 15 mar 2016, 20:59

JackC schreef: De helft van de eigenschappen komt van de koningin, dat heb je in de hand; de rest van de darren op en rond de stand (haar koninginnen worden standbevrucht) dus dan is 10% nog veel; stel er zijn 10 darren betrokken dan heeft wel 10 % van de nakomelingen voor 50% de eigenschappen van één van die tien darren. Dat is dus iets moeilijker te controleren en dat is wat zij volgens mij bedoelt.

Ik denk dat het 'm inderdaad daar in zit JackC. Een individuele dar heeft minder invloed op het nageslacht dan de koningin doordat hij niet de enige is die de koningin bevrucht. Weliswaar draagt hij net zoveel genen over via zijn sperma als de koningin via haar eitjes, er zijn nog 10-20 darren die dat doen. Het is inderdaad zo dat wanneer 10 darren de koningin bevruchten, 10% van de nakomelingen genetisch materiaal hebben van 1 dar. Voor die individuele werksters heeft de dar 50% van het genetisch materiaal bijgedragen. Maar over het hele volk gezien heeft de dar maar voor 5% bijgedragen.

Bij bijen wordt teeltmateriaal eigenlijk indirect geselecteerd. Wanneer je renpaarden fokt, zoek je een hengst en een merrie die elk goed lopen en je laat ze paren. Melkkoeien fokken is al weer iets lastiger, want stieren geven geen melk :). Maar bij bijen kun je onbevruchte koninginnen niet beoordelen, en darren kun je al helemaal niet beoordelen. Dus teel je maar na van je beste koningin.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Dirk Blanken » vr 18 mar 2016, 20:13

Een echte koninginnen teler moet om goede raszuivere topkoninginnen te telen zeker 40 á 50 volkjes opzetten en daarna de eigenschappen controleren en van daaruit een paar hele goede koninginnen uit selecteren.
Dat kunnen wij hobby imkers niet.

Ons rest wat Hans al eerder zei elk jaar nieuw raszuiver materiaal binnen te halen en dat stand te laten aanparen.
Zo kan je ook inteelt voorkomen.

Wat ik probeer is raszuivere koninginnen op Ameland aan te paren bijvoorbeeld 10 keer en daar de besten van uit te selecteren maar eigenlijk heb je daar twee jaar voor nodig en ik doe dat al na de eerste uitwintering

En zelfs dan heb je nog verkeerde aanparingen.

Mijn Hans Roy afkomst in 2007 ontvangen en na 4 X op ameland aangepaard(HR2012) op Ameland in 2013 aangepaard maakt hele grote voorjaars volken 14 tot 17 ramen bijen.
Mijn Hans Roy afkomst (2013) aangepaard op Ameland in 2014 juist weer niet en komt niet verder dan 9 á 10 ramen in het voorjaar.
Dit kan alleen veroorzaakt zijn door de aanparing op Ameland???
Dus er speelt veel meer dan goed en goed geeft een goed resultaat.

Na twee jaar weet je pas echt wat de lijn kan en dat is lang voor een koninginnen leeftijd na drie jaar gaan de meeste buckfastvolken wisselen daarom gaan de raszuivere koninginnen hetzelfde jaar dat ik ze ontvang al naar Ameland.
Stel je voor dat je een hele goede hebt en die niet hebt kunnen continueren.
Soms wisselen ze al na het jaar van ontvangst

In verband met met de toch nodige genetische diversiteit moet vooral Ameland steeds weer wat anders neerzetten en moeten imkers hun raszuivere koninginnen steeds weer van andere koninginnentelers betrekken uit diverse landen.
Dit om te voorkomen dat alles te veel aan elkaar verwant wordt, dit is zeker heel belangrijk als je zo geisoleerd zit als ik.
Van der Meide van Ameland zit in mijn buurt met z'n bestuivingsvolken maar dat is ook buckfast maar verder is de eerste imker op meer dan 10 km afstand dan zou het mogelijk zijn dat een zeer groot gedeelte van mijn F1 volken aangepaard worden door raszuivere darren omdat ik voor 90 % allemaal F1 volken van 2015 van 5 afkomsten heb staan dus zijn dat nog raszuivere koninginnen wat de waarde hiervan ook mag zijn.

Dit jaar is de schade door varroa beperkt er is weinig sterfte.
Dat merk ik omdat voornamelijk oude klanten volken bestellen.
Geneticaregels zijn te verklaren/uit te leggen maar zegt lang niet alles, je moet de volken constant observeren.
We weten lang niet alles.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Tieme » di 29 mar 2016, 20:48

Hi Dirk, als je systematisch werkt en ook uitwisselt met anderen kun je wel met minder dan 40 volken toe en toch resultaat hebben.

Groeten, Tieme

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 29 mar 2016, 21:39

Mijn Hans Roy afkomst in 2007 ontvangen en na 4 X op ameland aangepaard(HR2012) op Ameland in 2013 aangepaard maakt hele grote voorjaars volken 14 tot 17 ramen bijen.
Mijn Hans Roy afkomst (2013) aangepaard op Ameland in 2014 juist weer niet en komt niet verder dan 9 á 10 ramen in het voorjaar.
Dit kan alleen veroorzaakt zijn door de aanparing op Ameland???
Dus er speelt veel meer dan goed en goed geeft een goed resultaat.
Hoe bedoel je dit precies? Het is mij niet helemaal duidelijk?
JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Dirk Blanken » wo 30 mar 2016, 21:40

Mij is dat ook niet duidelijk.
Een Ameland aanparing veroorzaakt dat de volken veel kleiner uit de winter komen.
Jij als bioloog moet mij dat toch duidelijk kunnen maken.

Het verschil is zo duidelijk dat ik me begon af te vragen hoe zit dat.

Hopelijk heb ik de raszuivere koninginnen van 2013 nog en kan de eigenschap grote volken in het voorjaar behouden door ze nogmaals naar Ameland te sturen.

DE HR van 2013 is een monster wat betreft ontwikkeling maakt hele grote volken en dat mag van mij zo blijven.

Bij de aanparing kan je eigenlijk nooit van te voren zeggen dat wordt beter maar de oude invloeden komen een keer terug.
Wij hebben veel minder controle als we denken.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Tieme » do 31 mar 2016, 10:16

Hi Dirk,

De enige manier om op jou vraag een antwoord te krijgen is door naar de eigenschappen van de darrenvolken te kijken. Daar zullen ze toch wel wat over kunnen vertellen. Misschien is de lijn wat gevoeliger voor Nosema en krijg je daardoor kleinere volken? Misschien levert net die combinatie een minder vitaal volk op. Misschien zit je ondertussen wel tegen een hoge inteelt aan te kijken.

groeten,
Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten