Rassenkruisingen & bijenagressie

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door joselito »

Alex Mönch schreef:Gelukkig is er in Nederland voldoende uitstekend Buckfast materiaal te krijgen :D
Need i say more ? :D
Waarschijnlijk wel maar mijn geduld was op :)
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Buckfast zijn sterke halers (maar ook erge rovers).
Je kunt aan goed teeltmateriaal komen, maar bent daardoor ook afhankelijk van K. telers.
Toch liever niet.
JP
Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Alex Mönch »

Elke volk dat uitblinkt in het halen van nectar, is in potentie ook een rover...ze hebben nou eenmaal een beter ontwikkelde speurzin dan middelmatige of slechter halers. :D En roverij is ALTIJD de schuld van de imker !!!
En dat je afhankelijk bent van koninginnetelers is helemaal niet erg....zelfs erg gemakkelijk :D ....zij doen het moeilijke werk :D
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door joselito »

Alex Mönch schreef:En dat je afhankelijk bent van koninginnetelers is helemaal niet erg....zelfs erg gemakkelijk :D ....zij doen het moeilijke werk :D
Zo denk ik er ook over.
pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door pflipp »

Jaap v.Popering schreef:Dat ging goed tot er op een vereniging zich een buckfast ( koninginnen )teler melde met een ras welke haast van een grasveld honing kon verzamelen . Deze was regelmatig te gast op de Buckfast abby bij Broeder Adam . Deze is zelfs mee naar de ;Kilimanjaro geweest om de zwarte bij op te halen .
Ik ben onlangs de film maar eens wezen kijken op YouTube (The Monk And The Honeybee). Voor een jonkie als ik (kan ik dat eindelijk ook weer eens ergens zeggen ;) ) is het historie van inmiddels mythische proporties -- en ja wat wil je ook met zo'n verhaal: 90 jaar oude half verweesde monnik turned superstar beklimt de Kilimanjaro op zoek naar een lief bijtje!
:be9:
Nu ben ik al aardig off topic en wordt het zelfs een beetje roddelen, maar ik vroeg me gewoon af of die meneer Van der Zee in het filmpje gerelateerd was aan Romée van der Zee, die tegenwoordig zoveel voor de bijen doet?
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Hans van der Post. »

citaat pflipp:
Nu ben ik al aardig off topic en wordt het zelfs een beetje roddelen, maar ik vroeg me gewoon af of die meneer Van der Zee in het filmpje gerelateerd was aan Romée van der Zee, die tegenwoordig zoveel voor de bijen doet?
Ok dit kan ik ontzenuwen. Mijn naam komt in Nederland ongeveer 350 keer voor van de meeste ben geen familie.
Romée van der Zee is geen familie van "meneer van der Zee" die de buckfast in NL heeft geïntroduceerd. Dit ooit aan Romée gevraagd.
In de begin jaren van het forum veel met haar samengewerkt.
Verder moet je oppassen voor de uitspraken over "de Monnik". Voor sommige imkers is dit heiligschennis vereren hem als een heilige. :think:
!Hans.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Leuke film. Wist niet dat het bestond. Ga binnenkort alle afleveringen bekijken.
Blijf me toch verbazen dat die man zoveel buiten het klooster mocht van zijn abt. Het zal tot zijn goddelijke taak hebben behoord :D .
JP
joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door joselito »

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Leuke film. Wist niet dat het bestond. Ga binnenkort alle afleveringen bekijken.
Blijf me toch verbazen dat die man zoveel buiten het klooster mocht van zijn abt. Het zal tot zijn goddelijke taak hebben behoord :D .
Ik denk dat het langzaam zo gegroeid is en dat ze nooit hadden kunnen denken dat het zulke proporties zou aannemen.
pflipp
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 11:43
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): Buckfast F2
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door pflipp »

In die pre-Internet tijd moest je bijna wel een monnik zijn om over de hele wereld contacten te onderhouden over de humeuren van de plaatselijke bijtjes!
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Rassenkruisingen & bijenagressie

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra »

Ik denk dat het langzaam zo gegroeid is en dat ze nooit hadden kunnen denken dat het zulke proporties zou aannemen.
Dat denk ik ook. Zelf in de meest progressieve ordes is dat niet gebruikelijk.
Overigens wel jammer dat (naar het schijnt) bij Buckfast Abbey het snel bergafwaarts is gegaan met de bijen.
JP
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten