Two queens

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Dirk C
Berichten:346
Lid geworden op:zo 21 mar 2004, 11:04
Imker sinds:1992
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica, buckfast
Locatie:Belgium
Contacteer:
Re: Two queens

Bericht door Dirk C » ma 09 mei 2016, 23:21

Een paar jaar geleden per ongeluk twee koninginnen in dezelfde kunstzwerm ingevoerd (begin juni).
Deze hebben mekaar een gans seizoen gedoogd.
Pas in de winter werd er eentje buitengewerkt.
Waren wel twee zusters.
Wel NOOIT op hetzelfde raam gezien.

Groeten,
Dirk

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door Dirk Blanken » di 24 mei 2016, 21:19

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Een stille moerwisseling is niet te stoppen. alleen in bv een Kieler kastje is ze soms nog een poosje te handhaven. Maar wat schiet je er mee op?

ad staals
Gedrag bestuderen....dat is leuk (klopt Erik S). Het is bij zo'n zeldzaam fenomeen dat ik graag wil afwachten hoe dit verder gaat.
Nu heb ik bij Carnica bijen (jou niet on :wink: bekend Ad) wel al een paar keer een stille moerwisseling gehad, maar toen was de oude moer toch eerder weg, cq eerder uit het volk gekieperd. Dit was wel degelijk een stille moerwisseling: het was buiten het zwermseizoen en die volken waren bij lange na niet op zwermhoogte.

Twee koninginnen harmonieus in een volk heb ik nog maar 1 keer meegemaakt (nu dus).
Overigens heb ik gemerkt dat met ouderdom een reden is voor stille moerwisseling, maar ook arresteren kan nadien geven.
Koninginnen uit een stille dop zijn uitstekend verzorgd en als ze dan ook nog een goede afkomst hebben zijn ze super.
Vaak mankeert er wat aan de oude koningin, vaak zijn ze bijna darrenbroedig

Dat kan je controleren door ze in een aparte kast te zetten met voldoende bijen, bijna altijd zie je dan weer een stille dop verschijnen.
Vandaag is zo'n tweede dop bij mij uitgelopen en ze liepen ook op het zelfde raam.
Maar nu eerst maar eens aanparen en kijken wat er verder gebeurd.

De bijen hadden gelijk hier en daar zie ik wat darrencellen.
Bij Buckfastvolken komen stillemoers wisselingen vaak voor.
Dit is goed te controleren als je je moeren knipt en merkt.

Dirk
dertiende

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door Freek » di 24 mei 2016, 22:23

Niet alleen ouderdom is een reden naar mijn idee.
Soms heb je gewoon een slecht presterende jonge koningin.
Bij mij werd door een zesramer, een slechte buckfast koningin, een maandagmorgen exemplaar zullen we maar zeggen, van juni vorig jaar zonder pardon gewisseld.
Ze was al afgestoken voordat er een redcel was getrokken.
Ik weet eigenlijk zo goed als zeker dat ik de koningin niet dood had gedrukt, de leeftijd van die redcel wees daar ook op (zat er nog maar 1 a 2 dagen aan de grootte te zien terwijl ik een week niet in het volkje was geweest.

Freek

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 24 mei 2016, 22:27

Dag Dirk,

dat wordt er gezegd!
Ik ben dan ook superblij :be3: :be3: dat ik nu eindelijk eens een stille moerwissel heb (en waarbij de oude moer nog leeft) :hive: :hive: .
Eerst keer dat ik dat nu meemaak in 17 jaar. Wel al eens vaker stille moerwissels meegemaakt.

Verder heb ik de oude moer dus in een 6-ramer gedaan en later nog een raam broed bijgehangen. Volgens mij suddert ze hierin verder (niet echt groot broednest), maar ik zal dit weekend nog eens controleren.

De nieuwe koningin heeft heel veel broed aangemaakt en het volk is veelbelovend voor de lindedracht.

vr. gr.
JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door Dirk Blanken » di 31 mei 2016, 19:55

Ik laat een stille moers wisseling altijd doorgaan.

Alleen als het een hele goede raszuivere oude koningin betreft wil ik haar nog wel eens apart zetten.
Om nog een keer van haar na te telen maar als je dan hier en daar darrencellen ziet ontstaan is het afgelopen.

Maar ze was al twee keer naar Ameland geweest dus geen ramp.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 31 mei 2016, 20:16

Ik heb de oude Koningin gecontroleerd en die doet het beter dan verwacht. Het gaat niet snel maar ik heb haar nu toch naar een grotere kast gezet (van 6 ramer naar 10 ramer). Had wel broed bijgestoken. Afwachten hoe ze het dit jaar gaat doen.
JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door Dirk Blanken » wo 01 jun 2016, 20:20

Jelte,

Die koningin gaat nog even door maar dan moet je haar vervangen.
Absoluut niet inwinteren.
Dan heb je vaak in het voorjaar een darren broedige koningin.

Bij Buckfast is het zo dat ze het tweede jaar vaak niet zwermen als je ze voldoende ruimte geeft.
Het derde jaar wordt die kans veel groter.

Ik had in 2015 een zeer goede koningin van 2013 en dacht nog maar een jaartje.
Ze zwermde als een gek maar ze heeft nog wel 50 kg honing gehaald.

De andere van de 40 op de buitenstanden zijn zwermvrij tot nog toe behalve één die zwermde in 2015 en had dus een zwermkoningin en dit jaar gelijk weer raak.
De meeste imkers telen niet na maar juist met eenjarige koninginnen nageteeld van volken die weinig zwermdrift vertonen heb je minder werk en betere resultaten.
De volken op de buitenstanden die er nog staan zijn het grootst uit de winter gekomen die kan ik niet verkopen omdat imkers de verkeerde zuinigheid hebben, je kan namelijk beter twee goede volken kopen dan 6 kleinere maar ze willen 6 kleinere.
Die grote volken hou ik en op die manier worden mijn jonge koninginnen aangepaard met de darren van die super volken.
Ik zit behoorlijk geisoleerd en het werkt.
Uitwinteren op 14 á 16 ramen bijen kan, die volken halen dan bij goed weer in het voorjaar probleemloos 50 tot 80 kg terwijl ze niet op een echte dracht staan.
Op het koolzaad zouden ze met gemak 4 broedhoningkamers kunnen binnen halen maar het probleem is de kast.
Dan moet je met Dadant imkeren anders wordt de kast veel te hoog.

Al die grote volken worden straks gesaneerd door er één of twee kale schudzwermen(met oxaalzuur) van te nemen en verder broedschuren.

De meeste imkers doen een minimale bestrijding van de mijt in de zomer en voeren die volken gewoon in voor de winter en die zijn dan klein en ziek als ze de winter uitkomen.

Je kan met de varroamijt goed imkeren maar het is veel werk.

Dirk.






Groeten Dirk.
dertiende

RutgerV
Berichten:144
Lid geworden op:do 27 aug 2015, 16:07
Imker sinds:2008
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:De Gelderse Vallei
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door RutgerV » wo 01 jun 2016, 20:59

De 3 grote F1 volken die ik dit voorjaar bij je gekocht heb, heb ik 2 weken terug 100 kilo honing van geslingerd Dirk :be8:

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door Dirk Blanken » vr 03 jun 2016, 19:19

Ja Rudger en dan komt straks de zomerhoning er nog bovenop.
Natuurlijk moet het weer meewerken maar je verdiend de aanschaf prijs er dubbel en dwars mee terug door volken aan te schaffen die boven gemiddeld uit de winter komen.
Ik winter al jaren op gemiddeld 13 ramen bijen uit.

Natuurlijk zijn er ook kleinere, die ben ik als eerste kwijt???
Als het een bestuivingsimker betreft kan ik me er nog iets bij voorstellen maar als je voor de honing gaat moet je echt de groot uitgewinterde volken hebben want de voorjaarsdracht is de belangrijkste.

Ik heb gisteren de volste bak afgenomen van de volken op de buitenstanden en er maar weer een KR bak op gezet om de jonge dames bezig te houden.
Niet mijn liefste bezigheid wat een gesleur, mijn rug moet dan echt weer een dag bijkomen.
Maar ik heb een stevig stukadoor trapje en dan lukt het.
Die 500 kg gaat straks regelrecht in de jonge volken vanuit schudzwermen met een beetje oxaalzuur en die ontwikkelen zich dan prima.
Dan moet er eind juli een tweede bak onder waarbij veel broed onder komt en de meeste kunstraat boven waar het het beste uitgebouwd wordt.
In het voorjaar dan volken op veel jonge raat.

Groeten Dirk.
dertiende

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Two queens

Bericht door tomer » di 07 jun 2016, 03:38

Bij het maken van een vlieger stelde ik vandaag vast dat er 2 koninginnen in de kast rondliepen...terwijl ik tamelijk zeker ben dat er dit voorjaar geen enkele dop uitgelopen is. Ik heb wekelijks grondig gecontroleerd op doppen en pas de laatste 2 weken moest ik enkele doppen weghalen.
Ik heb 3 weken geleden de koningin gemerkt met een stift. Een week later zag ik een koningin zonder stip en ging ervan uit dat de verf eraf was gegaan.
Vandaag zag ik dus beide koninginnen die al minstens 2 weken samen in de kast leven. Van waar komt deze koningin en sinds wanneer is ze er, het blijft mij een raadsel. Ofwel zijn ze al samen van voor de winter, ofwel is er een koningin van elders binnengevlogen (kan dat?), ofwel heb ik toch een dop over het hoofd gezien en hebben ze die uitgelopen dop ook weer opgeruimd, maar dat lijkt me echt onmogelijk om te missen...
Ik vind het zeer vreemd...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten