Stuifmeel voor starter

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:
Stuifmeel voor starter

Bericht door roelof1945 » do 21 jan 2016, 19:14

Regelmatig zie ik een film op you tube waar de koninginnekweker los stuifmeel gebruikt voor een starter.
De stuifmeelkorrels worden op de raat uitgestrooid en verdeelt zodat het aan een kant gevuld is.
Een voordeel is dat je met schone raat kan starten, een nadeel is het plaatsen van een stuifmeelval waardoor er minder stuifmeel in een volk komt.
Toch ook handig als losse stuifmeel in voorraad is, zwakke volken kan je er mee aansterken.
Weet niet of er imkers zijn die ook gebruik maken met los stuifmeel, en wat hun ervaring is.
Ben benieuwd.

Gr. Roel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stuifmeel voor starter

Bericht door Hans van der Post. » do 21 jan 2016, 21:00

Roel een starter of zwerm heeft geen stuifmeel bij zich en toch gaat het goed. Belangrijker is koolhydraten nectar/suikerwater.
Stuifmeel vinden ze altijd en perslot hebben bijen hun eiwitvetvoorraad intern bij zich.
Als je stuifmeel afvangt moet dit snel worden gebruikt het verliest zijn voeding waarde snel.
!Hans.

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel voor starter

Bericht door HeHo » vr 22 jan 2016, 07:19

Hans van der Post. schreef:Roel een starter of zwerm heeft geen stuifmeel bij zich en toch gaat het goed. Belangrijker is koolhydraten nectar/suikerwater.
Stuifmeel vinden ze altijd en perslot hebben bijen hun eiwitvetvoorraad intern bij zich.
Als je stuifmeel afvangt moet dit snel worden gebruikt het verliest zijn voeding waarde snel.
Ik weet niet wat ik lees. ?
volgens mij halen we twee dingen door elkaar.

Starter moet je een raam met stuifmeel en een raam met voer meegeven.
Of een mix ervan, als er maar geen broed op zit.
Bijvoeren met vers stuifmeel heb ik nog nooit gehoord.

Kun je de link doorgeven waar je die filmpjes gezien hebt.

Groetjes Henk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel voor starter

Bericht door Tieme » vr 22 jan 2016, 09:45

Interessant onderwerp.

Eerlijk gezegd heb ik mijn twijfels bij het nut van het raam stuifmeel dat in de starter wordt meegegeven.
Ik doe dit zelf wel altijd braaf, maar of het werkelijk nut heeft vraag ik me af.
Bijen hebben een eiwit-vetlichaam dat ze aanspreken om voedersap te produceren.
Als je de bijen 24 uur opsluit, hoeveel stuifmeel eten ze dan en hoe snel wordt dat omgezet in voedersap?
Ik heb Buckfasttelers gezien (Jos Guth in Luxemburg en telers in Noord Nederland) die het hele bijenvolk op de honingkamer proppen of alleen een volle honingkamer gebruiken en daarin doppen aan laten blazen. Daar zit geen stuifmeel bij. Toch levert het goede koninginnen.
Vers stuifmeel lijkt me helemaal overbodig, omdat dit nog niet gefermenteerd is, kan het niet door bijen verteerd worden.
De stuifmeelgift gaat dus echt om stuifmeel in de raat.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Stuifmeel voor starter

Bericht door Hans van der Post. » vr 22 jan 2016, 10:22

Tieme schreef:Interessant onderwerp.[...............]
Ik heb Buckfasttelers gezien (Jos Guth in Luxemburg en telers in Noord Nederland) die het hele bijenvolk op de honingkamer proppen of alleen een volle honingkamer gebruiken en daarin doppen aan laten blazen. Daar zit geen stuifmeel bij. Toch levert het goede koninginnen.
Vers stuifmeel lijkt me helemaal overbodig, omdat dit nog niet gefermenteerd is, kan het niet door bijen verteerd worden.
De stuifmeelgift gaat dus echt om stuifmeel in de raat.
Groeten, Tieme
Deze wijze van doppen laten aanblazen heb ik ook een aantal keren gedaan gaat heel goed! Na het aanblazen schuif ik het moerrooster in de houder. (methode Hennie Kroese)
!Hans.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Stuifmeel voor starter

Bericht door joselito » vr 22 jan 2016, 10:44

Tieme schreef: Vers stuifmeel lijkt me helemaal overbodig, omdat dit nog niet gefermenteerd is, kan het niet door bijen verteerd worden.
ik denk niet de het stuifmeel fermenteert. De bijen voegen er honing aan toe, dat doen ze reeds bij het verzamelen. Daarom dat het een klompje wordt.
Bij het opslaan voegen ze er een andere stof aan toe die voorkomt dat het stuifmeel nog kan kiemen. Daarom kunnen ze het langer bewaren.
Bij stuifmeel spreekt men niet echt van verteren in eerste instantie. Het buitenste omhulsel is zo sterk dat niets het kan vernietigen. In fossielen vindt me ze nog terug.
Maar er zijn gaatjes in een korrel waardoor het stuifmeel kiemt. Via verschil in osmotische druk in de middendarm slagen de bijen erin om de inhoud uit de korrel te halen en dan is het wel verteerbaar.

Voor wie het interesseert, dit artikel

Thieme, ik geloof ook niet in het geven van stuifmeel. Veel belangrijker is dat de bijen die men gaat gebruiken geteeld werden in tijden van overvloed, en dat begint al 4 weken eerder bij de geboorte van de larve. Als ze daar alles ontvangt wat nodig is ontwikkelen de voedersapklieren zich optimaal en zal ze een goede voedsterbij worden en de koninginnenlarven van voedsel voorzien. Het later geven van stuifmeel of prikkelen met voedsel zal daar niets meer aan veranderen.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Stuifmeel voor starter

Bericht door roelof1945 » vr 22 jan 2016, 22:01

Het is dus niet nodig om bij een opstarter een raam met stuifmeel te plaatsen omdat de jonge voedsterbijen
voor een week vetlichaampjes hebben ruim voldoende om de larven te voeden en in 24 uur de doppen aanblazen.
Wel of niet een raam met water meegeven, mijn idee was altijd dat het water nodig was om het stuifmeel verteerbaar te maken.
Zal toch een raampje water mee geven nadat de aangeblazen doppen terug geplaatst zijn kan het waterraam leeg geschut worden.
Kan alvast de kweekkastjes weer een fris verfkleurtje geven.

Gr. Roel

reynaersalbert
Berichten:15
Lid geworden op:za 16 nov 2013, 17:01
Imker sinds:1971
Aantal volken:23
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Genk
Contacteer:

Re: Stuifmeel voor starter

Bericht door reynaersalbert » zo 26 jun 2016, 12:36

Ik was verleden week op het tweejaarlijks imkertreffen in Badem-Wutenberg.
Op de stand van een imker met meer dan 150 volken was er ook een demo overlarven, en het maken van een starter.
De starter van Gunter Hartmann,die hij de dag voordien had gemaakt was een zesramer, met van boven een opzetrand zoals we deze hier ook kennen, waar een 50 tal aangezogen doppen in zaten.
Wat mij toen opviel, dat er aan de zijkant van de starter een klein aanbouwbakje zat met dekseltje, daar legde de teler een klein schaaltje met een soort stuifmeel preparaat dat hij zelf van vers geoogst stuifmeel maakte.
Je kon duidelijk zien dat de bijen er gebruik van maakte om de larven te verzorgen.
Ik heb er enkele foto's van gemaakt, en zal ze later op het forum plaatsen.
Het was weer een leerrijke uitstap.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Stuifmeel voor starter

Bericht door Tieme » ma 27 jun 2016, 10:38

Joselito,

Stuifmeel wordt in de raat week gemaakt door bacteriën en schimmels, waaronder melkzuur bacteriën. Daarover is wel literatuur. Hier wat daarover gezegd wordt in het artikel "Nutrition and health in honey bees"uit 2010 van Robert Brodschneider, Karl Crailsheim

In the colony, honey bees mix pollen with regurgitated nectar, honey and glandular secretions to produce bee bread, which differs from freshly collected pollen, in having a lower pH and less starch (Herbert and Shimanuki, 1978a; Ellis and Hayes, 2009). The nutritive value of bee bread to honey bees is higher than that of fresh bee collected, laboratory stored, or frozen pollen with few exceptions (Hagedorn and Moeller, 1968; Herbert and Shimanuki, 1978a; Dietz and Stevenson, 1980; Cremonez et al., 1998; Pernal and Currie, 2000). The shift in the quality of pollen stored in the colony (bee bread) is attributed to microorganisms associated with the honey bee (Gilliam, 1997). Vásquez and Olofsson (2009) suggested that lactic acid bacteria from the honey bee stomach belonging to the genera Lactobacillus and Bifidobacterium are involved in the fermentation process of bee bread and may be responsible for improving the nutritive value by producing vitamins.

Het is niet zo dat stuifmeel in de raat alleen stuifmeel met honing is. Er gebeurt iets mee waardoor het verteerbaar wordt. Voor het gemak heb ik het fermenteren genoemd. Het schijnt zelfs te kunnen gebeuren dat het spuiten met veel fungiciden er voor zorgt dat stuifmeel niet meer voor verteerd en daardoor het bijenbroed door de bijen minder goed opneembaar wordt (de bron van deze wijsheid kan ik even niet vinden :D ).

groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
cklander
Berichten:102
Lid geworden op:wo 01 jul 2015, 14:06
Imker sinds:2015
Aantal volken:21
Bijenras(sen):Carnica Sklenar/Buckfast -Beebreed 55-38
Locatie:Hoensbroek
Contacteer:

Re: Stuifmeel voor starter

Bericht door cklander » do 30 jun 2016, 18:50

Ik hang ook braaf een stuifmeelraam erbij, maar ik zie zelden of nooit een bij in de starter erop zitten......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten