vervlogen buckfast ?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.

Moderator: de vos roger

MH1995
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Zwarte bij, bastaard
Contacteer:

Re: vervlogen buckfast ?

Berichtdoor MH1995 » za 01 dec 2018, 23:08

Ik heb een F1 Carnica moer (raszuiver stand bevrucht) die toch wel heel oranje is. Haar moeder (P) komt uit Oostenrijk uit een dalbevruchtingsstation. De Carnica kwam uit Europees onderzoek naar voren als een van de meest verbasterde ondersoorten.
Ook had ik dit jaar zo'n aggresief volk waar niet in te werken was. Ik heb deze hopeloos moerloos gemaakt en (heel slecht zeg ik eerlijk) niks meer mee gedaan. Toch zat daar gesloten werksterbroed in, waarschijnlijk een moer of nazwerm die erin is gevlogen.

Hans van der Post.
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica
Contacteer:

Berichtdoor Hans van der Post. » zo 02 dec 2018, 00:25

MH1995 schreef:Ik heb een F1 Carnica moer (raszuiver stand bevrucht) die toch wel heel oranje is. Haar moeder (P) komt uit Oostenrijk uit een dalbevruchtingsstation. De Carnica kwam uit Europees onderzoek naar voren als een van de meest verbasterde ondersoorten.
Ook had ik dit jaar zo'n aggresief volk waar niet in te werken was. Ik heb deze hopeloos moerloos gemaakt en (heel slecht zeg ik eerlijk) niks meer mee gedaan. Toch zat daar gesloten werksterbroed in, waarschijnlijk een moer of nazwerm die erin is gevlogen.

Zou wel eens dit onderzoek waar "de Carnica" het meest verbasterde ondersoort is, willen lezen. Heb je hiervan ook een link?
!Hans.

MH1995
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Zwarte bij, bastaard
Contacteer:

Berichtdoor MH1995 » zo 02 dec 2018, 16:14

Het is dit onderzoek, ook gepubliceerd in bijenhouden ik denk in 2016. De andere ondersoort die het meest gehybridiseerd was was de Mellifera, maar de populaties Mellifera's die ze hebben genomen staan al bekend als deels gehybridiseerd.
https://www.researchgate.net/publicatio ... _in_Europe

Hans van der Post.
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica
Contacteer:

Berichtdoor Hans van der Post. » zo 02 dec 2018, 23:59

Wat ik al dacht, het gaat om de Apis mellifera ligustica
Ja dit is bekent, Citaat:
De invloed of genetische oorsprong en de interactie met de milieu-impact op de overleving of Apis mellifera L. kolonies in Europa
Ja dit komt ervan als imkers gaan lopen slepen.
!Hans.

Terug naar “Koninginnenteelt en bijenrassen”