ervaring broedstoof

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: ervaring broedstoof

Bericht door Freek » za 13 apr 2019, 14:20

Ik heb drie jaar terug een tot broedstoof omgebouwde koelkast gekocht van Roelof1945.
Ik kreeg koninginnenteelt van mijn toenmalige p0 niet echt succesvol voor elkaar en heb op enige volken waar ik uitlopend broed van die moer in heb gehangen niet succesvol doppen weten te trekken.
Ik heb nu weer een mooie p moer en wil opnieuw proberen koninginnen te telen het lijkt me handig ze in de stoof uit te laten lopen en ben even aan het proefdraaien. Het werkt nog perfect. Er is een TS5000 PID thermostaat, een computerfan en een verwarmingselement in verwerkt zoals wel vaker in eigenbouw broedstoven. Ik moet de analoge hygrometer alleen beter ijken (geeft te hoog aan). Zit er alleen over te denken een plaat plexiglas achter het deurtje te maken zodat ik kan kijken zonder temperatuurval. Wanneer de kast dicht is blijft deze perfect op temperatuur maar door de deur zie je niks. Wanneer je de deur opent daalt de temperatuur snel een of twee graden en de vochtigheid met 10% vandaar het idee een extra doorzichtige deur achter de koelkastdeur.
788D2D6B-39A0-417A-9192-2AAB6423F6A8.JPG
IMG_1117.JPG
IMG_1120.jpg
Freek

Kroese
Imker sinds: 1977
Contacteer:

Bericht door Kroese » za 13 apr 2019, 15:04

Een digitale thermometer met de voeler aan een draadje kun je zotussen de deurrubbers heen steken, doe ik ook.
Dan kun je met een dichte deur meten en regelen.
34-35 graden is prima, het is beter een lagere temperatuur, dan hoger dan 35 -> 36 en hoger, dan gaat het snel mis.
Ze kunnen makkelijk 32-33 graden ook overleven, zeker als ze al zijn uitgelopen, dan kunnen ze zelf onder in de koelkast gezet worden, waar het een paar graden lager is.

De vochtigheid in de kast kun je wel vergeten, ik heb al jaren geen waterbak meer in de stoof, en de vochtigheid is altijd zo'n 55 60%
Ik doe hier dus helemaal niets aan.

Freek
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Contacteer:

Bericht door Freek » za 13 apr 2019, 23:42

Het ding doet het goed.
Maar toch ben ik er nog niet helemaal klaar mee.
Ik wil maar in de schuur gaan broeden ik denk eigenlijk dat er niks mis kan gaan met de broedmachine maar vaak word brand door elektrische apparatuur veroorzaakt, voor het geval er toch wat mis gaat heb ik liever dat de schuur af fikt dan het huis.
Het ding is in koelkast vorm erg goed geïsoleerd dus ik denk dat ie het ook in de schuur goed zonder temperatuurschommelingen moet kunnen doen.

Freek

mick
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Contacteer:

Bericht door mick » ma 02 dec 2019, 13:17

Eindelijk afgemaakt met zo'n Alie-thermostaatje, alleen het verwarmingselement heb ik hier gekocht. Al de rest is recuperatie.
Nu dat ik weet dat alles werkt kan ik de bovenzijde nog afwerken.
broedstoofje.jpg

Plaats reactie