Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door rdeimker » di 22 jun 2021, 18:22

Dit jaar heb ik mijn eerste keer koninginnen geteeld. Er is veel fout gegaan en heb flink geblunderd, sommige dingen snap ik waar ik de fouten gemaakt heb. Alleen andere punten snap ik totaal niet.

Mijn setup:

Start datum 7 juni:

Ik heb een starter gemaakt, hoe ik dit gedaan heb is:
Volk welke in zwermstemming was (kwam toevallig zo uit) heb ik een broedkamer onder gezet, alle bijen exclusief de moer en 2 ramen bijen in deze lege kast afgeschud (in de kast zaten de eerste dag: 1 raam gesloten broed, 2 ramen pollen, 1 raam met voer, 1 inwendige voerbak met suikerwater 1:1. De rest was lege ramen om uit te bouwen). Snelgrove bord erboven op. Vervolgens de 2 ramen en al het broed in de bovenste 2 bakken gezet. Er ontstond een moerloos volk en overbevolking waardoor er veel gelei aangemaakt wordt.

Dag 2: overlarven en 12 nicot doppen inhangen. Tijdens overlarven gericht op de cellen waar er heel weinig gelei in licht en de larfjes super klein zijn. Meestal zitten de cel ernaast nog eitjes. Begrepen dat ze 48 uur mogen zijn max.
Dag 3: de fout gemaakt om nog eens 24 doppen bij in te hangen zonder de 12 weg te halen. Resultaat: 24 redelijk kleine dopjes op de 2 extra latten.
Dag 5: het raam met de aangeblazen doppen uitgehaald. Alles leek aangeblazen. De bak welke onderop stond met het moerloze volk nu bovenop de kast met moer gezet. Tussen moergoed deel en moerloos deel met de doppen een moerrooster gezet. Finisher ervan gemaakt.
Dag 7: De doppen zijn gesloten, 6 doppen zijn opgeruimd. Het eerste latje is 100% van aangenomen. Van de 36 doppen heb ik er nog 30 over. Het valt mij op dat de doppen van dag 3 zeer klein zijn. Les 1: De doppen welke eerder zijn aangeblazen weghalen voordat nieuwe doppen in een starter worden in gehangen.

Voorzichtig voorzie ik de doppen van kooitjes en stop deze daarna op de latjes in zijn geheel in een tempex doos met een fles warm water op 34 graden en een paar handdoeken vervoer ik de latjes naar huis toe. Helaas moet ik over een weg met veel kuilen: Les 2: volgende keer ga ik in de tempex doos voorzien van een zacht materiaal waar ik elke dop in kan plaatsen los, of ik ga ervoor zorgen dat de latjes vast gezet worden en niet kunnen bewegen/schudden.

Thuis zet ik de doppen met lat inclusief over op mijn hemel kippen broedmachine. Deze staat op 34.8C ingesteld. Ik heb ter backup 2 extra thermometers om zeker te zijn dat de temperatuur goed ingesteld staat en heb dagelijks 3-4x de temperatuur bekeken (zonder de kast open te maken), de temperatuur schommelt tussen de 34.7 en 34.9, vanwege het warme weer merk ik dat deze meer schommelt. De afgelopen dagen zijn warm geweest. Er staat een bakje water in, de RV is 60+%

Dag 11: Het is ochtend en wil een druppel honing gaan doen in de dop van het kooitje en zie 4 dode koningen liggen, 4 andere moeren zijn uitgelopen en voer ik de druppel honing. Allemaal van de eerste lat. Les 3: Dit was een domme fout die ik makkelijk had kunnen voorkomen door een druppel honing in de dop doen 24-48 uur voor uitkomen.
Dag 12: Er lopen nog 2 moeren uit, alle moeren worden op het moment dat ik ze zie uit de broedmachine gehaald en overgezet in een eigen bevruchtingskastje. Slechts 1 moer komt uit van de 2e dag overlarven, de rest van de moeren komen allemaal van het eerste latje. Alle moeren hebben een gewicht van >200mg.
Dag 13: Ik zie doppen waar het topje zwart van is, deze haal ik uit de broedmachine en maak er 1 van open. Er ligt een dode larve in nog in de worm vorm, hierna maak ik nog 4 andere doppen open met hetzelfde probleem. 1 larf is zeer klein maar heeft wel de vorm van een moer en is wit en heeft een zwart hoofd, twee andere larven zijn een paar dagen ouder met hetzelfde probleem. Ik vermoed dat ze tijdens het vervoeren te veel geschud zijn?
Dag 14: Geen moeren meer.

Tussenstand:
1e lat = 9 uitgekomen (waarvan er 4 door mijn zeer stomme actie)
2e/3e lat 1 uitgekomen.
Totaal 6 levende moeren.

Dag 15 (vandaag). Ik heb het eerste latje uit de broedmachine gehaald en heb heel voorzichtig de doppen van het nicot systeem afgehaald. Moeren in laatste stadia: Een moer die eruit ziet alsof ze DWV heeft, vermoed alleen dat haar vleugels nooit volledig zijn uitgegroeid. twee moeren die er klaar om uit te komen zien, vermoedelijk van honger in de dop gestorven. Tong eruit. Hebben niets aan het topje gedaan.

Nu net een uur geleden ook een paar doppen open gemaakt van 2e en 3e lat: Moeren in verschillende stadia, veel zonder vleugels en een zwart hoofd, een aantal moeren met vleugels en tong eruit zoals het eerste latje. Ik vermoed dat het niets meer gaat worden voor de rest.

Ten eerste:
Heb zeker fouten gemaakt en ga deze corrigeren voor volgend jaar, baal er zeer van. Maar toch zijn er een aantal moeren die gestorven in de dop zijn terwijl ze er klaar voor waren om uit te komen. Ik heb er op dit moment 6 liggen die er perfect uitzien. Had ik hier iets aan kunnen doen?

Een aantal andere doppen had moeren erin welke nog geen vleugels hadden, al kleur hadden maar wel in verschillende stadia als ik de grote zie. Kortom ze zijn niet tijdens vervoer overleden, ergens tussendoor. Het viel mij op dat soms het latje zeer licht wiebelde/vibreerde wanneer de broedmachine aansloeg. Ik ben van plan om daardoor een schuimlaag in de broedmachine neer te zetten. Maar zou dit de oorzaak kunnen zijn geweest?

Zouden er andere oorzaken kunnen zijn geweest die ik over het hoofd kan hebben gezien? (Het is warm geweest, mogelijk is de temperatuur van 35 graden iets hoger geweest voor korte tijd. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?)

Volgend jaar zal ik al deze oplossingen implementeren. Ik zit er ook nog over na te denken om de moeren pas op dag 7-9 in te kooien en tot dag 12 in de finisher te laten. Ik had begrepen dat ze dan meer kunnen hebben? Had gelezen dat inkooien op dag 7 gedaan werd omdat volken soms goede doppen ruimen als er te veel in hangen.

Mark Eelman
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 07:00
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door Mark Eelman » wo 23 jun 2021, 11:58

Beste,

Alleen aan de doppen zitten op dag 5 als ze gesloten worden of dag 10 en 11 in de tussentijd zijn ze heel gevoelig. Ik heb zelf de ervaring dat ze redelijk wat kunnen hebben op dag 5 zolang ze maar niet afkoelen.
Ik vermoedt dat de temperatuur te hoog is geweest in je stoof en trillingen zullen zeker niet helpen.

Groet,

Mark

Mark Eelman
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 07:00
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door Mark Eelman » wo 23 jun 2021, 12:01

Als de doppen aangeblazen zijn kunnen ze naar een pleegvolk.

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door rdeimker » do 24 jun 2021, 07:50

Mark Eelman schreef:
wo 23 jun 2021, 11:58
Beste,

Alleen aan de doppen zitten op dag 5 als ze gesloten worden of dag 10 en 11 in de tussentijd zijn ze heel gevoelig. Ik heb zelf de ervaring dat ze redelijk wat kunnen hebben op dag 5 zolang ze maar niet afkoelen.
Ik vermoedt dat de temperatuur te hoog is geweest in je stoof en trillingen zullen zeker niet helpen.

Groet,

Mark
Ik ga iig een schuimrubber matje onder de doppen neerleggen en de boel iets meer stabiliseren. Is dag 10/11 de dag na overleven?

Mark Eelman
Berichten: 31
Lid geworden op: di 22 mei 2018, 07:00
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door Mark Eelman » do 24 jun 2021, 08:41

05D5A85A-9060-46EE-99CA-93914BF4D606.png
Dag van overlarven is dag 0

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door Tieme » di 06 jul 2021, 10:37

Het is niet altijd duidelijk waarom het niet helemaal goed gaat.

Er zitten in je relaas veel handelingen. In het begin van je telerscarrière is het beter het zo simpel mogelijk te houden.

Het eerste is een duidelijk plan maken met zo weinig mogelijk handelingen:

- larfjes in pleegvolk (alles in 1 keer)
- gesloten doppen kooien - 5 dagen na geven larfjes. (in deze dop moet al een druppel honing zitten, later nog doen is tijdverspilling)
- 11 dagen na het overlarven kijken hoe het gaat. (Veel mensen denken dat ze jonge larfjes gebruiken. Dat is niet altijd even helder. een dag te vroeg uitlopen gebeurt bij velen wel denk ik).

Mocht je je broedstoof willen gebruiken is dit een mooi moment(dag 11). Je kunt dan al bevruchtingskastjes vullen, terwijl de moeren nog uitlopen. Met deze doppen over een hobbelweg rijden kan ook niet veel kwaad.

Ik weet niet precies waarom het niet helemaal goed ging, maar met de vele handelingen is het niet makkelijk daar achter te komen.

groeten,
Tieme

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door rdeimker » di 06 jul 2021, 23:04

Tieme schreef:
di 06 jul 2021, 10:37
Het is niet altijd duidelijk waarom het niet helemaal goed gaat.

Er zitten in je relaas veel handelingen. In het begin van je telerscarrière is het beter het zo simpel mogelijk te houden.

Het eerste is een duidelijk plan maken met zo weinig mogelijk handelingen:

- larfjes in pleegvolk (alles in 1 keer)
- gesloten doppen kooien - 5 dagen na geven larfjes. (in deze dop moet al een druppel honing zitten, later nog doen is tijdverspilling)
- 11 dagen na het overlarven kijken hoe het gaat. (Veel mensen denken dat ze jonge larfjes gebruiken. Dat is niet altijd even helder. een dag te vroeg uitlopen gebeurt bij velen wel denk ik).

Mocht je je broedstoof willen gebruiken is dit een mooi moment(dag 11). Je kunt dan al bevruchtingskastjes vullen, terwijl de moeren nog uitlopen. Met deze doppen over een hobbelweg rijden kan ook niet veel kwaad.

Ik weet niet precies waarom het niet helemaal goed ging, maar met de vele handelingen is het niet makkelijk daar achter te komen.

groeten,
Tieme
Heb een tweede ronde gedaan met 12 moeren, inderdaad veel stappen verminderd. Van 12 zijn er 10 opgetrokken na een dag. Op dat 5 ingekooid en vervoerd. En meteen honing in het kooitje gedaan, gisteren nacht zijn er 8 uitgekomen, vanochtend de laatste twee.

Heb ook de tempex doos voorzien van schuimrubber en voor gemaakte gaten om de kooitjes recht en stabiel te houden tijdens transport.

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door rdeimker » do 08 jul 2021, 10:45

Even foto toegevoegd om te laten zien welke grote larf ik neem. Ik zie ze niet kleiner. Het plasje gelei is meestal zeer weinig al in de dop.
Bijlagen
IMG_20210624_150814__01.jpg
Afmetingen van de larf

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door Tieme » do 08 jul 2021, 11:52

het is een goede maat. Een koningin hieruit zou na gemiddeld 11,5 dag uit moeten lopen. Dus afhankelijk van het tijdstip overlarven op eind dag 11 of dag 12.

Iwe
Berichten: 37
Lid geworden op: di 05 nov 2019, 18:03
Contacteer:

Re: Eerste keer koninginnenteelt, vragen

Bericht door Iwe » do 15 jul 2021, 17:02

Als je doppen breekt in het pleegvolk net voor je gaat overlarven, gebruik dan wat brij uit de moerdoppen om de nicotdopjes te bevochtigen en leg daar je larve in.
Voor het overlarven het raam met eitjes/larven 24 uur in je hopeloos moerloos pleegvolk hangen zorgt ervoor dat je larven kan scheppen die al rijkelijk in de pap liggen en mogelijk al door het pleegvolk zijn aangeduid als potentieel om een koningin te worden.
Probeer een pleegvolk dicht aan huis te zetten zodat de afstand naar de broedstoof niet te ver is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten