Jonge moeren niet echt levendig en kwiek

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Jonge moeren niet echt levendig en kwiek

Bericht door Tieme » wo 17 nov 2021, 12:30

Dat is niet te verwachten. open broed wordt warm gehouden. Gesloten broed ook. Geen broed zorgt er voor dat de volken minder hard werken om de boel op temperatuur te houden.

Heb je nu al een idee wat je komend jaar anders gaat doen? Ik heb dit jaar voor het eerst gewerkt met de broeder adam starter/pleegvolk en dat is heel goed bevallen. Vooral ook omdat het volk na leveren van 30 mooie moeren en jonge bijen voor de EWK's ook nog in staat was een bak lindehoning te halen en nog op te delen was in twee stevige afleggers.
Wat ik wel gezien heb is dat het goed is hiervoor volken over te hebben die de bijen en het broed gaan leveren. Vooral met Dadantramen is het afromen van broed en bijen uit productievolken een aderlating die heel wat honing zal kosten.

Komend jaar probeer ik twee of drie zulke start-pleegvolken op te zetten. Het levert stevige koninginnen op.

groeten,
Tieme

De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Re: Jonge moeren niet echt levendig en kwiek

Bericht door De Woldimker » wo 17 nov 2021, 19:31

Dank voor de reactie Tieme . ik denk erover om in het voorjaar een hele dikke VBA te nemen ( 20 ramen ) en die als starter en als finisher te gebruiken , met de bijen wil ik de bevruchting kastjes vullen , eerst maar hopen op een goede uitwintering .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten