Behoud van de zwarte bij!

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door A.A. Staals » zo 13 jul 2008, 15:06

Freek schreef:


De carnica lijkt mij niet geschikt omdat de hoofddracht heidehoning is.
Ideeen hierover?

Groetende,

Freek


Freek
Ik weet uit de praktijk, sinds vele jaren en met veel volken ,dat de carnica's het op de hei ook zeer goed doen. in mijn omgeving heeft bijna iedereen carnica's en men is hiermee uiterst tevreden. Ik heb buckfastbijen gehad maar mijn voorkeur gaat uit naar carnica's. Als je moet kiezen ga dan kijken bij een buckfast of carnica teler, of probeer beide uit en bepaal dan welke je het meest geschikt vindt.

ad staals

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Freek » zo 13 jul 2008, 15:15

Hallo ad,

Carnica's hebben voor mij naast de zachtaardigheid nog een ander aantrekkelijk punt.
Er is een landbevruchtingsstation voor deze bij in Lemmer.
Ik kom hier op weg naar mijn ouders waar de bijen staan langs.
Ik woon in Harderwijk, maar heb de bijen bij mijn ouders.
Ik zou op die manier mogelijk redelijk makkelijk in Lemmer mijn koninginnen kunnen laten bevruchten zonder veel extra rond te hoeven rijden.
Ik denk dat dit met de zwarte bij of de buckfast lastiger wordt.
Ik zou een dergelijke overgang graag in 2 jaar willen maken als ik het doe. Ik weet van de bijen die ik nu heb dat ze "niet kapot te krijgen" zijn. Elke winter winteren deze agressieve steekbijen goed uit.
Door eerst de Carnica's te leren kennen en bijv 2 van de oude stekerige bastaard volken een jaar langer te behouden loop ik minder risico alles kwijt te raken.

Groetende,

Freek

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door hans hoogendoorn » zo 13 jul 2008, 16:06

Hoi Freek

Zwarte bijen hoeven toch niet steeklustig meer te zijn.
Dit zou er vrij gemakkelijk en snel uitgeselecteerd kunnen worden (de agressiefsten niet meer mee laten doen).
Er wordt beweerd, dat het Aalsteren heeft gezorgd, dat de zwarte bij steeds steeklustiger werd. (de agressiefste koningin wint)
Misschien is dat bij jou ook gebeurd.

Ik weet niet of het waar is, maar kijk eens op oude fotoos van markten met rijen korven.
De mensen liepen er onbeschermd door heen.

Arme zwarte bij .....

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Freek » zo 13 jul 2008, 16:21

Hallo Hans,

Ten eersten weet ik niet wat voor bij ik nu precies houdt (ik bedoel, het zijn bastaards, er zal naast bloed van de zwarte bij van alles wat in zitten denk ik(italiaanse bij(ligustica),carnica,buckfast?
Het zou inderdaad maar zo kunnen zijn dat het "aalsteren" voor de toegenomen agresiviteit heeft gezorgd.
De bijen waren toen ik ze net had, 24 jaar geleden rustiger.
Nu heb je soms laarzen een kap en wanten nodig om de bijen te behandelen, laarzen kunnen soms nodig zijn omdat ze anders je enkels "kapot steken". Desalniettemin is het verder een goed honing halende en goed overwinterende bij.

Groetende,

Freek

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door willem » zo 13 jul 2008, 17:04

..... Als je moet kiezen ga dan kijken bij een buckfast of carnica teler, of probeer beide uit en bepaal dan welke je het meest geschikt vindt.
ad staals

Ad, op een draadje over het behoud van zwarte bijen is bovenstaande toch wel vloeken in de kerk.
Freek kijk eens op de volgende stek: http://home.planet.nl/~stoteral/films/f ... andras.pdf
Al eerder geplaatst door Albert Stoter.
Deze club promoot 't landras en beschikt over een bevruchtingsstation, misschien iets verder weg maar je hoeft er ook niet iedere week naar toe. Zelf heb ik een paar weken terug een volkje van Texel gehaald, mooi zwart en geen laarzen nodig.
Ook een imkermethode zoeken waarbij je niet meer van alle volken nateelt, een beetje selectie kan geen kwaad.
Sucses met het maken van DE keuze.
Groeten, Willem

PS Heb gehoord dat er a.s. dinsdag op de Veenendaalse bijenmarkt een voorlichting stand aanwezig is.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door A.A. Staals » zo 13 jul 2008, 17:11

hans hoogendoorn schreef:

Er wordt beweerd, dat het Aalsteren heeft gezorgd, dat de zwarte bij steeds steeklustiger werd. (de agressiefste koningin wint)


Hans
Met beweringen kunnen we niets. De agressiefste koningin wint? Er zal wel iets verschil zijn tussen de zusters maar het kan even goed zijn dat de grootste of de oudste wint. Trouwens wie zegt dat wanneer 10 koninginnen in een volk lopen nummer een de andere negen opruimt. Mogelijk ruimt nummer zeven er acht op en nummer een alleen zeven. Worden mijn carnica's nog zachtaardiger door niet te "Aalsteren"?

ad staals

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Freek » zo 13 jul 2008, 18:25

Hoi Willem,

De zwarte bij is idd interresant.
Het is wat authentieker, deze bij is waarschijnlijk altijd gehouden in het heidegebied waar deze bijen staan en voordat er bijen geimporeerd werden.
Ik zit mij een beetje af te vragen hoe het zit met de "compatibiliteit" van bastaarden waar waarschijnlijk wel wat zwarte bijen bloed in zit met zuivere zwarte bijen.
Hiermee bedoel ik dat ik niet snel zal proberen deze bijen om te turnen tot carnica's, het lijkt mij ondoenlijk om carnica koninginnen in te voeren, ik denk dat de kans op afsteken groot is.
Als ik daarop over zou gaan zou ik beter een nieuw carnica bestand op kunnen bouwen uit een nieuw aan te schaffen carnica volk denk ik en wat bastaarden verkopen danwel langzaam opruimen d.m.v. verenigen voor de heideoogst en derhalve "omzetten in honing".
Hoe zit dat met de zwarte bij, kun je koninginnen daarvan laten inlopen bij bastaards?

Groetende,

Freek

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door willem » zo 13 jul 2008, 20:15

Freek schreef:Hoe zit dat met de zwarte bij, kun je koninginnen daarvan laten inlopen bij bastaards?

Hallo Freek
De veiligste manier om over te schakelen is om een moerloosvolk, na het doppenbreken, te voorzien van een rijpe dop. De moer loopt uit en de bijen accepteren haar als eigen.(Deze moer wordt stand bevrucht) Wel opletten in 't begin op stille moerwisseling. Tegelijkertijd doe je hetzelfde met rijpe doppen in een bevruchtings kastje. Dat breng je dan naar het bevruchtingsstation.
Dit alles vroeg in 't seisoen. Eind september verwijder je de standbevruchte moer en vereenig je het moerlose volk met de "raszuivere".
Kun je in een jaar overstappen en je laarsen op marktplaats zetten.
Groeten, Willem

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Freek » zo 13 jul 2008, 21:57

Hallo Willem,

Bedankt voor alle informatie ten eerste.
Het klinkt misschien wat raar, maar na lezen van de landras.pdf ik vraag mij een beetje af wat een volk dat niet groot wordt en half juli al ophoud met broeden (mijn kasten met F16 bastaards zitten nog vol broed, ik denk de hoofdvolken zeker 10 ramen!) op de heide moet doen.
Is de zwarte bij een nazomer haalbij?
Is het juist dat ze zo vroeg stoppen met broeden? Jager meldt dat ze langer broeden http://members.chello.nl/~a.jager1/bijen/doc5.htm#Broednest
Het klinkt misschien wat bruut, maar om heidehoning te oogsten prop ik bij zo'n hoofdvolk die best groot is, eind juli/begin augustus nog een veger in die dan ook 10 ramen groot is, het geheel wordt in een kast met 20 ramen (2 broedkamers) geperst en heeft amper ruimte.
Voor heidehoning heb je veel bijen in een kleine ruimte nodig is mijn ervaring, verder vreet het werkbijen (veel slijtage).
Op die manier win ik heidehoning uit de kantramen (1 a 2 buitenste ramen weerszijds) van de broedkamers die ik begin september (+- 10 september) kolb en slinger.
De volken voer ik daarna op met 15 kg suiker per volk en ze houden alle heidehoning die rond het broed zit.
Ze komen met die 15 kg suiker + die heidehoning een slecht voorjaar altijd door.

Groetende,

Freek

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Behoud van de zwarte bij!

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 13 jul 2008, 23:08

Beste Freerk,

ik zou zulke vitale bijen koesteren! En zeker niet weg doen.
Waarom overstappen naar andere bijen die veel gevoeliger in het krijgen van ziektes??
Wat betreft het landstation in Lemmer; ik zou het je afraden. Ten eerste is het de vraag hoe lang het station daar nog zit. Ten tweede is het de vraag hoe raszuiver de bevruchtingen zijn. Ten derde heb je weinig inzicht in het reilen en zeilen van het desbetreffende bevruchtingststion. Dit bnehoeft verder geen toelichting mmer.

Met ander woorden: ik ben een fan van bastaarden (met het liefst van veel zwarte bijen eigenschappen).
Ik denk dat je veel kunt bereiken wat betreft zachtaardigheid met selectie. Ben het daarom ook eens met Hans H.
Zet eens wat miniplusjes of kirchainers op. Laat eigen bijen uitlopen van de J. koninginnen en check ze regelmatig;
noteer dan het aantal steken. Hou de minst steeklustige K. aan. Binnen drie of vier jaar heb je resultaat.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten