zwarte bij in de AWD

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: zwarte bij in de AWD

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 15 sep 2008, 22:39

Daar kunnen we 2 dingen van leren:
1)Behandel je kunstzwermen en afleggers met oxaalzuur (druppelen) ruim voordat er gesloten broed is.
2)Zet deze nieuwe volken op volledig kunstraat ev met een paar nieuwe net uitgebouwde ramen, natuurlijk wel voer meegeven maar dat kan ook d.m.v. Apifonda.


Beste Dirk,

volgens mij laat je ons het verkeerde leren. Zou de les niet toegespits moeten zijn op de volgende vragen:
1 Wanneer krijgen deze zogenaamde 'vrije bijen' een oxaalzuur behandeling voordat het broed gesloten is...
2 Wanneer krijgen deze wilde volken apifonda toegespeeld? Ze moeten hun korstje toch zelf opscharrelen??

JP

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: zwarte bij in de AWD

Bericht door Bart de Coo » ma 15 sep 2008, 23:08

Beste Dirk,

volgens mij laat je ons het verkeerde leren. Zou de les niet toegespits moeten zijn op de volgende vragen:
1 Wanneer krijgen deze zogenaamde 'vrije bijen' een oxaalzuur behandeling voordat het broed gesloten is...
2 Wanneer krijgen deze wilde volken apifonda toegespeeld? Ze moeten hun korstje toch zelf opscharrelen??

JP


Dirk heeft het over het imiteren van natuurlijke omstandigheden. Een kunstzwerm is geen echte zwerm. De bijen zijn afkomstig uit een volk dat hoogstwaarschijnlijk met varroamijten besmet is. Als er een oude moer meegaat, dan gaat zij onmiddellijk door met leggen. Er is dus geen broedpauze geweest, zoals bij echte zwermen het geval is. Dus nemen kunstzwermen meer mijten mee dan echte zwermen.

In een gebied waar 'wilde' nesten voorkomen, vinden de bijen kennelijk genoeg voedsel en is het dus niet nodig om bij te voeren met bijvoorbeeld Apifonda. Als dat wel nodig was geweest, dan hadden de kolonies daar niet gezeten.

Dan moet je je verder nog bedenken dat de meeste zwermen het voorjaar niet halen. Als ieder volk een voor- en een nazwerm geeft, dan moeten 2 van de 3 volken het loodje leggen, gemiddeld bekeken over de lange termijn. Als iedere zwerm overleeft, dan zou de aarde bedekt zijn met bijen.

De imker echter, houdt bijen in een gebied dat meestal onvoldoende voedsel geeft om te overleven, of hij houdt te veel volken op 1 plaats. Dus moet je bijvoeren.

Dirks redenatie dat je de natuur enigszins kunt imiteren door een kunstzwerm op waswafels te zetten, te benevelen met oxaalzuuroplossing en bij te voeren, vind ik dus redelijk.


Groet,


Bart de Coo

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: zwarte bij in de AWD

Bericht door LWPisa » ma 15 sep 2008, 23:10

Ik hoop van harte dat er wat zat of zelfs nog zit. En misschien week/wijkt het wel af van de buckfast kruisingen van de buurimkers.

L

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: zwarte bij in de AWD

Bericht door martin b » wo 17 sep 2008, 21:20

Dirk, wat je schrijft onder 1-2 doe ik al en inderdaad de bijen hebben weinig las van de vorra. Vooral bij een zwerm -geen broed- is er een maximaal effect. Als het kan dan laat ik een zwerm afkomen, die bouwt graag en veel. Zo zij je bij mij weinig broedramen die 3 jaar oud zijn, wat voor bijen dan weer goed is. Wat betreft ziekte en hygiene, en het ziet er mooier uit met die schone ramen.

martin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten