onbevruchte Koningin invoeren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:
onbevruchte Koningin invoeren

Bericht door croy » di 28 apr 2009, 11:17

Als er een veger wordt gemaakt kan ik dan in het moerloosvolk een onbevruchte koningin in laten lopen, of wordt deze dan afgestoken????
Accepteert een volk met een legende koningin een jonge onbevruchte koningin die net is uitgelopen???

Croy

Dirk Desmadryl
Berichten:18
Lid geworden op:za 30 aug 2008, 10:39
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: onbevruchte Koningin invoeren

Bericht door Dirk Desmadryl » di 28 apr 2009, 11:33

Er worden veel nonsens en losse beweringen verspreid in de bijenwereld. Maar dit is een gouden onomstootbare regel: Probeer nooit een leggende moer te vervangen door een jonge ongepaarde moer. Dat mislukt altijd.
Dirk

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: onbevruchte Koningin invoeren

Bericht door LWPisa » di 28 apr 2009, 16:49

Een leggende moer vervangen door een onbevruchte in een volk zal slecht gaan.

Maar wat Croy bedoelt denk ik is een moer in laten lopen in het moerloze volk dat achterblijft na de veger.

Dat is normaal te doen...maar hangt ook af van de stemming van het volk en de moer...is het een eigen uitgelopen dop of een vreemde moer?

Eigen doppen zal geen probleem zijn maar een al dan niet door transport gare onverwante moer is een andere zaak. Ik zou die invoeren in een soort schudzwerm of een aflegger met alleen jonge bijen...ik zou doppen breken in het moerloze volk en 1 laten inlopen (en 1 of meer in bevruchtingskastjes doen, risicospreiding). Bij grotere volken lijkt het alsof het langer duurt voordat de moer begint te leggen, misschien doordat er nog broed moet uitlopen. Als de vreemde moer aangenomen is en legt kan je altijd nog verenigen.

L

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten