Moeren.

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Moeren.

Bericht door Hans van der Post. » ma 03 jun 2002, 21:58

Moeren.


Wie heeft niet eens bij het doppen breken een moer gehad waarvan je het jammer vind om dood te knijpen?
Ik kijk altijd wat het volk ervan gebrouwen heeft. Dus ik zie wat er uit de cel kruipt ofwel wat er "voortijdig", ze kwaakten al, wordt geboren.
Vandaag was het weer zover doppen breken! Ik maak vegers maar laat de zwermcellen staan dus gisteravond even geluisterd het hele koor was aanwezig. (Om de discussie over vegers maken te smoren ik verplaats de veger zodat bijen van alle leeftijden in de kunstmatige zwerm blijven zitten.)
En dan opeens is ze er weer, eentje die niet onderdanig is laat blijken hier ben ik, deze mag blijven, in een kooitje apart gezet.

Ik had een week geleden 10 kirghainer kastje gevuld met moer en bijen, twee daarvan waren hun moer kwijt geraakt. Ik kijk altijd na drie dagen!

Deze pronte dame wilde ik bij die kastjes invoeren als je dit zomaar doet; bijen die al een aantal dagen? zonder moer zitten gaat dit niet goed. Heb al meer met dit bijltje gehakt; ik schud beide kastjes leeg. Ik pest ze een beetje; zet pas na een halfuur één kastje terug. Nu ook weer de bijen gaan al sterselend de vliegopening in. Nu de moer tussen de sterselende bijen een bij dacht wat moet deze vreemde hier? Nu dat heeft de bij met de dood moeten bekopen!!!
De moer viel de nieuwsgierige bij aan het was een worsteling zoals moeren onder elkaar.
Toen de moord was gepleegd wandelde de moer al "sterselend" het kastje in geen bij legde nog een strobreedte haar in de weg!
U hoort nog het vervolg.
Hans.



Bijgewerkt door - hans van der post op 03/06/2002 22:00:12

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moeren.

Bericht door Hans van der Post. » zo 07 jul 2002, 22:53

Nu dit is weer een moer die je altijd had willen hebben. (Op 2-6 is deze moer geboren) Een mooi aaneengesloten broednestje op de vier kirchainer raatjes. Het eerst belegde raatje is uitgelopen "mooie" gele bijen! De invloed van andere imkers (bijenvolken) is groot zelf heb ik carnica's.
Binnen kort verhuist deze moer naar een groot volk dat is wat ze toekomt ze is het waard!
Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten