cubitaalindex

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
cubitaalindex

Bericht door Minne Bonnema. » di 14 jan 2003, 21:44

Forumers,
Op de bladzijde 57 van de Imkers Encyclopedie staat aangegeven hoe men de cubitaalindex kan opmeten om rassen te onderscheiden. Dit met een microscoop of dia projector. Daar ik geen van deze twee attributen bezit,ben ik met de scanner bezig geweest. Daar lukt het ook prima mee, door van de ligging van de meetpunten een close-up te maken en deze te vergroten tot 10 bij 10 centimeter, is het meten van de meetpunten, na er een afruk van te hebben gemaakt een fluitje van een cent.
Voor het karakteriseren van een volk geeft men aan tenminste 25 nog beter is 50 jonge werksters een vleugel afhandig te maken,m.a.w ze zullen dit wel niet overleven. Het zal dan wel een persoonlijk gevoel zijn,maar een dergelijke handeling stuit me tegen de borst.Maar zie na dat de twee winterse perioden als scherprechter zijn opgetreden, zijn er genoeg dode bijen bij de kasten te verzamelen. Vraag een is maakt het nu werkelijk verschil of je jonge bijen neemt of deze oudere winterbijen !!
Vraag twee, is er ook een tool (in de vorm van een centimeter) om het direct op het scherm te meten, bespaard je het afdrukken en lijkt me wel zo handig .
Een rooster op de foto geeft ook geen afleesbare afmeting.
Minne. Ekobijker.
Afbeelding

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: cubitaalindex

Bericht door Hennie Peters » wo 15 jan 2003, 07:27

beste Minne,
is er ook een tool (in de vorm van een centimeter) om het direct op het scherm te meten
Dit lijkt me niet betrouwbaar omdat je in het programma maarmee je scant ook de grootte van de weergave kunt aanpassen.
Het lijkt me het handigste om een schaalverdeling mee te scannen met de vleugel en deze na digitale uitvergroting op de juiste plaats te schuiven d.m.v. een tekenprogramma
groet,
Hennie

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: cubitaalindex

Bericht door LWPisa » wo 15 jan 2003, 09:53

beste Minne,
ik denk dat je heel goed dode winterbijen kan nemen, de CI ligt vast voor alle dochters van een bepaalde koningin, zowel in zomer als winter. Zolang de vleugels niet rotten zijn ze bruikbaar.

Misschien dat door paring met verschillende darren er verschillende zustergroepen zijn die iets andere indexen hebben.
(het zou kunnen dat zustergroepen per seizoen verschillen, een soort seizoens- spermaselectie maar daar weet ik niks van, nooit iets van gelezen, en als je "puur" aangepaarde bijen hebt zal je dat ook niet vinden).

vr gr,
Lennard

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: cubitaalindex

Bericht door Minne Bonnema. » wo 15 jan 2003, 13:26

Beste Hennie
Citaat:
Dit lijkt me niet betrouwbaar omdat je in het programma waarmee je scant ook de grootte van de weergave kunt aanpassen.

Hoezo niet betrouwbaar,zeker je kunt de grootte van de vleugel aanpassen,maar met een microscoop of een diaprojector doe je dat ook. Waarom het gaat is dat afmeting A gedeeld word door afmeting B.Met andere woorden: 6 :2 =3. en 12 : 4 =3 ,enz.
De uitkomsten zijn altijd hetzelfde als alles maar een evenredige vergroting krijgt. Of heb ik het mis!. Helaas verstand van teken programma's heb ik niet, ik denk meer de kant op van het maken van een script.
Aan het plaatsen van de foto wordt gewerkt.
Groeten Minne.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: cubitaalindex

Bericht door Hennie Peters » wo 15 jan 2003, 13:35

Je hebt gelijk als het gaat om een verhouding.

Ik dacht dat je de werkelijke grootte op het beeldscherm wilde meten.
In zo'n geval is het handig om de schaal mee te scannen

Bij het bepalen van een verhouding kun je dus gewoon een liniaal tegen je beeldscherm houden, of zie ik dit ook verkeerd ?

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: cubitaalindex

Bericht door Romée van der Zee » wo 15 jan 2003, 16:24

Je hebt helemaal gelijk Minne. Het gaat alleen om de verhouding. Ik ben én benieuwd naar de resultaten, (ga het zelf na deze tip ook doen) én benieuwd naar het plaatje. (zie daarvoor nog even http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1247 )
Romée

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: cubitaalindex

Bericht door Minne Bonnema. » wo 15 jan 2003, 16:59

De foto als het nu lukt
Minne Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: cubitaalindex

Bericht door Piet Jager » wo 15 jan 2003, 17:14

Dag Minne,

Als ik het goed heb is de cubitaalindex 9 : 4 = 2,25

De gemiddelde C.I. bij de nigra = 1,5 tot 1,9
De gemiddelde C.I. bij de carnica = 2,4 tot 3,0
De gemiddelde C.I. bij de ligustica = 2,0 tot 2,7

Neem het korte liniaaltje/bladwijzer (12 cm) van doorzichtig kunststof uit de TPG-Post Agenda 2003 en je kunt de lijntjes (adertjes) zo van het scherm opmeten!

!Piet

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: cubitaalindex

Bericht door Minne Bonnema. » wo 15 jan 2003, 22:24

Voor Hennie,
Gaat wat moeilijk met een liniaal voor het scherm,even afdrukken is wel zo gemakkelijk.
Voor Piet.
Inderdaad het is een carnica F1. Deze foto had ik wat verkleind en wat compressie meegegeven wegens het plaatsen.Normaliter doe ik ze wat groter,dat meet wat gemakkelijker.
Groeten Minne.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: cubitaalindex

Bericht door Hennie Peters » wo 15 jan 2003, 22:53

Minne,

Ik zou wel even de scanner en de printer ijken door een vierkant te scannen en na printen te kijken hoeveel de lengte:breedte verhouding afwijkt van het origineel. Of uiteraard de scanner:monitor combinatie als je de meting op je monitor doet.

Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten