Paringsresultaten Kreverhille

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:
Paringsresultaten Kreverhille

Bericht door Romée van der Zee » za 04 jan 2003, 12:33

Van Corneel Dewindt ontving ik een prachtig overzicht van de paringsresultaten 2002 van Kreverhille.
Ik heb ze toegevoegd aan de dossiers pagina van Bijenhouden.nl
(te vinden via de menubalk bovenaan de forumpagina, onder "kennis", link "dossiers".) Je kunt ook meteen op de volgende link klikken

http://www.bijenhouden.nl/dossiers/bevr ... _index.asp

Misschien geeft Corneel nog een toelichting.
Een voorbeeld voor andere bevruchtingsstations dat navolging verdient.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Paringsresultaten Kreverhille

Bericht door Els Kleijnendorst » za 04 jan 2003, 16:29

Inderdaad een heel fraai overzicht.
Romée, is het mogelijk dat het eea iets ingepakt of versneld kan worden? Het binnenhalen op mijn PC duurde vrij lang.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Paringsresultaten Kreverhille

Bericht door Romée van der Zee » za 04 jan 2003, 17:55

Nee Els,
Het is een omvangrijk pdf bestand van ruim 800 kb. Snelheid ligt aan je modem. De snelsten hebben het in een paar seconden, en de anderen doen er langer over.
:wink:

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Paringsresultaten Kreverhille

Bericht door wilde » za 04 jan 2003, 20:54

Het laden viel bij mij reuze mee: 5 seconden.
Het rapport is heel aardig om te lezen, maar ik heb bij de resultaten steeds een afkorting gezien waar ik geen kant mee op kan.
Bij de nieuwjaarsgroet van Minne Bonnema ontging me de clou, maar ik denk niet vanwege afkortingen, maar dat weet ik niet zeker.
Hier is het jammer dat ik niet kan bedenken wat Nadl betekent in het rijtje van bevrucht, leeg, darrenbr., en moerloos. Ik heb heb echt geen flauw idee. Kan iemand mij op weg helpen?

Albert de Wilde

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Paringsresultaten Kreverhille

Bericht door Ria van den Berg » zo 05 jan 2003, 04:13

Mijn boerenverstand zegt dat "nadl" "niet aan de leg" betekent. Maar later lees ik in de tekst dat er geen darrebroedige moeren en geen moeren waren die niet aan de leg kwamen, terwijl de tabel er twee geeft. Of het boerenverstand laat me in de steek of de tabel en de tekst zijn niet met elkaar in overeenstemming.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Corneel Dewindt
Berichten:6
Lid geworden op:ma 30 dec 2002, 12:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Paringsresultaten Kreverhille

Bericht door Corneel Dewindt » do 23 jan 2003, 00:04

Beste Ria uit het verre Canada,

Uw boerenverstand verkeert in een uitert gezonde toestand.
Uiteraard waren er voor de opstelling van RKHvzw 2 moeren niet aan de leg en GEEN darrenbroedige koninginnen.(Even "verschreven" mijn verontschuldigingen.

Groetjes

Corneel
uit Meerdonk België

Corneel Dewindt
Berichten:6
Lid geworden op:ma 30 dec 2002, 12:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Paringsresultaten Kreverhille

Bericht door Corneel Dewindt » do 23 jan 2003, 12:07

Beste Albert,
Het rapport is heel aardig om te lezen, maar ik heb bij de resultaten steeds een afkorting gezien waar ik geen kant mee op kan.
...
Hier is het jammer dat ik niet kan bedenken wat Nadl betekent in het rijtje van bevrucht, leeg, darrenbr., en moerloos. Ik heb heb echt geen flauw idee. Kan iemand mij op weg helpen?
De afkorting "NADL" betekent voor ons, "niet aan de leg". Het is een term die we reeds meer dan 15 jaar hanteren.
Ik kan er in komen dat niet iedereeen en vooral niet leden deze begrippen doorhebben en dus onze verontschuldigingen hiervoor.

De kernvolkjes in eenraamskastjes worden gedurende 18 dagen op de paringsstand opgesteld. Wanneer de voorverzorging en de andere omstandigheden ideaal waren dan zijn de moertjes meestal tussen de 4de en de 8ste dag goed aan de leg. Vorig seizoen hebben we periodes gekend van lage temperaturen met vooral veel neerslag. Hierdoor zijn er een flink aantal ERK's vrij laat aan de leg gekomen en een deel zijn terug naar huis gemoeten zonder dat eileg werd vastgesteld.

Groetjes
Corneel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten