vooruitzien

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: vooruitzien

Bericht door Hennie Peters » zo 13 jul 2003, 23:46

Selecteren op zachtaardigheid is iets heel anders dan het door genetische manipulatie verwijderen van een angel.
Zelfs de meest zachtaardige bijen zullen de kast verdedigen tegen indringers. Dan denk ik b.v. aan wespen en muizen.
Het is fijn om te kunnen werken zonder bescherming zoals ik dat ook doe met mijn Buckfast bijen maar een volk zonder angel houdt het geen jaar uit. De eerste wesp die binnenkomt en van de honing heeft geproefd nodigt zijn hele familie uit om eens lekker de hooligan uit te hangen bij zo'n stelletje mutsen zonder angel.

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Romée van der Zee » zo 13 jul 2003, 23:48

Het lukt bijen gewoonlijk niet om een wesp te steken, en muizen houden wij buiten de kasten, door in de winter de vliegspleet te verkleinen.
Bijen zijn nestverdedigers, ze treden collectief op door vijanden te steken die hun bedreigen. Die vijanden hebben wij in Nederland allang uitgeschakeld.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Hennie Peters » zo 13 jul 2003, 23:53

We worden het niet eens.

Ik zie dat het al bija twaalf uur is, ik ga slapen.
Droom maar lekker van rood-wit-blauwe bijen met een oranje sjerp erachter, mogelijk kan er ook nog een logo van de VBBN op. En wat dacht je van een advertentie ?
Met genetische manipulatie zijn de mogelijkheden toch onbegrenst.

welterusten,
Hennie

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Piet Jager » ma 14 jul 2003, 08:54

Last van de warmte Romee?
Hans,

Nee, geen last van de warmte, maar een ludieke testcase voor de waan van de dag, dat alles maakbaar moet zijn. Pas maar op in Veenendaal, want ook daar waart morgen 'het heilig vuur' rond.

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door maartenkleijne » ma 14 jul 2003, 13:39

Ik heb heel wat gevechten met wespen op de vliegplank gezien: ze vatten de wesp aan met meerdere bijen -soms wel een stuk of 10- en gooien hem letterlijk eruit/eraf na hem eerst te vermoeien. Steken is er echt niet bij, waarom niet weet ik niet.
Ik denk trouwens niet dat er hobyisten bestaan die een paar honderdduizend Euro over zouden hebben voor een feestelijke blauw met oranje bij. Dus het zal wel bij Romee's broodje aap blijven.
Overigens: de belangrijkste verdediging van het eigen nest is volgens mij gericht tegen roverij door buurbijen! En dan komt een angel weer best van pas: afsteken die rotburen.

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Kees Overeem » wo 16 jul 2003, 09:56

Tot voor kort dacht ik ook nog dat het genetische geklooi aan de mais een 1 april grap van de Amerikanen was!
Nu ik beter weet vertrouw ik op dit gebied niemand meer.

(De larven van de maisboorder (insekt) vreten een maiskorrel van binnen leeg. In de belangrijke maisgebieden vormt dit een grote bedreiging voor de oogst en wordt er veel gif gespoten. Men heeft nu in het eiwit van de mais een gifstofje ingebouwd, wij weten natuurlijk dat die maisplant dat gifstofje ook in het eiwit van het stuifmeel stopt en dat zou fataal zijn voor de vele insekten die daarvan eten......Zou u denken dat om deze reden die gemodificeerde mais niet op de markt zou mogen worden gebracht omdat er wel een verstandige commissie is die dat voorziet en dus verbied?
fout! de commissie voor toelating heeft er of niet aan gedacht of ze vonden het feit dat er nu niet meer met gif hoeft te worden gespoten belangrijker.
De eerste berichten over schadelijke effecten op wilde insecten kwamen vorig jaar al, maar of alles nu teruggedraaid wordt, als dat al kan?)

Kees Overeem

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Romée van der Zee » wo 16 jul 2003, 10:09

Hebben jullie nu een probleem met genetische manipulatie of met de mogelijkheden die het oplevert? In mijn voorbeeld, het optimaal verwerkelijken van de doelen uit de klassieke selectieteelt.

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Kees Overeem » wo 16 jul 2003, 11:40

Persoonlijk heb ik moeite met de nooit helemaal te overziene gevolgen van genetische modificatie en dat wilde ik met het maisvoorbeeld illustreren. De zaak is meestal moeilijk of niet terug te draaien als blijkt dat die gevolgen onoverkomelijke bezwaren opleveren.
De klassieke selectie heeft ook al heel wat gedrochten opgeleverd waarvan men nu zegt dat het resultaat doorgeschoten is.
Bijvoorbeeld: Kuifhoenders die niet om zich heen kunnen kijken vanwege de enorm grote bolkuif, worden nu gediskwalificeerd op shows.
Maar met diezelfde klassieke selectie lukt het de fokkers om binnen een aantal jaren kuifhoenders te fokken die weer wat kunnen zien.

Kees Overeem

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: vooruitzien

Bericht door Romée van der Zee » vr 18 jul 2003, 13:29

Persoonlijk sta ik zeer kritisch tegenover zowel genetische modificatie als klassieke veredeling. Ik wijs ze echter niet principiëel af. Beide zijn uit op genetisch vastgelegde veranderingen, en verschillen daarom niet fundamenteel, maar gradueel.
Toepassing van beide zou streng gereguleerd moeten worden.
Het is voor ieder die niet blind is duidelijk, dat de klassieke veredeling in het geheel niet onder de tucht van welke regulering dan ook geplaatst is. Integendeel, de Europese wetgeving verbiedt de ledenlanden expliciet om maatregelen te nemen tégen de invoer en verspreiding van geselecteerde bijenvolken, als deze een productievoordeel opleveren. Aan de selectie worden geen nadere eisen gesteld. Het gevolg is geweest een hybridisering van de locale bijenrassen. Hybride rassen verliezen snel hun voor de productie aantrekkelijke eigenschappen, en leiden tot verhoogde steeklust. Daarover is voldoende onderzoek aanwezig. In het laatste nummer van beeworld wordt op deze onwenselijke toestand nog eens uitgebreid ingegaan.

Als dit al geldt voor de klassieke veredeling, dan zijn de problemen bij toepassing van genetische modificatie nog alarmerender. Ik geef als voorbeeld een volstrekt denkbare ontwikkeling van sierbijen, die niet steken en de tuin kunnen verluchtigen. Voor mij een schrikbeeld, dat past in de verpretting van de samenleving.

Wat ik nu doe is de doelen van de klassieke veredeling aan de orde stellen, om zo meer reflectie te krijgen over waar wij mee bezig zijn. Mijn hoop is dat het inzicht doorbreekt, dat alles wat kan, niet altijd goed is. Ik bepleit een regulering van allerlei verschijnselen die tot nu toe gedoogd worden. Import van exoten heeft geleid tot de verspreiding van zeer vervelende parasieten, de bijenkever is het laatse voorbeeld.

Op enige discussie hierover ben ik uit.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: vooruitzien

Bericht door Henk Klok » vr 18 jul 2003, 22:16

Ik denk dat het genetisch manipuleren van bijen voor meer problemen zal zorgen dan men ermee denkt te verhelpen.
Maar voor de mensen die, ter ontspanning, toch graag aan hun bijen sleutelen staat op onderstaande link alvast een oefening :wink:
(flash plugin benodigd)
http://www.bijenhouden.nl/assets/flash/modbij.swf
klik op de onderdelen van de bij om ze te modificeren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten