Invoeren onbevruchte moer

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Invoeren onbevruchte moer

Bericht door Piet Jager » di 15 jul 2003, 20:11

Invoeren onbevruchte moer

Maak zelf een ietwat lange moerdop van gegoten kunstraat (ietsjes opwarmen) om een vormhoutje of potlood met een doorsnede van ca 9 mm. Prik aan de bolle onderkant 4 kleine gaatjes. Doe de onbevruchte moer er in en houd de kunstdop even tegen het licht om te zien hoever ze in de dop zit. Knijp de bovenkant dicht en omwikkel de dop met een stukje aluminuimfolie. Laat de bolle onderkant vrij en steek het geheel voorzichtig tussen de raten. That's all!

!Piet

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Invoeren onbevruchte moer

Bericht door wilde » di 15 jul 2003, 23:43

Piet, waarom bebruik je aluminiumfolie? Dat lijkt me bijenvolk-vreemd materiaal of dient het voor een bepaald effect? Als dat niet zo is, zou je denk ik de randen over elkaar kunnen laten vallen en met vloeibare was afdichten.
Ik weet dat in Begië (en Kreverhille) ook bevruchte moeren zo worden ingevoerd met succes. Ze maken de invoerdoppen zoals ik kunstwasdopjes maak om over te larven, dus met een vormhoutje en vloeibare was.
Groetend, Albert

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren onbevruchte moer

Bericht door Piet Jager » wo 16 jul 2003, 12:21

Albert,

De vraag over gebruik aluminiumfolie had ik wel verwacht. De bijen kunnen de kunstdop dan niet aan de zijkant afvreten, zodat dit gevaar op deze manier wordt ondervangen. Als aan de randvoorwaarden verder volgens de regels is voldaan, gebeurt dit nomaliter niet, maar je weet soms nooit. Het gebruik van een vormhoutje heeft ook bij mij de voorkeur, maar niet de vloeibare was. Als je de gegoten raat even voorverwarmt b.v. in de warme/hete auto, zonnewassmelter, etc druk je de randen zo tegen/in elkaar.

Met bevruchte moeren heb ik dat echter nog nooit gedaan.

Groet, !Piet

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Invoeren onbevruchte moer

Bericht door Kees Overeem » wo 16 jul 2003, 14:05

Het trucje met de kunstdop zou bij beginners de indruk kunnen wekken dat dat een manier is om onbevruchte moeren in te voeren in een volk waarbij het anders niet zou lukken.
De kunstdop van was is eigenlijk niet anders dan een invoerkooitje waarbij de werksters niet door openingen aan de poten van de koningin kunnen knagen.
Verder blijven volgens mij alle voorwaarden van kracht voor het invoeren, namelijk dat je een volk die moer moet geven die het verwacht.
Met zo'n wasdop kun je niet direct een leggende moer door een onbevruchte moer vervangen.

Kees Overeem

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren onbevruchte moer

Bericht door Piet Jager » wo 16 jul 2003, 15:45

Goede en duidelijke opmerking, Kees!

Daarom schrijf ik ook: "Als aan de randvoorwaarden verder volgens de regels is voldaan" en daartoe behoort uiteraard ook jouw uitleg.

Maar 't is heel goed dat het nog eens expliciet door jou wordt genoemd.

!Piet

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Invoeren onbevruchte moer

Bericht door lamheuv » do 17 jul 2003, 21:37

Hallo, met z’n allen.
Sinds ik bekend werd met het invoeren van een moer via een waspatroon, heb ik eerst alles gelezen wat ik maar te pakken kon krijgen hierover. En verschillende mensen het hemd van het lijf gevraagd.
Nu larf ik om volgens de methode van Piet Jager, Ed Pieterse en Harry Toben (Lemmer).
Jonge moeren gaan bij mij met een beetje lauw water in de Kirchainer bevruchtingsvolkjes, zoals Harry Toben dat doet. De bijen beginnen de moer gelijk droog te maken en geaccepteerd is ze.
Wanneer de moer dan bevrucht is en een mooi broednestje heeft, gaat ze geknipt en gemerkt in een waspatroon (zonder alluminiumfolie) in haar nieuwe volk(je). De ene moer eruit, de andere erin zonder wachttijd.
Het is 1 keer mislukt, omdat ik te nieuwsgierig was. De moer werd ingebald. Net een bokspartij, van 1 tegen velen. De 2e keer heb ik het volkje 14 dagen rust gegeven. Alles was ok.
Ook een F1 moer op een volk van een bastaard koningin is goed geslaagd.
Wel alle 8 tot 10 dagen controleren we de boel.
Het bevalt ons prima !
Met vriendelijke groet Elze Lammerts.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten