de P van Parens

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: de P van Parens

Bericht door kole.amj » zo 21 mar 2004, 20:35

Piet,
Dat is juist.Op internet onder de woorden"honingbijen,darren,chromosomen".Zo leer ik ook nog de computer
breed te gebruiken en info te bevestigen.Jammer dat info vaak oud is en er weinig nieuws bekend wordt of word gemaakt.
We zijn eruit.

groet,
A-3

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: de P van Parens

Bericht door Oude Essink » zo 21 mar 2004, 22:26

Hallo Piet, geen probleem:
" Prima zachtaardige Carnica F1 bijenvolken" te koop
wil dan inderdaad zeggen, dat de moeder een zuivere Carnica is; Als ook de vader een zuivere Carnica was geweest ( bevruchtingstation of KI) zou de verkoper er heus wel bij vermelden dat het over een zuivere Carnica F 1 moer gaat; dat doet niemand; je biedt dan een zuivere Carnica-moer aan. Over de P 2 ( de bevruchtende dar) staat geen vermelding en het betreft derhalve een standbevruchting: vader onbekend. F 1 Carnica betekent in de practijk dan een F 1 hybride; vader onbekend, met al zijn voor- en nadelen. Geen misverstand.
hennie

Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: de P van Parens

Bericht door Piet Jager » zo 21 mar 2004, 22:43

Wat zijn we nu eigenlijk opgeschoten?
Volgens mij zijn we weer terug bij af!

"Ze dronken een glas
ze deden een plas
en alles bleef zo als het was!"

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: de P van Parens

Bericht door Oude Essink » ma 22 mar 2004, 10:37

Hallo Piet,
En toch zijn wij enorm opgeschoten. Ik citeer jouw uitspraak waarmee de hele discussie op scherp kwam:
eerst geef je correct aan, dat met F 1 de zoon/dochtergeneratie bedoeld wordt en beslist niet de ouder, de moeder. en dan ga je verder:
...Maar omdat zij (die moeder) de leverancier is van zulke F-1 volken, wordt ze voor het gemak en voor een goed begrip in de praktijk vaak aangeduid als F-1 moer, omdat zij nooit meer zuivere nakomelingen kan leveren. Een jonge moer uit zo'n F-1 volk is echter EEN/DE ECHTE F-1 MOER.
Nu duidt je met F 1 de ouder aan en de dochter (DE ECHTE!). En dan stel ik mij een discussie voor over bij voorbeeld het heterosis effect.Zegt de een: in de F1 generatie treedt het heterosis effect het sterkst op; welnee zegt de ander: moet je bij de F 2 generatie zijn; nietes zegt nummer 3: ik kies voor de F 3. Deze discussie leidt tot niets als iemand denkt, dat met F ook de ouder bedoeld kan zijn.
De conclusie van onze discussie is toch, dat wij de F- niet als afkorting gebruiken als het over de moeder gaat! Dus niets F 0 of F-1 in plaats van P-.
Al zouden wij slechts een begin maken met ons hieraan te houden, is voor mij deze discussie een groot goed geweest.
hennie



Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: de P van Parens

Bericht door Piet Jager » ma 22 mar 2004, 10:40

Samenvattend / handreiking

F0 = bestaat niet / men bedoelt een raszuivere oudermoer(P1)

Teelt-/stammoer (voor moerenteelt) = P1 (ouder- of stammoer)

Dochters rein bevrucht = rasmoeren / Nakomelingen = rasvolken

Dochters onrein bevrucht = F1 moeren / Nakomelingen (F1 moer wordt nu P1 (oudermoer)) = F1 volken (in F1 volken hybride effect)

N.B.

P = Parens = ouder
F = filius/filia = zoon/dochter

!Piet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: de P van Parens

Bericht door Oude Essink » ma 22 mar 2004, 17:31

Hallo Piet, zo zijn wij er wel uit met een kleine nuance over de ouderafkorting:
normaal is er een ouderpaar;vaderen moeder; ouder 1 en ouder 2:
P 1 en P 2.
Darren hebben geen vader; daar ontbreekt de P 2. zijn moeder is dus afgekort of gewoon P of P 1
De term F 1 (nakomelingen eerste graad) wil je bij de rassenteelt alleen gebruiken, als je de nakomelingen van een standbevruchte raszuivere moer bedoelt:
dan krijgen wij (om de darrentelers duidelijkheid te geven):
P 1 paart met (onzuivere) P 2
bij de F 1 generatie zijn de dochters hybriden (ouders zijn P 1 + P2)
de zoons zijn raszuiver (alleen P 1)
bij de generaties daarna (F 2 ev) zijn ook de zoons niet raszuiver meer.
hennie


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten