resultaten koninginne(n)teelt 2004

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten:305
Lid geworden op:vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1970
Aantal volken:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Ter Apel Nederland
Contacteer:
resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door Jan Kruit » zo 08 aug 2004, 13:41

Misschien is er wel op het forum iets over geschreven maar heb het niet zo snel kunnen vinden.
Mijn vraag is: Hoe zijn de resulaten van de koninginne(n)teelt in 2004.
Veel verontrustende berichten. Zelfs op de markt in Zuidlaren hoorde ik berichten dat het niet goed gegaan was. Zelf was er iemand die vertelde dat het in Roemenie ook op veel problemen stuite. In Duitsland werden in het begin van de zomer ook veel problemen gemeld.
Koninginne(n) darre broedig of helemaal niet aan de leg.
Zelf hebben we ook de nodige problemen gehad.
Graag reacties van de forum leden om een beter beeld te krijgen.


Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.kruit-marga-jan.tmfweb.nl

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door LWPisa » zo 08 aug 2004, 14:56

Vanwege het kleine aantal kan ik niet echt spreken van een goed/slecht jaar, maar...

mid mei: 2 doppen gekocht (buckfast) en in kluisje ingehangen in moerloos volk. Resultaat: 1 uitgekomen en later uit Kirchhainer verdwenen, andere moer half uitgelopen en dood in/aan dop gevonden.

later mid mei: 2 uitgelopen moeren gekocht, beide uit kirchhainer en 3- ramer verdwenen.

mid juni: 2 uitgelopen moeren gekocht (buckfast). 1 is (heel) goed en heeft na bevruchting in 3-ramer nu 5 ramen broed. Andere is op de grond voor apidea aangetroffen en bleek niet te kunnen vliegen. Grote mooie moer dus toch teruggezet in apidea. Nogmaals op de grond aangetroffen en zit nu in de opgeprikte moerencollectie. Jammer dat de kleur zo verloren gaat als ze uitdrogen en daardoor eender uitzien.

mid juni 2: broedaflegger doppen laten aanzetten op larven\eieren van buckfast f1. Hiervan heb ik al 2 dochters die het goed doen van vorig jaar. Dit jaar hebben 3 doppen in totaal 1 functionerende moer opgeleverd die heel goed legt, ondanks haar kleine volk legt ze ramen vol broed (4 ramen broed in 6 ramer!) en had in het begin veel dubbele eieren. Kleur is egaal diep donkerbruin met een rode gloed (!) net zoals haar werksterzussen van de f1. Opvallend is dat de oranje band op de voorste segmenten (f1) totaal is verdwenen.
Andere 2 doppen zijn uitgelopen in Kirchainer\apidea maar niks van terug gevonden (darrenbroedige werksters).

mid juni 3: voorzwerm van buckfast f1 onschepbaar verdwenen. Doppen gebroken en larven van 1 v\d 2 dochters ingehangen. Geen doppen getrokken, dus nagezien en 1 grote discrete dop met afgebeten rand gevonden. Later een rooiige moer zien vliegen die nu een redelijke bak met broed heeft opgeleverd (6\7 ramen totaal in 2 BK).

van weinig moeren weinig gelukt...maar wat gelukt is is goed genoeg om oude moeren te vervangen. Eens kijken wat de f2's in hun 2e jaar gaan doen, of ze net zo groot en zwermtraag worden\blijven als hun moeder. F2's en f1 hebben in ieder geval een behoorlijke hoeveelheid (erg) lekkere honing (appel\acacia) opgeleverd in 2004.

mvg,
Lennard

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 08 aug 2004, 22:27

Ook bij mij dezelfde problemen dit jaar met de jonge moeren: of niet aan de leg, of darrenbroedig. En bij hen die wel aan de leg gingen, bleef de legcapaciteit achter bij wat normaal is. Ook gingen enkele volken met jonge moeren na een aantal weken weer doppen aanzetten. Kortom: slecht ! En ook nu nog bezitten de volken niet dezelfde drijfkracht die ik anders bij ze aantref.
Heb geen idee wat de oorzaak kan zijn: had weinig varroa in de volken en geen spoor van secondaire ziektes die hiermee verband houden, geen broedziektes, heb gekweekt in goede volken, in een periode met ruim stuifmeel- en nectaraanbod. Het enige dat ik kan bedenken is dat mijn volken matig de winter uit zijn gekomen en de ontwikkeling laat op gang kwam. Het kweken van de jonge moeren nam dus ook een aantal weken later dan normaal zijn aanvang. Het lijkt wel of er genetisch iets niet goed zit.

M'n 2 Schiermoeren (nu 4 weken in mijn bezit) ontwikkelen zich wel zoals het behoort. En ik was dan ook erg blij met de jonge onbevruchte moeren die Ed Pieterse begin deze week op het forum aanbood en ik hoop dat de 4 die ik van hem kreeg, mijn bijenstand '“ samen met de Schiermoeren '“ weer een gezonde basis geven. (Ed, nogmaals bedankt !)

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten:929
Lid geworden op:di 18 mei 2004, 19:06
Locatie:Veelerveen
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door hans hoogendoorn » zo 08 aug 2004, 23:16

[quote="Jan Kruit"]

Slechte resultaten koninginneteelt : Koninginne(n) darre broedig of helemaal niet aan de leg. Zelf hebben we ook de nodige problemen gehad. [/quote]

Aanname in de starters was al slecht en tweederde daarvan leverde nog eens een darrebroedig moertje op. Heb ik nog niet eerder zo meegemaakt. In mijn direct omgeving (nog) niet van dergelijke geluiden.

Bij enkele hoofdvolken duurde het heel erg lang voordat de jonge moeren gingen leggen. De bijen bleven wel onverkort (optimistisch) actief.

Wel veel bijgeleerd.

met vrdiendelijke imkersgroet
uit het "mooie noorden"

hans hoogendoorn

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door jellehulzinga » ma 09 aug 2004, 10:16

Slechte resultaten koninginneteelt : Koninginne(n) darre broedig of helemaal niet aan de leg. Zelf hebben we ook de nodige problemen gehad.
Tijdens de voorjaarscontrole van de vereniging constateerden wij bij de Carnicavolken dat bij 4 van de 8 volken de moeren niet goed waren.
Dat is nogal wat. Toen ook al een discussie gevoerd over eventuele effecten van te weinig bloedlijnen en teveel inteelt.
We dachten toen dat het een plaatselijk gebeuren was anders had ik het destijds al wel op het forum geplaatst.
Maar het is een feit dat wij met volbloedmoeren (P) en de z.g F1-moeren werken. En ook die F1-moeren zijn natuurlijk volbloed carnica met dezelfde genetische eigenschappen.
Misschien dat we ons meer moeten richten op zachtaardige F2 moeren. Die hebben tenslotte mogelijkerwijs meer "vreemd bloed" waardoor ongewenste genetische vererving vermindert.

Op mijn eigen stand zijn de nakomelingen (2) van mijn bastaard koningin buitengewoon zachtaardig. Reageren totaal niet op mij als ik in de kasten aan het werk ben. Carnica-darren?
Heb net een F1 Carnica-moer "omgeruild" voor de schiermoer. Was veel te stekerig. Zodra ik de dekplank open deed, werd ik al bestormd door een tiental bijen. Ook bij andere leden deed zich dit probleem voor. Veel stekerige F1-moeren.
Misschien een idee om de zaak tijdelijk om te draaien. Carnicadarren kweken en de gewone Hollandse moer als basis gebruiken?
Jelle

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door Frans vanTongeren » ma 09 aug 2004, 12:00

Puur natuur geeft weinig problemen.
Krampachtige imkerbesturing aan de bijen geeft meer stress.
Hen worden zaken opgedrongen waar zijzelf niet voor kiezen.
Als ze zich hebben geschikt en aangepast aan de grillen van de imker en de rust is weergekeerd, nemen deze mennekes weer nieuwe maatregelen en moeten de bijen zich wederom aanpassen/inschikken.
(Het lijkt wel PvdA onderwijs-politiek! Uit al hun bedenksel-inbreng is het mooiste.., zeker niet voortgekomen.)
Mijn uitgangspunt is dat je de omstandigheden van de bijen moet observeren en aan hun wensen/verlangens tegemoet dient te komen.
-
Mijn 2004-koninginnnen zijn aan de leg.
En ik heb geen bijen-pech !
-
Bijenmannen , doe wat je wilt
Maar soms .., sla je dan op tilt !

Marco
Berichten:5
Lid geworden op:do 25 mar 2004, 18:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door Marco » ma 09 aug 2004, 19:39

Jan Kruit schreef:
Mijn vraag is: Hoe zijn de resulaten van de koninginne(n)teelt in 2004.
Hoe het in Vlaanderen in het algemeen gesteld is met de moerteelt en bevruchting kan ik niet met zekerheid zeggen, maar de binnenlopende resultaten van de moerteelt zijn niet schitterend.
Zelf lever ik aangezogen moerdoppen af in samenwerking met de selectiewerkgroep en dit zijn de resultaten die reeds binnenkwamen:
Afgeleverde doppen: 251; Geboren moeren:195 of 78%; Moeren op eindbestemming: 155 of 61% van de afgehaalde doppen.
In 2003 was dat resp. 84% en 74%.
Van 67 aangezogen doppen is nog geen bericht binnengekomen maar ik veronderquote
Geplaatst door Jan Kruit
Mijn vraag is: Hoe zijn de resulaten van de koninginne(n)teelt in 2004.
Hoe het in Vlaanderen in het algemeen gesteld is met de moerteelt en bevruchting kan ik niet met zekerheid zeggen, maar de binnenlopende resultaten van de moerteelt zijn niet schitterend.
Zelf lever ik aangezogen moerdoppen af in samenwerking met de selectiewerkgroep en dit zijn de resultaten die reeds binnenkwamen:
Afgeleverde doppen: 251; Geboren moeren:195 of 78%; Moeren op eindbestemming: 155 of 61% van de afgehaalde doppen.
In 2003 was dat resp. 84% en 74%.
Van 67 aangezogen doppen is nog geen bericht binnengekomen maar ik stel dat dit het uiteindelijke resultaat niet zal beinvloeden.
Wat mezelf betreft kan ik je vertellen dat het ook bij mij niet zo best was, zowel bij de bevruchting op de bevruchtingsstand van Kreverhille (Zeeland) of thuisbevrucht gaf een totaalbevruchting van 82% tegenover 87% in 2003.
Marco

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door LWPisa » ma 09 aug 2004, 22:23

Frans,

even uit nieuwsgier,

waar komen jouw 2004 moeren vandaan? zwermcellen, redcellen, kunstdoppen van jouw eigen "stam"?
hoeveel moeren...welke tijd geboren?

mvg,
Lennard

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door Frans vanTongeren » ma 09 aug 2004, 22:34

Dag Lennard,
De koninginnen komen uit zwermcellen.
De zwermen kwamen in de mei en juni af en de oude moeren zwermden zes weken later nog eens; toen heb ik die oudjes hun functie laten inleveren en ben doorgegaan met de tuter uit de zwermcellen.
Een volk wat het slecht deed, heb ik voorzien van eitjes uit het beste volk (dus toch een keer redcellen gebruikt)
'Darren koppen' doe ik niet; er zijn dus mannen genoeg !
-
Ik begrijp natuurlijk dat niet iedereen in dezelfde woon-omstandigheden verkeert als ik en ook qua werk verkeert eenieder in andere omstandigheden.
Daarom moeten velen het imkeren anders aanpakken; er zijn b.v. 'weekendimkers' die ondanks hun drukke bestaan, toch nog bijen kunnen houden.
Te drammerig moet ik onze hobby dus niet benaderen.
-
De beestjes laten ons veel toe, maar..niet alles !

renekant
Berichten:26
Lid geworden op:wo 01 aug 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door renekant » di 10 aug 2004, 13:47

Hallo K-kwekers,

Elk jaar "doe" ik één ronde en teel dan wat na van raszuiver aangepaarde Buckfast moeren. Meestaal larf ik dan over van materiaal wat op de overlarf-dag bij Aad Wolvers beschikbaar is en van eigen materiaal. De jonge moeren laat ik "raszuiver" aanparen op bv. Ameland of bij Roel Jonker (landbevruchtingsstation). Een enkele keer laat ik na een stille moerswisseling de moer aanwezig als deze mij bevalt. Ik controleer maar enkele keren (4 a 5) per jaar mijn volken en dan heb ik het meestal na 2 raampjes al wel weer gezien.
Dit jaar ging het eigenlijk heel erg goed. Van de 30 larven die ik in de starter heb gehangen waren er 25 aangeblazen. Deze aangeblazen doppen hang ik in de HK waar ik de moer 2 a 3 raampjes (Dadant) laat beleggen. Dan gaat ze weer onder het rooster en hangen de doppen tussen het broed. Op één na zijn allemaal gesloten. Omdat ik maar 16 Apidea`s tot mijn beschikking heb geef ik de andere doppen weg. Van de 16 zijn er 12 aan de leg teruggekomen en heb deze waar nodig m.b.v. de wasdopmethode ingevoerd. Twee moeren hou ik in reserve in kwart Dadant kasten en worden ook ingewinterd.
Eigenlijk dus een heel voorspoedige K-teelt dit jaar. Dus het slechte nieuws wat ik op dit onderwerp heb gelezen kan ik niet onderschrijven.

Groet,
René

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten