resultaten koninginne(n)teelt 2004

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door Hans van der Post. » di 10 aug 2004, 22:41

Ik teel moeren in het "klein" bij mij ging alles voorspoedig. Ik hou wel rekening mee met het op volle sterkte komen van de volken. (volle sterkte= zwermhoogte.)carnica)) Dan is er 90% kans dat het bij de bruidsvluchten goed vliegweer is. Dit jaar was dit vroeg -eind mei begin juni- na half juni werd het minder goed vliegweer. Toch moet ieder eens nagaan of het wel juist is om te denken dat er iets aan de hand is. Of wijzelf niet de oorzaak zijn van slecht bevruchte -en niet goed ontwikkelde moeren.
Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door Kroese » do 12 aug 2004, 14:34

Ik herken niet dat de bevruchting slecht was dit jaar.
Er zijn periodes geweest dat de bevruchting langer duurde door weersomstandigheden, maar dat gebeurt ieder jaar. Als je dan als imker net een teeltje gestart hebt, dan moet je soms opnieuw beginnen, en blijft het je goed in het geheugen zitten.

Ik zelf heb een leuk voorbeeld. De bevruchting op Ameland van 8 Apidea's. Ik had een teelt speciaal hiervoor opgezet. Uitkomst van de moeren 5 dagen voor ze naar het eiland gingen. Ze waren dus bronstig toen ze daar geplaatst werden. De eerste 4 dagen op het eiland, prachtig weer. Ik zei al, ze kunnen aan het eind van de 1e week wel naar huis, het is al gebeurt. Maar dat ging niet door natuurlijk. De boot was 3 weken later gepland. Toen ze 1 dag thuis hadden ingevlogen, ben ik ze gaan nakijken. 3 van de 8 hadden vol gesloten broed. 4 van 8 hadden alleen maar eitjes. !!!! 1 moer was verdwenen. Dus 7 van de 8 goed. Het vreemde was dus die 4 die alleen maar eitjes hadden op dag 27 (5 + 21 + 1) als ik daar 3 dagen eitjes(max) vanaf trek, en 2-3 dagen voor de eierstok ontwikkeling, dan betekent dat die 4 moertjes de laatste bevruchtingsvlucht(en) op de 21e levensdag hebben gemaakt. Die moeren hebben dus die 3 weken echt wel volledig nodig gehad. Ik heb nog aan de station beheerders gevraagd, of het weer daar van dag 9 tot 21 zo slecht was. Maar daar konden ze ook niets zinnigs over zeggen.
En ik was niet de enige die dit had. Een aantal collega imkers hadden hetzelfde opgemerkt. Het zijn zeker luie moeren geweest, die eerst lekker vakantie hebben gehouden, voor ze aan de kinderen wilden beginnen. :D:D

In die zelfde Juni periode heeft bij mij thuis de bevruchting wel wat langer geduurt, maar is niet mislukt. Eitjes tussen de 13e en 23e levensdag. In Juli tussen de 9e en de 16e levensdag.
De laatste teelt geboren op 29 Juli zijn door het fantastische weer snel bevrucht, en legden tussen de 9e en de 11e levensdag.
De laatste teelt is dus niet alleen vroeg bevrucht, maar ook procentueel bijzonder goed. Ik heb dus nog een flinke serie moeren in voorraad. Dit komt goed uit, een aantal oudere moeren ga ik nu in deze tijd uitruilen voor een jonge dame. Ook heb ik een leuke rij 6Raams kastjes opgezet, om weer geisoleerd in te winteren. Dit geeft een leuk reserve bestand aan opzetters voor volgend jaar.

Mijn conclusie over het hele jaar gezien, is in het begin zo'n 65% oplopend tot ongeveer 90% in de laatste teelt.
Ik vind het prima dit jaar.

Ik heb nog moeren voor wie ook nog oude of slechte wil vervangen.
Zie ook: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3805

groeten Hennie Kroese........................

arwin
Berichten:29
Lid geworden op:zo 28 apr 2002, 20:26
Imker sinds:2001
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door arwin » zo 15 aug 2004, 14:07

hallo

Bij mijn zijn dit jaar ook bijna alle koningen die ik geteeld had
geslaagt dit jaar voor het eerst geteelt van mijn AM 105.
Heb er vier geteeld waar er 3 van goed waren.Ik mag dus niet klagen.

Ga volgend jaar als het goed is telen van AM 490 die ik dinsdag binnen heb gekregen.

Met vriendelijke Imkergroet Arwin

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door Piet Jager » zo 15 aug 2004, 14:53

Dag Arwin,

Wie/wat staat er voor die AM 105 en AM 9022?
Is dat een Buckfast- of een Carnicalijn?
Ik dacht een Buckfastlijn van Ameland???

!Piet

arwin
Berichten:29
Lid geworden op:zo 28 apr 2002, 20:26
Imker sinds:2001
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: resultaten koninginne(n)teelt 2004

Bericht door arwin » zo 15 aug 2004, 20:35

Klopt het is de Buckfast lijn uit Ameland,
ben het vergeten erbij te zetten.

Ik heb daar nu twee lijnen van thuis zitten de Am105 en de AM490
de Am105 is van vorig jaar waar ik dit jaar van heb geteeld volgend
jaar wil ik met de AM490 van dit jaar telen.

voor meer informatie zie http://www.buckfastameland.nl

Met vriendelijke imkersgroet.

Arwin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten