Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » zo 05 sep 2004, 19:05

Maar de Buca is toch ook een hybride met een diversiteit aan genen?
En... onze F-1 tjes uit het doppenproject zijn toch ook hybriden?


Ja, dat klopt!
Maar er zijn hybriden en (gebruiks-)hybriden!

Een hybride is een kruising tussen twee of meer rassen
Een gewoon bastaardhondje (vuilnisbakkenrasje) is een hybride.
Erg lief, waaks, speels en vitaal

In sommige sectoren van de dierveredeling spreekt men ook van hybriden. Hier verstaat men echter iets anders onder. Men bedoelt hier gebruikshybriden, een kruisingsprodukt van twee sterk ingeteelde lijnen, dat de gunstige eigenschappen van beide combineert en de ongunstige maskeert. Men spreekt hier ook niet van inteelt, maar van reinteelt.

Zo'n combinatie van gunstige eigenschappen met een versterkende werking noemt men het heterosis-effect. Het resultaat daarvan in de kippensector zijn de leghybriden en vleeshybriden. Ieder voordeel heeft echter ook z'n nadeel. De negatieve kanten hiervan voor de dieren zelf, zijn voldoende bekend. Als de dieren genetisch identiek zijn, zijn ze ook even vatbaar voor dezelfde ziekten en plagen. Als gevolg daarvan zijn miljoenen kippen in een recent verleden geofferd.

In de professionele bijenteelt, waar alles ook op de commercie is gericht heeft men haar teeltprogramms's daarvan afgeleid en op afgestemd. Door reinteelt (inteeltlijnen) verstoort men het natuurlijk evenwicht in het genenpatroon om daarna door proefkruisingen het beste heterosis-effect te vinden, waarbij naar eigen inzicht en profijt het genenpatroon opnieuw wordt samengesteld en vastgelegd. Als een soort 'superstar' gaan deze moeren dan de wereld rond! De semi-beroepsmatige telers zullen al snel dit voorbeeld willen volgen en de consument aan het laatste end, plukt daar de vruchten van. Soms zoet, maar soms erg wrang.

Op de duur wordt de harmonie in haar genen zo verstoort, dat de eigenschappen niet meer optimaal tot haar recht kunnen komen in een goed functioneren van haar taak, als deel van het geheel. Niet alleen in het bijenvolk zelf, maar ook als deel van het totale ecologisch systeem.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » ma 06 sep 2004, 17:16

Onze hybriden (F-1 volken)

Een raszuivere koningin uit het doppenproject op eigen stand laten bevruchten wordt ook wel de F-1 methode genoemd en geeft vaak zeer vitale volken (F-1) met dikwijls nog vele (goede) eigenschappen van de raszuivere ouder, waarin eventuele inteelt door '˜kruisbestuiving' voor een groot deel wordt opgeheven. Het is echter zinloos om hiervan na te telen, omdat de vele (goede) eigenschappen dan weer uiteen zullen vallen.

Deze talloze moeren geven echter raszuivere darren, die jaarlijkse vele '˜vreemde' genen aan ons landelijk potentieel toevoegen. Zo kan het vervolgens gebeuren, dat jouw nieuwe doppenproject-moertjes op jouw eigen stand door zuivere Carnica of Buckfast darren worden bevrucht. Als het van hetzelfde ras is heb je weer een raszuivere teeltmoer. Als het echter darren zijn van de twee verschillende rassen kan er in de nateelt een raszuivere teeltmoer zitten, maar ook best een hybride. Afhankelijk van welke lijnen de ouderdieren zijn, kan zo'n combinatie van genen goed of slecht uitvallen.

Het doppenproject schudt de hele genenpool jaarlijks hevig door elkaar met als gevolg dat je nooit een gestabiliseerd geheel krijgt. Onze bijenvolken komen niet tot rust en harmonie en missen de voorwaarden voor een gefundeerde aanpassing aan de eigen leefomgeving (ruime overdracht van eigen genen vgl. Standvogels).

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » ma 06 sep 2004, 20:12

Een koekoeks-ei

Zo, ik stop er mee!
Steeds tegen jezelf praten, verveelt ook gauw.
Als een moer niet meer wordt gevoed, stopt ze ook met leggen!
Het was een wat moeizame bevalling.
Maar toch ..., een pracht van een ei in het nest van imkerend Nederland.
Zij doet er maar mee, wat haar goed dunkt.
Ik kijk er niet meer naar om!
Je kunt nu tenminste niet meer zeggen: 'Ich habe es nicht gewust!'
Het ga jullie goed!

Het nest is klein - Denk groot!

!Piet

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Wim Joosten » ma 06 sep 2004, 21:17

Hallo Piet,
je hebt een mooi pleidooi gehouden voor de Buca. Jammer dat je wat teleurgesteld bent in het gegeven dat je niet veel reacties hebt gekregen. Maar je hebt een ei gelegd en wie weet?
Ik denk dat de meesten wel tevreden zijn met wat ze hebben. En een aantal imkers zijn principiëel tegen op het verbasteren van rassen zoals bijvoorbeeld hoe de Buckfast is ontstaan. En er zullen ongetwijfeld meer redenen zijn om bij het oude te blijven. Ik denk dat er wel wat meer nodig is om imkerend Nederland meer bewust te maken van het feit dat het beter is om met één ras te gaan imkeren.
Je hebt in ieder geval via dit forum vast en zeker een aantal mensen hierover aan het nadenken gezet. Jouw 'monoloog' zal dus zeker niet voor niets zijn geweest en wie weet komt het ei ooit nog eens een keer uit.




Met vriendelijke groet,
Wim

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door frits dalm » di 07 sep 2004, 00:02

Piet,
Broeder Adam heeft volgens mij zijn Buckfast
met alle rassen bijen die hij vond/tegenkwam
gekruist, dus zeker ook met de Carnica!
Zijn ideaal was een bij die rustig was, grote
haaldrift en resistent tegen de tracheënmijt.
Dus zou volgens mij de Buca gewoon een Buckfast
zijn, iedere goede moerenkweker zal eerst zijn
kruisingen testen op de gewenste eigenschappen
voor hij ze verspreidt.
Dus volgens mij heeft de Buckfast de grootste
genenpoel die er bestaat en zal die langzamerhand
de meest gebruikte bij hier worden, uitgezonderd
daar waar men raszuivere Carnica's gebruikt.
Dat er dit jaar veel moeren darrebroedig zouden
zijn heeft mijn inziens meer met het weer tijdens
de bevruchting te maken dan met te ver veredelen
van de rassen, geen voldoende bevruchting tgv
slecht weer.

Frits

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 07 sep 2004, 07:49

Please people: Zwabuca

j.p.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door willem » di 07 sep 2004, 19:36

Broeder Adam heeft volgens mij zijn Buckfast
met alle rassen bijen die hij vond/tegenkwam
gekruist, dus zeker ook met de Carnica!
Frits,
Mooi niet dus, Br.Adam vond de Carnica een ongeschikt ras.
Bovendien heeft hij niet van alles en nog wat ingekruisd.
Wat dan wel?
1917 begonnnen met Ligustica x Mellifera
1930 begonnen met invoeren van A.M.Meliffera
1952 begonnen met invoeren van Cecropia
1960 begonnen met invoeren van Anatolica
1982 begonnen met invoer van Athos.
Weliswaar behoord de cecropia tot de carnica GROEP (Rutner)maar het IS geen carnica en bovendien heeft hij ze er na acht jaar uitgeknikkerd.
E.e.a. is zelf na te lezen in het boek "De buckfastbij in vraag en antwoord", geschreven door Raymond Zimmer en vast wel in het Bijenhuis te koop.
Groeten, Willem

x

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » di 07 sep 2004, 21:59

De Buckfastbijen van broeder Adam werden aanvankelijk geteeld uit de Krainer (de voorloper van de Carnica), de Italiaan (de ligurische bij) en de oud Engelse bij (Schotman 3e druk 1948 Artikel 456).

!Piet

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » di 07 sep 2004, 22:55

Het nest is klein - Denk groot!
Dag Piet,
Zit al een paar dagen te broeden op hetgeen je allemaal naar voren hebt gebracht.
Eigenlijk ben ik het nagenoeg helemaal met je eens.
Toch wil ik eigenlijk de zaak nog verder aanscherpen door een enkel punt nog extra te benadrukken.
Veredeling, kweken, eigenschappen, enz, enz, alles kwam eigenlijk al naar voren. Daar heb ik ook te weinig verstand van om dieper op in te gaan.
Wat ik wel weet is dat alles wat de mens doet, door in te grijpen in de natuur, op de langere termijn gedoemd is tot mislukken. Oké, op korte termijn heeft men wel resultaten die soms adembenemend zijn, maar uiteindelijk gaat dit allemaal weer ten gronde. Dat breng jij ook duidelijk naar voren. Maar waar het volgens mij echt om draait, komt m.i. te weinig bovendrijven.

Om e.e.a. duidelijk te kunnen maken, hieronder mijn visie op de oorzaak van het menselijke falen.

Als je dieren houdt, vanwege economische belangen, ga je je verdiepen in bepaalde karakteristieke eigenschappen.
Je kunt dan twee dingen doen.
a. Direct ingrijpen in het genetisch gebeuren. (b.v koninginneteelt of K.I. waardoor je hele specifieke eigenschappen kunt benadrukken.)
b. Indirect ingrijpen binnen het genetisch gebeuren. (B.v kiezen uit twee moeren bij het verenigen. Je kies dan uit iets bestaands en manipuleert een bepaalde eigenschap niet opzettelijk maar kiest voor iets wat al bestaat.)

Maar waar volgens mij veel te weinig rekening mee gehouden wordt, is de allesbepalende karakteristieke eigenschap van een soort. (Dus niet het ras): De genetische eigenschappen om te overleven binnen één bepaalde biotoop.
Welke eigenschappen je ook wilt manipuleren, dit laatste behoort altijd prioriteit te hebben boven welke andere eigenschap dan ook.
En dat is dus denk ik het breekpunt waardoor er steeds meer problemen ontstaan bij de "inteelt" rassen.
Er wordt eigenlijk alleen maar gekeken naar zachtaardigheid en haaldrift. (grofweg gezegd dan)

Dus eigenlijk komt dit op hetzelfde neer als jouw bovenstaande relaas maar ik vind dat je in Nederland voorlopig eigenlijk alleen nog maar zou moeten imkeren door de selectie aan de bijen zelf over te laten. Zodat, wat er over 10 jaar dan ook rond vliegt, je in ieder geval een honingbij hebt die niet meer darrenbroedig wordt of niet meer dood gaat aan de varroamijt.
En hoe je de bijen dan ook wilt noemen, Buca's of Zwabuca's of gewoon honingbij, zolang wij selecteren op andere eigenschappen dan de allerbelangrijkste eigenschap, is de soort op termijn gedoemd tot uitsterven.
Dus vanaf nu uitsluitend nog selecteren op de overleveraars. Zachtaardigheid of haaldrift kunnen we later via indirecte selectie wel "reguleren". Zoals anderen dat 50 jaar geleden ook deden.

Utopisch hè!
Ik weet het. Maar toch is het mogelijk.
Ondanks de kans dat de meeste honingbijen in Nederland zullen sterven. Want zonder onze hulp redden ze het alleen niet meer. De degeneratie (Ja kwekers, inteelt is voor mij hetzelfde als degeneratie)heeft m.i. al te veel toegeslagen.
Ze zullen dus hulp nodig hebben. Indirecte hulp. Niet d.m.v. genetische ingrepen maar meer practische hulp bij het overleven. B,v:

a. Er zijn in Nederland honingbijen die het zonder ons al jaren redden. In schoorstenen enz.
Dit is natuurlijk genetisch gezien perfect "materiaal". Ze hebben aangetoond te kunnen overleven en ook de Varroamijt de baas te kunnen.
b. Er is aangetoond dat kleinere bijen minder last hebben van de Varroamijt. Laten we dus in het vervolg kunstraat gebruiken waarvan de cellen een halve mm kleiner zijn dan dat nu het geval is. (van 5,5 naar 5,0 of 4,9 o.i.d.) Tenslotte zijn wij (of onze voorgangers) zelf de oorzaak van de "te grote" bijen die er nu rondvliegen. Vroeger dacht men: Hoe groter de bijen, hoe groter de opbrengst. Vandaar dus destijds die kunstraat vergroting en de selectie op grotere bijen.
Achteraf blijkt dat dit geen enkel verschil uitmaakt t.o.v. de dracht over het hele jaar gezien, maar het leed is al geleden en we hebben de zaak nog steeds niet teruggebracht tot het normale formaat honingbij!

Tja, waarom ik zo somber ben over de huidige situatie in Nederland?
Kijken, luisteren en combineren van gegevens.
Te veel ingeteeld. Te veel darrebroedig, te veel onverklaarbare "verdwenen" moeren.
Wie het niet "zien" wil, zal het wel merken. Wie zijn ras "trouw" wil blijven, heeft over 10 jaar geen ras meer.
Zo werkt nu eenmaal de natuur. Die zullen wij nooit echt de baas kunnen.
Jelle

P.s,

Ik ben nu met mijn gedachten bijna zo ver dat ik het komende jaar uitsluitend nog verder ga met hetgeen ik nu aan bijen heb en de bijen van collega's die in het buitengebied (een kilometer of 10 van Hengelo) eigenlijk alleen maar met de gewone bastaards imkeren.
Ook wil ik die kleinere kunstraat gaan bestellen bij het bijenhuis.
Dan maar veel afleggers maken en zien wat het wordt.
In ieder geval heeeeel weinig honing. Maar er zijn belangrijkere zaken hè!
Wie kan mij helpen aan een "schoorsteenvolk"???????

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Hennie Peters » wo 08 sep 2004, 12:21

... aanvankelijk geteeld uit de Krainer (de voorloper van de Carnica), ...
Piet,

Wat moet ik me hierbij voorstellen ?
De Apis Mellifera Carnica is toch een bijenras, hoe kan de Krainer daar een voorloper van zijn ?


groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten