Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » vr 10 sep 2004, 10:14

Hebben ze dit al bij het bijenhuis ?
Ik zit er ook al een tijd aan te denken om met kleinere cellen te gaan werken.
Goeie morgen Hennie,
Kreeg zojuist een mailtje van het bijenhuis terug. Een nieuwe wals voor kleinere cellen kost ongeveer 20.000 euro dus dat lijkt hen momenteel nog te veel van het goede.
Wel onderzoekt Roel of er een mogelijkheid is e.e.a. handmatig te verwezelijken.
Dus..., geen kleine cellen via het bijenhuis.
Dan toch maar via Duitsland? (Zie bericht van Ed Pieterse hierboven) Daar schijn je ze wel te kunnen kopen. 5,1 of 4,9 mm.
Als er meer gegadigden zijn, is een gezamelijke inkoop misschien het handigst. (Zelf met de auto er naar toe)
Alvast een prettig weekend.
Jelle

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Hennie Peters » vr 10 sep 2004, 12:50

Een nieuwe wals voor kleinere cellen kost ongeveer 20.000 euro
Jelle,

De laatste keer dat ik gewalste raat heb gekocht van het bijenhuis waren de cellen opgerekt tot boven de 5.8 mm. (in drie richtingen gemeten: 5.45; 5.5 en 5.85 mm) Degene die achter de wals stond moest blijkbaar snel naar het toilet of misschien was het vrijdagmiddag, hoe dan ook hij kon blijkbaar niet wachten tot het er vanzelf uitdraaide.
Ik gebruik dus nu gegoten raat, dan ben ik niet afhankelijk van het geduld van degene die het produceert.



groet,
Hennie

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » vr 10 sep 2004, 19:17

Ik gebruik dus nu gegoten raat, dan ben ik niet afhankelijk van het geduld van degene die het produceert.
Wordt dat zeker met een mal gedaan dan. Zou zo'n mal goedkoper zijn? Is daar aan te komen?
Groeten, Jelle

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » vr 10 sep 2004, 21:58

Inmiddels ben ik al wat meer te weten gekomen over die mallen. Er staat hierover ook iets in het archief. 1436 of zo.
Lijkt me verstandig om met de 5,1 variant te beginnen. Om ze te laten "wennen". Kan er later overgegaan worden naar de 4,9 cel.

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Ed Pieterse » zo 12 sep 2004, 10:12

Volgens mij kun je raat van 5,1 en 4,9 mm bij Cees van Holland bestellen, die besteld het weer in Duitsland.
Ed Pieterse

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » zo 12 sep 2004, 11:20

Volgens mij kun je raat van 5,1 en 4,9 mm bij Cees van Holland bestellen, die besteld het weer in Duitsland.
Zal ik die eens gaan mailen. Inmiddels is mij ook bekend dat er in Ielgat (Drente) iemand zit die afwijkende maten kan leveren. http://www.ielgat.com
Kan daarvan alleen geen goed emailadres van vinden.
Bedankt voor de tip, Ed!
Jelle

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » zo 12 sep 2004, 11:43

Jelle H. schreef op pagina 4 een stukje over aanpassing aan de biotoop..Misschien heeft hij iets aan onderstaand stukje
Dank je wel Frans.
Ben een beetje druk geweest en heb niet zoveel tijd gehad om alles goed te lezen. Vandaar deze late reactie.

Natuurlijk heb ik daar iets aan. Alles wat bij jouw opmerking staat maakt alleen maar duidelijker hoe krom wij als mensen met een hele soort zijn omgegaan.
Dit soort gegevens zijn alleen maar een bevestiging voor mijzelf, hoe ik in de toekomst verder wil. En mogelijk ook voor andere mensen.
Hoe ik "virtueel" terug wil naar de periode, voordat mensen inzicht hadden in genetische manipulaties. Zelfs nog verder terug met mijn handelingen dan b.v. de periode van Broeder Adam. Want zelfs dat ingrijpen van hem past eigenlijk niet meer in mijn manier van denken. Dat is dan eigenlijk ook al een teveel van het goede betreffende de natuurlijke selectie, hoe goed bedoeld ook.
Terug naar de manier zoals jij imkert. En ikzelf in de 80-er jaren.
Indirecte selectie heb ik dat genoemd. Geen gedoe met genen, geen kweekstations, dus ook geen Marken of Schier.
Oei, dat gaat wel erg ver hè?
Dag Frans, nog een fijne dag.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » zo 12 sep 2004, 14:01

Jelle,

info(apenstaartje)ielgat.com

!Piet

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door jellehulzinga » zo 12 sep 2004, 15:57

Ik houd bij welk volk het beste functioneert qua honingopbrengst, zwermtraagheid en vriendelijkheid en de mindere volken gaan verder met koninginnen van het beste volk. Ieder jaar bezie ik hoe de stand van zaken is en ga door met het volk dat zich het beste in Joppe thuisvoelt.
Dag Frans,
Toen ik net naar de bijtjes zat te turen en te piekeren, ging plotseling een lampje branden. Komt uiteraard zelden voor maar goed....
Als ik de afgelopen dagen over indirecte benadering zat te "praten" bedoelde ik eigenlijk dat je grofweg twee manieren hebt om de bijenteelt te benaderen.

1. Je kiest voor de positieve effecten. (Actief selecteren op positieve eigenschappen)
2. Je kiest tegen de negatieve effecten. (Je verwijdert de moeren met de slechte eigenschappen.)

Met indirect ingrijpen bedoelde ik dus de 2e methode. Die jij (en ik vroeger en met ons nu ook nog een paar duizend meer.) dus ook hanteert.
Hartelijke groeten,
Jelle

P.s,
Ik krijg de laatste dagen nog al aardig wat mailtjes thuis gestuurd (neeeheee, niet van jou Frans. hahahaha) met vooral positieve reacties over mijn "zienswijze" betreffende dit onderwerp op het forum. Dat vind ik totaal geen probleem. Dat mag en iedereen krijgt ook antwoord.
Wat ik daarbij wel jammer vind is dat er vaak zeer interessante eigen zienswijzen bij zitten. Waarvan ik dus vind dat die op het forum thuis horen, zodat iedereen daar van kan leren. Of die een belangrijke bijdrage kunnen vormen voor de verdieping van een discussie.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Buca's, een nieuw 'ras' met perspectief..?

Bericht door Piet Jager » zo 12 sep 2004, 19:15

Ja, ineens komt het weer boven!
Oude liefde roest niet!

Het B.I.C. projekt

Start: 1998
Duur: 12 jaar
Uitvoering: Ambrosiushoeve
Lokatie: Ruime enclave met continue dracht
Doel: BIC Brother Bee

B.I.C. = Buckfast, Inheemse bij, Carnica
Brother = alle imkers, broeders (sponsors) van 't zelfde (B.B.B.) huis
Bee = to be or not to be - een bij, die er mag zijn!

Motto: BIC Brother Bee is waiting for you..!

"ALL RIGHTS ON THE NAME: BIC BROTHER BEE
ARE RESERVED BY P.JAGER, PUTTEN GLD, THE NETHERLANDS"

(c)Copyright 1997

Zie verder: http://www.xs4all.nl/~jtemp/bic.html

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten