Wat krijgen we nou?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Wat krijgen we nou?

Bericht door Piet Jager » di 02 aug 2005, 16:30

Dinsdag 26 juli 2 apidea's gevuld met een bevruchtingsvolkje.
Vandaag 2 aug. voor het eerst even het dekseltje opgetild.
Bij allebeide kastjes was het moerroostertje naar het voerbakje bijna hermetisch dichtgebouwd met raat aan de binnenkant van het voerbakje. Op het voer enkele bijen, die langs de kanten van het afdekfolie aan het fourageren waren. De 3 raatjes in het broedgedeelte waren minimaal uitgebouwd. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt!

!Piet

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wat krijgen we nou?

Bericht door Dennis » di 02 aug 2005, 21:00

Goedeavond Piet,

Zat de moer ook niet toevallig aan de verkeerde kant? Of heeft de moer aan de verkeerde kant gezeten. Anders zou ik het ook niet weten. Zit de jonge moer er nog wel in ? Als het volkje voldoende geharmoniseerd is moeten ze volgens mij gewoon gaan bouwen aan de goede zijde. Ik zou in ieder geval de voerruimte open maken en het gebouwde raatje verwijderen en vervolgens een stukje krant op het voer leggen, dit weerhoud ze er ook van om grote hoeveelheden voer op te nemen. Het raatje in de apidea bouwen ze even goed wel uit.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat krijgen we nou?

Bericht door Piet Jager » di 02 aug 2005, 22:23

Dag Dennis,

Dat vermoeden had ik ook even, maar dat was niet het geval.
Ik heb het moerroosterje al verwijderd en ze zijn nu weer de raatjes aan het uitbouwen. Alles is weer mooi rustig. Morgen misschien de bruidsvlucht. Het invoerkooitje (Nicot) zat nog tussen het 2e en 3e raatje en die heb ik nu verwijderd. Volgens mij was dat de boosdoener.

!Piet

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Wat krijgen we nou?

Bericht door Tieme » vr 12 aug 2005, 16:23

Goedemiddag,

Ik ben redelijk recent met bijenhouden begonnen, en dan zie je nog wel eens gekke dingen. Zoals dit:

Ik heb moeren gekweekt en die zijn niet goed (helemaal niet) bevrucht geraakt. Een is darrenbroedig en een ander legt helemaal niet.
Maar nou hebben ze allebij een hele grote koninginnecel aangezet.
Waar zouden ze dat mee doen?

Tieme

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wat krijgen we nou?

Bericht door Piet Jager » vr 12 aug 2005, 17:50

Dag Tieme,

Ja, komt ook voor. Een hele lange pijpachtige moerdop. Hennie Oes noemt dat een zeeperd, een ander noemt dat pijpbroed. Het is veelal een loze cel, een minder ontwikkelde larve of afgestorven larf. Het bijenvolk wil toch haar overlevingsdrift uitleven, maar er komt niets van terecht.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten