Een beginnersvraag ...de apidea-kastjes

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Een beginnersvraag ...de apidea-kastjes

Bericht door heidecap » do 08 dec 2005, 21:24

... voor iemand die toch al 2 jaar met bijenhouden bezig is :


Ik heb deze week 8 apidea-kastjes gekocht omdat ik het komend seizoen de koninginneteelt wat serieuzer wil aanpakken.
Dit jaar ben ik begonnen met de (boeiende) koninginneteelt, maar ik heb toch wel gemerkt dat alleen een raszuivere moer niet garant staat voor een door mij gewenst resultaat. Zachtaardigheid staat bij mij namelijk voorop. Nee, blijkbaar hebben een aantal boosaardige darren de pret dit jaar een beetje verstierd ...
Mijn vraag :
In de apidea-kastjes zitten 3 plastik raampjes.
Hier moet blijkbaar kunstraat in, maar,
is een bekerje met bijen vervolgens voldoende om al die 3 raampjes snel uit te bouwen ???


Alvast bedankt !

Thomas

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: Een beginnersvraag ...de apidea-kastjes

Bericht door weertman » do 08 dec 2005, 22:26

Thomas

Lees de Forumkrant van 6-11 2005
1 Soepschep (plastic koffiebekertje) met bijen er in en daarna het onbevruchte koninginnetje.
De 3 plastic raampjes voorzien van kunstraat worden dan snel uitgebouwd.

Vanuit het"Sallandsche"
Manni Weertman

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een beginnersvraag ...de apidea-kastjes

Bericht door Piet Jager » do 08 dec 2005, 22:31

Dag Thomas,

In een Apidea moeten ongeveer 200 cc (kubieke centimeter = milliliter) bijen van de bouwleeftijd. Deze verkrijg je door in een sterk volk een vel kunstraat te hangen, welke je na ca 2 a 3 dragen afschudt in een plastic emmer. Twee maatschepjes (1 schepje = 100 ml = 100 milliliter) van de zeeppoeder, mag ook! 1 plastic koffiebeker (vol) is ook 200 ml. Maar .... 1 soeplepel is 125 ml (1/8 liter).

!Piet

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Een beginnersvraag ...de apidea-kastjes

Bericht door heidecap » do 08 dec 2005, 22:57

Bedankt voor de reakties !

toch wel een wonder dat een bekertje bijen 3 raampjes kan uitbouwen ...

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een beginnersvraag ...de apidea-kastjes

Bericht door Oude Essink » vr 09 dec 2005, 11:08

In jouw Apideakastje zette jij een piepklein nazwermpje, in een piepklein bijenwoninkje. De bijen in dat zwermpje zijn allen bouwbijen ( zie beschrijving van Piet)en hebben alles in huis om supersnel een compleet nestje op te zetten; ikzelf heb altijd een klein reepje kunstraad aangebracht en haar die drie raampjes zelf laten opbouwen; is binnen een paar dagen gebeurd, zelfs zonder bijvoeren; een grote nazwerm bouwt ook snel uit , de eerste dagen ook zonder bijvoeren.
Overigens heeft dit bouwen niets van doen met de genetische eigenschappen van al of geen zachtaardigheid (= defensieve vaardigheden) maar dat is voor jou een open deur.
hennie oes

Afbeelding

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een beginnersvraag ...de apidea-kastjes

Bericht door Piet Jager » vr 09 dec 2005, 11:24

Hennie schrijft: "ikzelf heb altijd een klein reepje kunstraat aangebracht en haar die drie raampjes zelf laten opbouwen"

Deze opmerking van Hennie is erg belangrijk. Ze gaan hierdoor snel over tot het vormen van een 'bouwketen', komen tot rust en blijven daardoor langer in het kastje. Bij uitvliegen zullen ze zich hierdoor opnieuw gaan orienteren en invliegen op de nieuwe locatie. Dus niet het hele raampje van kunstraat voorzien, maar slechts een klein strookje.

!Piet

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Een beginnersvraag ...de apidea-kastjes

Bericht door lamheuv » vr 09 dec 2005, 13:42

Hoi Thomas,
Ook wij gebruiken een klein reepje voorbouw kunstraat.
Maar de bijen die wij "tappen" ( genomen uit een kast, zoals Piet Jager beschrijft), verhuizen wij naar een andere plaats (je weet wel +/- 6 km. verderop), zodat alle bijen zich op de nieuwe plaats kunnen orienteren. Je hebt dan geen onverwachtte leegloop van het kastje. We latten het kastje op een koele, donkere plaats +/- 2 dagen dicht voor we ze open zetten. Per dag 2 maal een sprietsje water.
M.vr.gr. Elze Lammerts.

P.s. Voor meer details heeft Piet Jager en Ed Pietersen het een en ander op hun web-site geplaatst.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten