Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door wilde » ma 18 jan 2010, 23:03

Over stokpaardjes gesproken.
Twouwens, altijd gedacht dat je een lathyrus kweker was.
Ja, dat ben ik inderdaad, maar niet op kleur, maar gewoon voor de bloemen en de lathyrusbij (Megachile ericetorum), een schitterend dier.

Mijn reacties zijn steeds van dezelfde aard. Ik krijg nooit antwoord en ben zo optimistisch om het te blijven proberen. Wie zo veel tijd en energie steekt in een kweekproject zal toch wel voor de gemiddelde imker begrijpelijke doelen hebben, denk ik dan. Ik kan de overtuigende argumenten, ook in de veelheid van woorden van Henk Kok, niet vinden. De eenvoudige vraag is slechts:
wie zijn straks de gebruikers van deze superbij, als die er ooit komt?
Ik kan echt niet bedenken dat er enige omvang (in imkers) zal worden bereikt. Het zal naar mijn mening altijd minder dan 1% van alle imkers zijn. Waar ben je dan mee bezig?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Bart de Coo » ma 18 jan 2010, 23:29

wie zijn straks de gebruikers van deze superbij, als die er ooit komt?


Nou, ik bijvoorbeeld. Het lijkt mij erg prettig om te werken met bijen die ik niet hoef te bestrijden.

Ik kan echt niet bedenken dat er enige omvang (in imkers) zal worden bereikt. Het zal naar mijn mening altijd minder dan 1% van alle imkers zijn.


Dat is speculatief en dus weinig reden om zo te polemiseren. De tijd zal het leren.


Groet,


Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Jaap v.Popering » di 19 jan 2010, 09:37

A.A. Staals schreef:

Marc
Ik bedoel dat ik een groot aantal waarnemingen IN volken heb gedaan om te kunnen besluiten dat er weinig volken broed zullen hebben. Geeft wat je aan de buitenkant ziet zekerheid dat broed aanwezig is. Ik zou graag de binnenkant zien.



Ad .

Vorig jaar om deze tijd was hetzelfde aan de orde ,en heb ik een foto van een groot volk geplaatst met drie ramen gesloten broed .
Ik zal mijn best doen om dit te herhalen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door marc » di 19 jan 2010, 09:54

Ad, je zal het van me moeten aannemen. De volken worden nu echt niet gestoord om foto's te maken. Uitwendige tekenen en mul op de lade vertellen me genoeg. In 5 kasten wordt de ganse winter het klimaat onder dekplank gemeten, ook die verraden overal broed.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door jjmvaningen » di 19 jan 2010, 10:02

vorig jaar winter (dec 2008) alle kasten (8-10) opegemaakt en bijna overal was toen broed aanwezig.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Tieme » di 19 jan 2010, 16:06

Het is een onderwerp wat nogal discussie oplevert.

De discussie is echter weinig interessant want voornamelijk van de strekking: "wat jullie doen is zinloos, zo moet het niet en het werkt toch niet".

Ik vraag me dus af of Piet, Albert en Marc een methode hebben die werkt en die ons zal helpen aan een bij waarbij we de mijt niet meer hoeven te bestrijden.

groeten,

Tieme

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door wilde » di 19 jan 2010, 16:35

Ik vraag me dus af of Piet, Albert en Marc een methode hebben die werkt en die ons zal helpen aan een bij waarbij we de mijt niet meer hoeven te bestrijden.
Tieme, varroamijten bestrijd ik al jarenlang op een intensieve manier. Dat heeft als resultaat dat ik weinig mijten heb. Helaas is dat niet meer zo relevant. Wintersterfte heb ik tot 2009 niet gehad. Met deze winter is het echter anders en behoor ik ook tot de imkers met sterfte. Ik winterde 14 volken in en 3 zijn er inmiddels verdwenen: alle 3 zwermen op nieuw gebouwde raat. Van 2 andere volken is het zeer twijfelachtig of ze het voorjaar zullen halen, want ze zijn erg klein. Als die ook nog doodgaan heb ik in één klap een sterfte van ruim 35%. Dat heeft dus niets met varroamijtdruk te maken, want die is bijzonder laag.

Het is dus minder interessant om een bij te hebben die met varromijten kan leven, maar veel interssanter om een bij te hebben die in staat is virussen en nosema-besmettingen het hoofd te bieden en zich weet aan te passen aan mogelijk tijdelijke mindere drachtperioden. Ik kan mij voorstellen, dat daarvoor imkers warm lopen. De blik nauwelijks afwenden van de varroa is toch wel erg mager en zal naar mijn mening geen resultaat opleveren.

Je vraagt expliciet aan mij hoe ik aan een bij zou kunnen komen, die al die kunstjes beheerst. Die kan ik je niet leveren. Ik laat de natuur zijn werk doen. Daar hoort inmiddels dus ook wintersterfte bij. De overblijvers zijn kennelijk sterker dan de volken die doodgaan en zo gaat bij mij de selectie. Ik bemoei me niet met koninginnen of darren. Ook darrenraat snij ik niet uit. Ze mogen bij mij allemaal vrij zwermen en ik winter ze merendeels in op honing. Ik vertrouw erop dat de sterksten overblijven.
Zo veel hoofden zo veel zinnen.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door marc » di 19 jan 2010, 19:23

Ik vraag me dus af of Piet, Albert en Marc een methode hebben die werkt en die ons zal helpen aan een bij waarbij we de mijt niet meer hoeven te bestrijden.

Waarom op zoek gaan naar die superbij Tieme, jouw en mijn bijen zijn best prima, alleen met hun omgeving (milieu en imker) schort er wat en daar kan iedereen wat aan doen.
We reageerden hier toevallig met 3 tegenhangers van het hybrideproject, allen vanuit een verschillend standpunt (wat de reactie alleen maar aanneembaarder maakt).

Piet wijst terecht op de haalbaarheid van dit project, op de lange genetische weg om tot een bruikbare bij te komen waarin alle goede en slechte eigenschappen zullen zijn omgebogen. Als er al een stabiel resultaat verwacht kan worden, zal dat zeker decennia op zich laten wachten. Wat als ondertussen de huidige initiatiefnemers er niet meer zijn ? wat als de geldkraan dicht gaat (de 114000€ subsidie loopt maar tot 2012), of denken ze daar dat de kip haar ogen gaat blijven dicht doen zodat ze niet ziet waar ze haar gouden eieren legt...

Albert en ik hebben het over de zinloosheid van het project, het vooropgestelde doel is nutteloos.

Wij hoeven het daarbij niet onderling met elkaar eens te zijn.
Zo ben ik het niet eens met Albert die het natuurlijk imkeren hoog in het vaandel draagt en liefst de natuur zijn werk laat doen, maar tegelijkertijd volgens het boekje behandelt tegen varroa. Zo kan je geen natuurlijke selectie afdwingen.
Zo staat zijn idee om tot een bij te komen die overweg kan met tijdelijk mindere drachten ook haaks op mijn idee. Ik zorg er juist voor dat er geen periodes met mindere drachten zijn (tot laat op het jaar), daarmee kweek je sterke (winter)bijen die meteen ook beter tegen Nosema, virussen en varroa kunnen.

Maar vormen deze ideeën nu niet juist nieuwe wegen die we moeten inslaan i.p.v. te blijven jagen achter een dode mus.

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Piet Jager » di 19 jan 2010, 20:49

Voor een goed begrip: Ik heb sinds oktober 2009 geen bijen meer, maar voel me nog wel betrokken !

1. Binnen ruim een halve eeuw hebben we in ons klein landje 4 bijenrassen, elk met een eigen aantal teeltgroepen en bevruchtingsstations. Al die clusters worden gecoacht door hobbyisten. De Duitse bijendeskundige Prof. Dr. Ruttner zei echter recht voor de raat: ‘Het is niet mogelijk twee verschillende rassen in een gebied te houden’. Dat zei hij niet zomaar! Drie van de vier rassen ( 75%) zijn niet inheems en zullen derhalve in zo’n kort tijdsbestek niet zijn aangepast aan ons klimaat en ecologisch systeem, voor zover daar nog sprake van kan zijn. Het genetisch patroon van de bijen in de natuur is heel zuiver en fijn op elkaar afgestemd, in evenwicht en in harmonie. Ook probeert de natuur dat op een dusdanige wijze te continueren om haar overlevingskansen veilig te stellen. En wat doen wij ??? Onder het mom van ‘alles is maakbaar’, breken we daar bruut op in en husselen dat fijn, afgestemde mechanisme telkens weer flink door elkaar. De bijen krijgen niet de tijd om zich daarvan te herstellen. Met een hobby moet je immers bezig zijn!

2. Opmerking Tieme: ‘Het is een onderwerp wat nogal discussie oplevert. De discussie is echter weinig interessant want voornamelijk is de strekking: "wat jullie doen is zinloos, zo moet het niet en het werkt toch niet'.

Een discussie heeft alleen zin als de gerichte vragen over het onderwerp ook worden beantwoord door de aangesprokene of derden. Ik heb in mijn openingsartikel een onderbouwde weergave proberen te geven met enkele kritische kanttekeningen, die nog steeds op een weerwoord wachten. Als die uitblijft, moet je niet vreemd opkijken als anderen in no- time de hele zaak zonder stevige onderbouwing afschieten en de discussie weinig interessant en zinloos wordt. Als er vervolgens opnieuw een soort 2-sporen artikel wordt geopend om de zaak af te leiden of ten goede te doen keren, dan is dat een verkeerde inschatting geweest.

3. Opmerking Tieme: ‘Ik vraag me dus af of Piet, Albert en Marc een methode hebben die werkt en die ons zal helpen aan een bij waarbij we de mijt niet meer hoeven te bestrijden.'

Ik kan alleen voor me zelf spreken en zeggen dat ik me de laatste 7 jaar niet met de varroa heb bezig gehouden, omdat ik bijen houd en geen varroa’s en dat ging ook goed. Op dit forum heb ik meerdere malen een handreiking gedaan om zonder bestrijding te kunnen imkeren. Een vaste methode (hapklare brokken) heb ik niet, die zou je zelf moeten ontwikkelen al of niet met gebruikmaking van de handreikingen. Daarom is deze discussie juist niet zinloos.

!Piet

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Waarom doe je aan Koninginneteelt en hoe doe je da

Bericht door Jeroenvt » di 19 jan 2010, 21:09

wilde schreef:
Tieme, varroamijten bestrijd ik al jarenlang op een intensieve manier. Dat heeft als resultaat dat ik weinig mijten heb. Helaas is dat niet meer zo relevant. Wintersterfte heb ik tot 2009 niet gehad. Met deze winter is het echter anders en behoor ik ook tot de imkers met sterfte. Ik winterde 14 volken in en 3 zijn er inmiddels verdwenen: alle 3 zwermen op nieuw gebouwde raat. Van 2 andere volken is het zeer twijfelachtig of ze het voorjaar zullen halen, want ze zijn erg klein. Als die ook nog doodgaan heb ik in één klap een sterfte van ruim 35%. Dat heeft dus niets met varroamijtdruk te maken, want die is bijzonder laag.

Het is dus minder interessant om een bij te hebben die met varromijten kan leven, maar veel interssanter om een bij te hebben die in staat is virussen en nosema-besmettingen het hoofd te bieden en zich weet aan te passen aan mogelijk tijdelijke mindere drachtperioden. Ik kan mij voorstellen, dat daarvoor imkers warm lopen. De blik nauwelijks afwenden van de varroa is toch wel erg mager en zal naar mijn mening geen resultaat opleveren.

Je vraagt expliciet aan mij hoe ik aan een bij zou kunnen komen, die al die kunstjes beheerst. Die kan ik je niet leveren. Ik laat de natuur zijn werk doen. Daar hoort inmiddels dus ook wintersterfte bij. De overblijvers zijn kennelijk sterker dan de volken die doodgaan en zo gaat bij mij de selectie. Ik bemoei me niet met koninginnen of darren. Ook darrenraat snij ik niet uit. Ze mogen bij mij allemaal vrij zwermen en ik winter ze merendeels in op honing. Ik vertrouw erop dat de sterksten overblijven.
Zo veel hoofden zo veel zinnen.

Waarom wel wintersterfte met natuurlijke selectie, maar varroa intensief bestrijden. Past daar geen natuurlijke selectie?

--
Mvg Jeroen van Tol
http://www.bijentuin.nl
http://www.imkervereniging-zuidflevoland.nl/

[url="http://www.bijenhouden.nl/forum/viewtopic.php?t=11506"]10 jaar bijenhouden.nl meld je aan voor de feestelijke meeting[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten