Moer loopt niet uit ...

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door Hans van der Post. » ma 06 jun 2005, 21:32

Bieboerke schreef:
Bijen verwachten in zo'n geval een moer uit een rijpe dop. Wel ik geef ze zo'n rijpe dop (kunstdop gemaakt uit was van verzegeling) met daarbovenop een bevruchte moer. ,ofwel invoeren van leggende moer in kunstdop.
Mvg, Bieboerke
Gaat dit altijd met welk soort bijen je hebt? Buckfast volk met een carnica moer of een F4 volk met een carnica of Buckfast moer??
Hans.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door Bieboerke » ma 06 jun 2005, 22:49

Hans van der Post schreef: [Gaat dit altijd met welk soort bijen je hebt? Buckfast volk met een carnica moer of een F4 volk met een carnica of Buckfast moer??
Hans.
Hans,
Spijtig genoeg neen. Ik imker enkel met Carnica Troiseck moeren F1 in mijn productievolken.
Het invoeren van zo'n moer in een Buckfastvolk of in een "Straatras-volk", of vice versa, is een moeilijke opdracht. Bijna altijd worden de moeren afgemaakt. Worden ze toch aanvaard dan gebeurt het meestal dat de vreemde bijen de moer, na enkele weken leg, toch afmaken. Het zijn verdorie racisten.
In zo'n geval is het beter de moer in te voeren in een 3ramer waarin heel jonge bijen afgeveegd zijn. De moer invoeren in een kooitje met een propje suikerdeeg en laten bevrijden door de jonge bijen zelf. Zo'n beetje hetzelfde als een bevruchtingskastje maken. En niet vergeten: een nachtje opsluiten is onontbeerlijk. Tijdens die nacht wordt de moer bevrijd en wordt het volkje een bijenvolk. en dan geduld! Een zomertje laten kweken naar een productievolk.
Mvg,
Bieboerke

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moer loopt niet uit ...

Bericht door heidecap » zo 12 jun 2005, 21:16

Nog even over die lege dop :
In 1 van mijn produktievolken heb ik 1 prachtige dop geplaatst.

Bij controle op uitlopen bleek de dop nog steeds gesloten. Toen ik de dop openmaakte bleek zij leeg !!!
Ik stond raar te kijken. Heb maar een raam open broed ingehangen vorig weekend, dan konden de bijen immers verder.
En ja hoor, afgelopen donderdag lagen er 2 flinke larven in de pap in een dop.
Afgelopen zaterdag kwam ik Hans van der Post in Leiden tegen.
Deze hield er over dit lege-dop onderwerp wel een heel aparte theorie op na. Volgens hem was er gewoon een moer uit de dop gelopen. Bijen hebben vervolgens het deksetje bedoeld of onbedoeld weer dichtgelopen en vervolgens dichtgemetseld. Zo LEEK het een lege dop ...
Volgens hem zouden de 2 moerdoppen dan ook weer snel verwijderd worden. Het volk was immers niet meer moerloos !
Vandaag heb ik gekeken. Had de camera al in de aanslag om de 2 doppen te kieken, maar ...
... zij waren er niet meer. Zou Hans dan toch gelijk hebben en ik de gelukkige bezitter van een volk met prachtmoer ?!
De theorie zou best kunnen kloppen. Ik heb het raam met broed weer verwijderd, zodat niets de moer in de weg staat om aan de leg te gaan.
Ben benieuwd of er volgend weekend broed in de kast zit ....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten