agressiviteit

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: agressiviteit

Bericht door Piet Jager » wo 08 feb 2006, 19:10

Tegen dat je aan de middenste kolonies kunt beginnen ben je al wat zweterig, en worden de bijen erdoor wat prikkelbaarder (als dat de je achterliggende gedachte is?)
Nou, dat niet bepaald, want dat krijg je ook bij behandeling op nummerieke volgorde!
Maar tijdens het behandelen van een kast vervliegen er nogal wat bijen op de dichtst bijzijnde kast en slaan er gemakkelijk geuren en trillingen over op de naastgelegen kast, zodat deze meer alert is.

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door maartenkleijne » wo 08 feb 2006, 20:30

Ik heb een ander schema Piet, wat denk je hiervan:
5-2-9-4-8-6-3-7-1-10

Ik heb twee keer meegemaakt dat je op een drukkende onweersdag de bijentuin niet binnen kon lopen, omdat een paar onhandige imkers toch kasten hadden opengehad en de dames zich wensten bot te vieren op elke passant

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Piet Jager » wo 08 feb 2006, 20:52

Maarten,

Lijkt me iets beter, maar ik zie daar niet direct een vast systeem in om goed te onthouden, welke kast ik (70) nu wel of niet heb gehad als je geen kastkaart hebt bij te houden en je achter je uniforme kasten staat.

!Piet

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Ati » do 09 feb 2006, 09:28

Kijk daarom ben ik nou blij dat er een forum is. Zodat je weet of de overgeleverde kennis (waar ook bakerpraatjes bij kunnen zitten) juist is. Scheelt mij toch weer een paar steken!

Als toevoeging aan het lijstje dan misschien nog dat bijen een hekel hebben aan zweet en dat ze een hekel hebben aan de geur van paarden. Dat werd mij althans verteld na een steekgeval vorig jaar.

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Bieboerke » do 09 feb 2006, 16:21

Bart Maes schreef:
En kasten opendoen bij naderend onweer? Heb het zelf één keer gedaan en zou het niet meer doen! Het was nochthans een kolonie die bij mooi weer 'poeslief' in de weer kon zijn, maar toen haalden de bijen stevig naar me uit! [}:)]
Bart,
Dat is toch ook een beetje normaal. Je moet eens de vlucht van de haalbijen bekijken bij naderend onweer. Ze stromen de kast binnen en in een ogwenk is iedereen thuis en om dan aan je bijen te gemakkelijk te werken ben je beter af als de oudere bijen, de haalbijen, aan hun werk bezig zijn nl. nectar binnenhalen. Die oudere bijen zijn meestal aanleiding voor ongewenste steken maar als zij aan het halen zijn komen die maar korte tijd in de kast om hun nectar af te geven aan de jongere bijen die gaan stapelen. Zo te zien iedereen tevreden dan, maar als daar ploseling iets verandert aan hun schema door een onweer bvb.worden zij een beetje knorrig. Hoe zou je zelf zijn.
Marco

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door buckfast_beekeeper » do 09 feb 2006, 16:38

Ati schreef:

Als toevoeging aan het lijstje dan misschien nog dat bijen een hekel hebben aan zweet en dat ze een hekel hebben aan de geur van paarden. Dat werd mij althans verteld na een steekgeval vorig jaar.
Hallo Ati,

Mijn vader, die me regelmatig helpt aan de bijen, zweet veel erger dan ik. Hij heeft minder last van aggresieve bijen dan ik. [:(]Ik denk dat het vooral de "reuk" van het zweet is dat het hem doet. Deze reuk is specifiek aan elke mens en kan zelfs variëren naargelang wat men eet.

1 meter achter mijn bijenstal staan een Brabants trekpaard (ja zo'n goeie dikke boere knol) en een Fjord. Mijn bijen zijn thuis niet agressiever of minder aggressief dan op dracht. Onweer in de lucht kan het plezier echter wel verstoren.

Van een 60kV lijn op 100 meter heb ik in alle geval nog geen nadelige gevolgen ondervonden. 2 collega imkers die hun bijenhal er net onder hebben kunnen nog steeds aan hun bijen werken zonder bij de Nasa een ruimtepak te huren. Deze gevolgen schat ik dan ook zeer laag in. Misschien omdat de bijen dit "gewoon" zijn en de veranderende "elektriciteit" tijdens een onweer hun meer verontrust. Ook honden durven wel eens vroegtijdig een onweer aankondigen (kinderen ook trouwens vernam ik van een kleuterjuf) terwijl ze voor gewone hoogspanningslijnen niet reageren.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: agressiviteit

Bericht door Tieme » za 11 feb 2006, 09:32

Hallo allemaal,

Een belangrijke reden waarom de kasten in het midden veel stekeriger kunnen zijn is de verbreiding van een stofje dat ook alarmferomoon genoemd wordt. Sommige volken scheiden dat sterker af dan anderen (geafrikanisserde volken bijvoorbeeld). Dit is de reden dat in Afrika en en Zuidamerika de kasten niet zo gezellig in een stalletje staan als bij ons. Als je dus in de volken begint te werken, scheiden bijen in meer of mindere mate dit stofje af. Volken die naast de behandelde volken staan zijn dan als het ware al gewaarschuwd voor het nadernde onheil en bijvoorbaat minder vrolijk gestemd. Vandaar dat de laatsten wat prikkelbaarder zijn.

Daarnaast kun je ook vaak merken dat je vaker gestoken wordt als je de eerste prik al binnen hebt.

Mij is opgevallen dat de bijen altijd zeer mak zijn tijdens motregen. Bij mooi weer kan het nogal varieren, maar de ergste aanvaring heb ik gehad met sterke volken van een onfortuinlijke kruizing, de genetische mix van je volken is dus ook zeer van belang. (het schijnt dat volken van carnicamoeren met buckfastdarren bijvoorbeeld zeer stekerig kunnen zijn).

Ik heb van zo'n volk eens een 40-tal prikjes gehad, en een tijdje met een vrij dikke arm rondgelopen. Gek genoeg was het volk na dit steek incident een paar uur later weer rustig en kon afgemaakt worden waaraan was begonnen (zwermcellen zoeken).

Tieme

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten