Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door maartenkleijne » ma 15 sep 2014, 22:22

Ja Freek, die imker op 2,3K ken ik alleen van horen zeggen via zijn buurman, dus wat voor bijen het zijn weet ik niet, misschien wel BF?
Mijn eigen bijen thuis zijn Texelse zwarten, althans F1 daarvan....
gr,
m

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Freek » ma 15 sep 2014, 22:34

Maarten

Succes! En het is tenslotte niet een officieel landbevruchtingsstion daar dus ben je vrij te doen en te laten wat je wilt daar.
Maar moet wel een heel mooi gebied zijn, en Alex heeft blauw bloed in zijn bijtjes. Ben benieuwd of Beatrix zo bedreven is met bijen als ik, houd ze tenslotte nou 30 jaar, vanaf mijn 14e (varroamijten hadden toen net NL bereikt en ik bestreed die met Perizine mijn buurman imker een behoudende oude man, bestreed niet, zijn bijen gingen toen dood...) en Alex nog even 4 jaar langer...

Freek

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door marc » di 16 sep 2014, 08:30

Buckfast heeft te maken met kenmerken, niet met kleur. Beoordelen op kleur alleen zegt niets over haar zuiverheid. Een zuivere anatolica of ligustica is ook geen buckfast.
Hier zitten bv. anatolica lijnen die pas na meerdere inkruisingen in Buckfast EN beoordeling van hun kenmerken de naam Buckfast KUNNEN krijgen.
Zolang zullen ze het kenmerk 'A' behouden en worden ze verder in Buckfast ingeteelt of afgevoerd als een ongewenste eigenschap blijft domineren.
De naam Buckfast moet je verdienen. Hij wordt 'soms' onterecht gebruikt zowel door voorstanders als tegenstanders.
Bovendien is de overerving van zwart of grijs niet dominant t.o.v. oranje/bruin, eerder intermediair in alle vormen. Vraag dat maar aan liefhebbers van zwarte/grijze bijen met vreemde oranje darren in de buurt. Anderzijds ben je natuurlijk wel 100% zeker dat ze niet zuiver zijn als je zwarte of grijze kenmerken ziet verschijnen of oranje/bruine voor de zwarte/grijze bij.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Alex Mönch » di 16 sep 2014, 11:32

Quote Marc :Anderzijds ben je natuurlijk wel 100% zeker dat ze niet zuiver zijn als je zwarte of grijze kenmerken ziet verschijnen of oranje/bruine voor de zwarte/grijze bij.

Dat is dus precies wat ik beweer :D
Een raszuivere gele Buckfast moer aangepaard met donkere darren geeft altijd donkere nakomelingen!
Een donkere moer(Carnica of de Nederlandse)aangepaard met Buckfast darren geeft echter wel gele nakomelingen.....dan is er geen sprake meer van de donkere dominantie.
Maar daar gaat het hier niet om.....mijn stelling is dat de gele Buckfast moeren alle 2 prachtig gele nakomelingen geven en dat er dus geen paring heeft plaats gevonden met Carnica of Nederlandse zwarte darren!

De aanwezigheid van zuivere Italiaanse darren of Anatoliers is niet erg aannemelijk,daar slechts een handje vol imkers in Nederland de beschikking heeft/kan hebben over dergelijk materiaal...... dus blijft er over een raszuivere aanparing met de aanwezige Buckfast darren :D

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door marc » di 16 sep 2014, 12:54

We begrijpen elkaar Alex :)
Op een buitenstand van mij met ook zwarte bijen in het paringsaanbod, zie je toch opvallend veel jonge bijen met oranje-bruine eerste ring(en) en een pikzwart achterste.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Freek » di 16 sep 2014, 15:28

Duidelijk Alex, Marc,

Maar op een of andere manier zegt mijn gevoel dat dit een behoorlijk zuivere moer is maar niet een 100% zuivere, m.a.w. prima moer maar niet zuiver genoeg voor nateelt. (daarvoor zou ik met BF toch echt naar bijv. Ameland, de Hoven of Marken gaan)
Dat was echter ook niet Alex zijn doel =>dat was productie koningin zal ie prima voor voldoen.

Freek

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Alex Mönch » wo 17 sep 2014, 11:19

Freek nateelt van een dergelijke moer is heel goed mogelijk,maar om dan de juiste moer er weer uit te pikken en daarmee verder te gaan,kost gewoon veel te veel tijd en volken.
Dit komt doordat de darren een mix zijn van verschillende lijnen....en zie dan maar eens de juiste combinatie er weer uit te pikken om mee verder te gaan.
Als ik nu alle tijd had en ruimte om nateelt uit te testen,zou ik dat kunnen doen,maar ik ben geen koninginnen teler :D

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door marc » wo 17 sep 2014, 18:07

P, F1... Fx heeft natuurlijk zijn waarde maar mag je niet verblinden. In het seizoen gewoon je volk(en) bij elk bezoek punten geven op de eigenschappen waar je meeste belang aan hecht.
Wees zeer objectief en laat je NIET verleiden door een toevallig mooi uitziend volk ! Voor Buckfast zou dit kunnen meespelen ('mooi oranje'), een carnica of zwart kweker heeft dit probleem minder.
Na het bijenseizoen heb je dan zo'n 15 tal rapporten per volk en geef je een eindcijfer aan alle eigenschappen van je volken. Het volgende seizoen teel je gewoon verder van je best(e) scorend(e) volk(en).
Hoef je echt geen koninginnenkweker voor te zijn. Hier worden regelmatig F1 volken terug gehaald om mee te doen aan de kweek (en niet als darrenvolk).

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door semar » do 18 sep 2014, 07:59

dat hangt van je voorkeur af natuurlijk.
Ik werk met buckfast maar,
ik vind eigenlijk zwarte bijen mooier.

Je kiest het beste volk wat voor uiterlijk ook, in de praktijk is de kleur
bij bijen net zo belangrijk als bij mensen (niet dus),
wat van belang is hoe is er in/met het volk te werken.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door hansjochem » do 18 sep 2014, 11:35

Semar, je mag volgend jaar van mij wel een noorse zwarte, chimay of landrasmoertje hebben....
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten