Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Freek » di 21 jun 2016, 19:51

Tieme,

Eerst nog 1 X proberen, dit moet ook wel veel doppen aan kunnen blazen.
Hij had niet 2 maar 3 aangeblazen van de 10.
En de toestand met het open broed was niet optimaal.
Lijkt mij dat het stukken beter moet kunnen als er geen open broed in zit.
En dan is deze starter een voordeel omdat hij niet warm kan lopen en het eigenlijk geen bijen kost, die gaan gewoon terug het volk in.
Maar een nadeel is dat je niet heel makkelijk kan nalarven (doppen hangen in raam er in en van buitenaf is bovenkant niet te zien, en je kan dus visueel niet aan buitenkant starter zien of dop aangenomen is)

Freek

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Freek » zo 03 jul 2016, 08:07

Nieuwe poging gedaan gisteravond rond 17:15 weer larfjes in een starter als deze gehangen.
Wijzigingen, aardig meer bijen ingeslagen, zeker 12 ramen de vliegbijen vliegen toch heel snel terug.
Geen open broed meer, zat wel beetje gesloten broed in.
Kon het niet laten vanochtend 7:00 u even te kijken. Aanname blijkt nu veel beter te gaan, denk zeker 6 uit 10 maar was wat moeilijk te zien door de vele bijen.
Maar ik vond dat ze nog niet klaar waren met aanblazen zag er nog niet uit zoals ik gewend ben, zat nog maar een randje van een mm was op het dopje als ze 24 h hangen is dat eerder een halve centimeter, en er zaten heel veel bijen rond de doppen dus raam die nog heel druk bezig waren met de doppen dus maar weer teruggehangen vanavond zullen ze wel klaar zijn.

Freek

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door FerryB » ma 04 jul 2016, 00:39

Freek in een starter mag absoluut geen broed zitten ook geen gesloten broed. 1 raam water en 1 raam voer en heel veel bijen. Ik gebruik hetzelfde systeem alleen gebruik ik een honingkamer met zijschotten er in is dus maar ruimte voor 6 ramen in totaal en daar sla ik dan 6 of 7 dadantBlatt broedkamerramen in af. Van de 50- larfjes 36 aangeblazen. Het gaat ook beter als je de starter 3 uur laat brommen in plaats van 2 uur en ik ben er ook achter dat je zeker niet langer moet wachten dan 24 uur om de aangeblazen larven uit de starter te halen want anders loop je het risico dat ze die larfjes er weer uithalen.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Starter met geleende bijen maar slechte aanname wat ging er fout?

Bericht door Freek » vr 08 jul 2016, 17:01

Ferry,

Dat snap ik. Ik had die zaterdag de starter zonder water gemaakt en dat ging niet goed, uiteindelijk 0% aanname eigenlijk een gewoon domme fout.
Maandagavond 18:00u de starter opnieuw gemaakt met water en om 21:00 u larfjes in gehangen, nu wel betere aanname ik denk 5 of 6 uit 10.
Zat geen of misschien een enkele cel gesloten broed in het voerraam (honing/stuifmeel).
Die heb ik dinsdag in het pleegvolk gehangen in de broedkamer, omdat het zo koud is in de nacht, gewoon in het teeltraam, maar nu dan met koninginnenroosters aan weerszijden, want de moer loopt daar ook rond.
Maar het raam water was dinsdagavond wel helemaal leeg.
Ik denk dat de bijen na langer dan 24 uur het water op hebben, de larven niet meer kunnen verzorgen en ze dan dus opruimen.

Freek

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten