Moederlijnen en vaderlijnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » za 21 dec 2013, 01:43

Het was niet de minste die dat beweerde Semar.
Het is bij mij wel blijven hangen. het ging meende ik om de broers en het werkte op geur.
Ik durf het niet te zeggen of het wel of niet zo is.

Ik heb onthouden dat een stukje mensen DNA 1 meter en 80 cm lang is en 25.000 genen bevat.
Nu hoorde ik vandaag dat er rijst bestaat met 50.000 genen. :shock:
Allemachtig wat een wereld van mogelijkheden!

Dylan, Ik kan me het nut van meerdere vaders in een volk goed voorstellen juist om de genetische diversiteit.
Het was zo wenselijk een eigeschap als zachtaardigheid actief vererfde in alle werksters.
Vraag is ook of dat echt zo is, als iemand m'n bijen plaagt mogen ze van mij diegene best een steek verkopen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Jaap v.Popering » za 21 dec 2013, 10:32

semar schreef:
en zou ook hagelschot broed nooit voorkomen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)
Misschien tijd om ook eens de zichtbare verschijnselen van de broedziektes door te nemen . zie hier onder .


http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door semar » za 21 dec 2013, 11:06

jaap je hebt gelijk,
hagelschot is een symptoom en kan diverse oorzaken hebben,
ik doel op het uitvallen door inteelt .


alfa de 8 tot 20 groepen halfzustergroepen binnen een volk hebben volgens mij de funtie om de procesen vloeiend te laten verlopen.
bij te koud worden begeent eerst 1 groep met werksters te warmen ( die de laagste trigger heeft), blijft de temparatuur verder zakken worden steeds meer groepen halfzusters acktief omdat hún drempelwaarde wordt bereikt.
zouden alle groepen dezelfde drempel waarden hebben om bepaalde taken te doen zou bv voorbeeld de temaparatuur regulatie veel minder vloeiend zijn.
immers als de helf van de werksters tegelijk gaan warmen, wordt het snel te warm en moeten ze ook weer snel allemaal koelen.
waardoor je een veel slingerende temparatuur zou hebben. en dat geld natuurlijk voor veel taken die door omgevings prikkels worden gestuurd.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » wo 25 dec 2013, 03:11

Wat is dit een erg onderwerp.
Kortsluiting bovenin nog even.

Moeder is een slet en haar zonen hebben geen vader.
Ik heb ineens weer vreselijk veel vragen...

Ik word echt gek even en ik weet hoe dat komt.
M'n brein is getraint op parameters zoeken en daar logica uit afleiden.
Er zijn legio mogelijkheden.
Ik heb vaak gedacht dat heel veel bijen allemaal dezelfde eigenschappen hebben ben eigenlijk wel zover dat je idere bij gewoon als individu mag beschouwen binnen een volk.

Hoe kan ..... uit een vrouwtje uit een onbevrucht ei (wat dus qua geslachtschromosomen een vrouw is inpricipe) zonder mannelijke chromosomen (zaad)een man ontstaaan? Of denk ik even in de menselijke geslachtschromosomen en zijn die bij bij dus anders?
Daar klopt iets niet lijkt me.

Tja Semar...temperaturrregeling dat spreekt me wel aan en ik vind dat je er een heel mooi verhaal over had.
Denk wel dat je het mis hebt :lol: maar ik begrijp de ged8&gang.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Jaap v.Popering » wo 25 dec 2013, 09:27

alfa vulgaris schreef:
Hoe kan ..... uit een vrouwtje uit een onbevrucht ei (wat dus qua geslachtschromosomen een vrouw is inpricipe) zonder mannelijke chromosomen (zaad)een man ontstaaan? Of denk ik even in de menselijke geslachtschromosomen en zijn die bij bij dus anders?
Daar klopt iets niet lijkt me.
.
Heel lang geleden werd het zo uitgelegd ; Een dar heeft geen vader , maar wel een opa :think: .... Dat betekend concreet dat in een volk geen broertjes en zusje wonen :D

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door A.A. Staals » wo 25 dec 2013, 09:30

Jaap v.Popering schreef:
alfa vulgaris schreef:
Hoe kan ..... uit een vrouwtje uit een onbevrucht ei (wat dus qua geslachtschromosomen een vrouw is inpricipe) zonder mannelijke chromosomen (zaad)een man ontstaaan? Of denk ik even in de menselijke geslachtschromosomen en zijn die bij bij dus anders?
Daar klopt iets niet lijkt me.
.
Heel lang geleden werd het zo uitgelegd ; Een dar heeft geen vader , maar wel een opa :think: .... Dat betekend concreet dat in een volk geen broertjes en zusje wonen :D

Jaap v P
Jaap
Er wonen broertjes en zusjes. Maar de broertjes hebben geen zusjes en de zusjes geen broertjes. :lol:
Ja eigenlijk zijn er geen broertjes, want die zouden de zelfde vader hebben maar ze hebben geen vader.
ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door semar » wo 25 dec 2013, 09:53

de zusjes zijn halfzusen van elkaar en van de darren.
(zelfde moeder, verschillende of geen vaders)iedereeen is door dezelfde moer aan elkaar verwant.
de darren zijn volle broers van elkaar, en halfbroers van de werksters.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Ewout » wo 25 dec 2013, 09:57

alfa vulgaris schreef:Hoe kan ..... uit een vrouwtje uit een onbevrucht ei (wat dus qua geslachtschromosomen een vrouw is inpricipe) zonder mannelijke chromosomen (zaad)een man ontstaaan? Of denk ik even in de menselijke geslachtschromosomen en zijn die bij bij dus anders?
Daar klopt iets niet lijkt me.
Darren zijn haploïd, dwz ze hebben maar de helft van de genen van hun moeder. Een dar heeft 16 chromosomen, een werkster/koningin 32, er zijn dus in werkelijkheid geen mannen (zoals bij mensen xy vs xx) alleen maar halve vrouwen (koninginnen). Ik leg het altijd zo uit: feitelijk paren de koninginnen met elkaar en gebruiken de mannen als geslachtsorgaan (net als bij mensen zaad ook haploïd is).

Overigens wordt weleens gezegd dat een dar een kloon van z'n moeder is, maar dat klopt dus feitelijk niet. Darren hebben weliswaar 100% van hun genen van hun moeder, maar dat is slechts 50% van haar genen. Ook nog eens een random selectie van die 32, dus onderling zijn ze ook geen klonen.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » vr 27 dec 2013, 01:01

Maaaar dronen hebben dus toch iets van klonen.

De spermatoiden die 1 enkele dar produceert schijnen genetisch allemaal identiek te zijn.

Is dat een mooie start :D Haha alleen mooi min want je kan nooit de werkstereigenschappen zien. :cry:

Ik heb net ergens gelezen dat bij sommige soorten melifera de eileggende werksters hetzelfde truukje kunnen als de koningin met darren en kunnen dus eitjes leggen waar werksterbijen uitkomen! :shock:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » vr 27 dec 2013, 01:17

Jaap v.Popering schreef:Heel lang geleden werd het zo uitgelegd ; Een dar heeft geen vader , maar wel een opa :think: ....
:doh:

Maar hij kan wel een kleinzoon krijgen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten