Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Freek » vr 19 sep 2014, 15:41

Alex, Ewout,

De koningin en de bijen in de schudzwerm welke ik half augustus maakte lijken heel erg op de bijen in de foto van Ewout. Het gaat hier om een F1 buckfast koningin van Hennie Kroese van lijn B70 en die zijn zo geel (Broeder Adam noemde die kleur leerbruin, maar afijn).

Freek

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Ewout » vr 19 sep 2014, 17:11

Ruilen Freek? :D

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door willem » vr 19 sep 2014, 17:51

Alex Mönch schreef:
semar:of een moer die in het ene jaar overwegend gele weksters heeft in het voorjaar een veel gemengdere bevolking laat zien
Dit duidt erop dat het sperma,van verschillende darren(kleuren)niet goed gemengd is in de zaadblaas van de koningin.
Vraag me niet waardoor dat soms wel en soms niet gebeurt.
Darrenvolken op Buckfast bevruchtings- stations in Nederland hebben allemaal koninginnen die zusters zijn van elkaar, om identieke darren te produceren met dezelfde eigenschappen.
Dat is onwaarschijnlijk, meestal zijn het halfzusters tenzij de moedermoer is bevrucht met het sperma van één dar.
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door marc » vr 19 sep 2014, 18:42

Vandaag even een omwegje gemaakt naar de buitenstand waar ik het eerder over had.
Situatie daar : een 12-tal F1 Buckfast en op 500 m een 'natuurimker' met zwarte bijen op Warre kasten.
Hij had dit jaar 7 zwermen (die hij zag, dus misschien meer), er zullen dus ook wel voldoende donkere darren in de omgeving zitten.
Uit plaatsnood op de thuisstanden gaan er elk jaar wel een paar afleggers met gesloten dop of onbevruchte moer naar daar. Zij paren dus daar.
Hier enkele beelden van het nageslacht :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het totaalbeeld is vooral BF (uiteraard wegens de vele F1 BF daar), de bastaarden vertonen alle tussenvormen, van enkele ringen zwart tot bijna volledig zwart.
Ik kon niet wachten blijven op de heel donkere voorbeelden, maar je kan ze vergelijken met de onderste bij op de guldenroede (foto Hans - voorblad Bijenhouden.nl), streepje licht rest zwart.
En het zwart kan pikzwart zijn of met lichtere viltbanden ertussen.

Dit lijkt me toch de zuiverste vorm van een INTERMEDIAIRE vererving, niks dominants.

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door imker Marinus » vr 19 sep 2014, 20:33

marc schreef:
Het totaalbeeld is vooral BF (uiteraard wegens de vele F1 BF daar), de bastaarden vertonen alle tussenvormen, van enkele ringen zwart tot bijna volledig zwart.
Ik kon niet wachten blijven op de heel donkere voorbeelden, maar je kan ze vergelijken met de onderste bij op de guldenroede (foto Hans - voorblad Bijenhouden.nl), streepje licht rest zwart.
En het zwart kan pikzwart zijn of met lichtere viltbanden ertussen.

Dit lijkt me toch de zuiverste vorm van een INTERMEDIAIRE vererving, niks dominants.
Dat kun je niet zo zeggen: de koninginnen paren niet alleen met de zwarte darren van de natuurimker, maar ook met de darren van de F1 buckfast die er al staan. De tussenvormen met enkele ringen kunnen nakomelingen zijn van F1 buckfast darren. Het is lastig steekhoudende uitspraken te doen over de herkomst van eigenschappen van standbevruchte koninginnen, ze paren met teveel darren. We moeten de dames er maar eens op aanspreken :lol: . Maar wanneer ik naar de foto kijk van Ewout, dan kan ik me niet zo goed voorstellen dat mevrouw met bastaarden heeft gepaard (al hebben we van die bastaarden geen foto gezien en zijn het wellicht F2 buckfastbijtjes :D ).

Voor wat betreft de koninginnen van Alex, het lijkt me heel aannemelijk dat de dames enkelt door buckfast darren zijn bevrucht, zie de opmerking van Hennie. Maar om dat op basis van de kleur te concluderen, dat durf ik niet aan. Ook sluit ik me aan bij Hennie voor wat betreft zijn opmerkingen over raszuiverheid.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door Freek » vr 19 sep 2014, 20:54

Ewout schreef
Ruilen Freek?
Ha ha, nou mijn F1 BF70 schudzwermpje, half augustus gemaakt in dik betonplex kastje vind ik eerlijk gezegd te leuk om weg te doen. Een mooi goed gelukt stukje imker werk vind ik het, waarmee ik gezien heb dat ik de techniek van het maken van de schudzwerm nu goed beheers, al zeg ik het zelf.
Maar je kunt altijd zelf zo'n ding in elkaar sleutelen, bijen heb je wel Ewout, en ervaring ook. Maak je gewoon een goede schudzwerm.
Het kan tot laat in het seizoen maar volgens mij is het nu wel over, zou het er nu niet meer op wagen want bijen moeten een eenheid vormen, en ingevoerd moge duidelijk zijn. Ik zou wel even kijken Ewout, hoe dat volkje zich gedraagt. Als ze heel raatvast zijn, niet opvliegen bij het openen van de kast, en de neiging hebben om ook nu nog door te groeien en platen broed hebben en volgend jaar niet snel doppen aanzetten, denk ik dat er gewoon op een of andere manier een dochter van een buckfast P koningin zich vervlogen heeft en in jouw kast terecht is gekomen :D.

Freek

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door marc » vr 19 sep 2014, 22:55

imker Marinus schreef: Dat kun je niet zo zeggen: de koninginnen paren niet alleen met de zwarte darren van de natuurimker, maar ook met de darren van de F1 buckfast die er al staan.
Wat is er dan mis aan die F1 darren, die de eigenschappen van hun zuivere moeders hebben...
Hun invloed zie je aan de andere (niet zwarte) bijen op de foto's en die maken meer dan 90% van het volk uit.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door semar » za 20 sep 2014, 10:17

Dat is onwaarschijnlijk, meestal zijn het halfzusters tenzij de moedermoer is bevrucht met het sperma van één dar.
Willem, je heb natuurlijk gelijk. :doh: :oops:

Dat de darren verschillende kleuren hebben,terwijl ze van de zelfde moer zijn is niet mogelijk.....deze zijn altijd identiek en moeten allemaal het zelfde uiterlijk/eigenschappen hebben.

Alex, zoals ik de genetica heb begrepen wordt om het moment van eizetting de 32 chromosonen van de moer
gesplits 1 streng van haar dna wordt naar het ei gecopieerd (een dar heeft er maar 16).
Als er voor kleur dominante en resesive markers zijn
zou toch op zijn minst een deel van de darren van kleur kunnen verschillen,
afhankelijk van welke streng naar het eitje wordt gecopieerd?
Dat kan dus de streng zijn die zij van haar moeder heeft,
maar ook de streng die zij van de dar waarmee háár moeder paarde (grootvader) heeft.
ten slotten heb je ook donkere buckfast lijnen (invloed van de anatolica).

dat van KB moertjes is mij bekend. ik koop niet meer bij hem.
voornamelijk omdat sinds hij bekend is de prijs van zijn eilandmoeren is verdubbeld
ik vind sindsdien zijn prijs veel te hoog (kan bruin niet trekken). :snooty:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door imker Marinus » za 20 sep 2014, 11:59

marc schreef:Wat is er dan mis aan die F1 darren, die de eigenschappen van hun zuivere moeders hebben...
Hun invloed zie je aan de andere (niet zwarte) bijen op de foto's en die maken meer dan 90% van het volk uit.
Ik begrijp de vraag niet goed, wat zou er mis kunnen zijn? Volgens mij is er niets mis met de darren.

Ik zou alleen niet durven stellen dat bastaarden op basis van alleen de kleur te herkennen zijn. Die volledig zwarte, daarvan geloof ik wel dat het bastaarden zijn, maar die met enkele ringen ook? De F1 darren zijn afkomstig van meerdere moeders, maar ook zuivere broers kunnen al van elkaar verschillen voor wat betreft de kleureigenschappen die op hun genen liggen. Darren van 1 moeder zijn weliswaar haploid, maar genetisch gezien niet identiek.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Lage Vuursche raszuivere Buckfast bevruchting :)

Bericht door marc » za 20 sep 2014, 12:30

Ik begreep je verkeerd, Marinus. Dacht dat je bedoelde dat de zwarte ook van de F1 konden komen.
Verder helemaal mee eens dat de kleur alleen niets zegt over de Buckfast zuiverheid (wat ik ook al eerder zei).
Laatst gewijzigd door marc op za 20 sep 2014, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten