Moederlijnen en vaderlijnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » vr 27 dec 2013, 01:33

Ik lees nu wat?

Ik was er al bang voor..
Sperma kan zo worden opgeslagen dat op bepaalde tijden bepaalde zustergroepen worden gelegd. :o

Het begint allemaal wat te dagen geloof ik...
De dar is identiek aan de koningin en produceert genetisch identieke zaadcellen (op mutaties na)
En is dan dus schijnbaar het geslachtsorgaan van de koningin.

Je zou je bijna afvragen waarom ze de koninginen op de bevruchtingsstations uberhaupt bevruchten. :lol:

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Dylan Elen » vr 27 dec 2013, 12:23

alfa vulgaris schreef: De dar is identiek aan de koningin en produceert genetisch identieke zaadcellen (op mutaties na)
De dar is niet echt identiek aan de koningin: alle darren (van eenzelfde moer afkomstig) beschikken over een helft van het genetisch materiaal van de moer, maar er zijn voor die helft veel verschillende combinaties mogelijk daar de gameten van de moer eerst een celdeling (met bijhorende crossing-over) ondergaan. Bekijk het als een taart die op oneindig veel manieren in 2 delen van gelijke grootte kan verdeeld worden. Het is echter wel zo dat alle spermatozoïden van een dar identiek zijn: zij hoeven dan ook geen celdeling te ondergaan omdat ze reeds haploïd zijn.
alfa vulgaris schreef: Sperma kan zo worden opgeslagen dat op bepaalde tijden bepaalde zustergroepen worden gelegd. :o
Als dat klopt, is dat dus dikke shit eh. Zou dit kunnen zeggen dat alle larfjes die bij een overlarfsessie uit hetzelfde raam genomen zijn wellicht dezelfde vader hebben? Of dat larven van zwermdoppen (welke op ongeveer dezelfde dag belegd) dezelfde vader hebben? Ik hoop van niet, want wat betreft genetische diversiteit is dat geen pluspunt.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Ewout » vr 27 dec 2013, 13:38

alfa vulgaris schreef:Ik lees nu wat?

Ik was er al bang voor..
Sperma kan zo worden opgeslagen dat op bepaalde tijden bepaalde zustergroepen worden gelegd. :o
Dat is interessant! Heb je een link naar dat onderzoek?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Hans van der Post. » vr 27 dec 2013, 14:35

alfa vulgaris schreef:Ik lees nu wat?

Ik was er al bang voor..
Sperma kan zo worden opgeslagen dat op bepaalde tijden bepaalde zustergroepen worden gelegd. :o
......
Even iets uit de praktijk: uit eigen ervaring bij een observatiekast.
Er zit in een F1 carnica moer (stand bevrucht) deze moer heeft in haar jeugd verschillende darren "ontmoet".
Als het sperma van al die darren in "klontje" bij elkaar in de spermateek zou verblijven is dit te zien bij het uitlopen van de bijen.
Dit is niet te zien! Er lopen jonge bijen uit met verschillende "jasjes" aan.
Kan eenieder aanraden om het komende jaar een observatiekast een paar maanden te bevolken.
Niet alleen om te kijken of het juist is wat ik schrijf maar er is veel meer te zien!
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » vr 27 dec 2013, 15:24

Hans van der Post. schreef:Kan eenieder aanraden om het komende jaar een observatiekast een paar maanden te bevolken.
Ik heb er ook aan zitten denken één te bevolken en dan idd niet om publiek ermee te vermaken,maar voor mijn eigen educatie. Wat dat betrefd het liefst één in huis met een slang naar buiten o.i.d.

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door A.A. Staals » vr 27 dec 2013, 16:51

Hans

Ik heb echter ook een ervaring waaruit blijkt dat het zaad niet volledig mengt. Een stand bevruchte moer die enige maande alleen grijze bijen gaf. Later kwamen er echter ook nakomelingen met 'ORANJE" ringen.

ad staals

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Hans van der Post. » vr 27 dec 2013, 17:22

Dank Ad voor je melding. Hier hebben we wat aan. Er is dus variatie mogelijk.
Wat zit dat bijengebeuren toch geraffineerd in elkaar.
!Hans.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » za 28 dec 2013, 02:14

De 1e stap?

Als ik dus een gunstige recessieve eigenschap vind in een volk dan kan ik dus het best daar een darren volk van maken?
Heb blijkbaar goed gegokt met de plannen :D

Snap ook al waarom een koningin maar 1 keer op bruidsvlucht gaat.
Anders krijg je last van motherfuckers.

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door willem » za 28 dec 2013, 02:44

alfa vulgaris schreef: Snap ook al waarom een koningin maar 1 keer op bruidsvlucht gaat.
Van bijen valt niet veel te snappen, sommige moeren maken meerdere uitstapjes. :naughty:
Anders krijg je last van motherfuckers.
Hoezo? :D
Groeten, Willem :violin:

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » za 28 dec 2013, 04:28

semar schreef:
alfa vulgaris schreef: Ik heb zelfs gehoord dat mensen beweren dat de vagina van een koningin op bruidsvlucht sluit mocht ze ruiken dat een naast verwante haar probeerd te bevruchten. Als dat zo is wordt het nog ingewikkelder of juist simpeler :D
lijkt me niet zo voor de hand liggen alfa, de dar heeft tenslotte pas intresse in de moer als zij bronstig is en de angelkamer opend,
Ik denk dat dit raadsel uit de wereld is.
Het ging om de broer die de zuster probeert te bevruchten als ik me goed herinner.
Vagina die sluit of niet,als een dar een koningin van dezelfde koningin bevrucht dan is het niet haar broer maar haar moeder OF haar vader volgensmij.;)

ALs je wat wil ben je dus jaren bezig met recessieve en dominante eigenschappen porberen te vinden bij je bijen en met je fokprogramma proberen naar het goede resultaat te werken. zIe ik dat juist? Mogelijkheid B : Ieder jaar koninginnetjes kopen en hopen dat het wat is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten