Belgische zwarte bij

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Belgische zwarte bij

Bericht door marc » di 12 aug 2014, 21:39

Oei... laat ik wat ik neerschreef wijzigen in '...de Buckfast voor mij de beste bij om mee te imkeren..'
(na ooit 9 jaar intensief carnica zonder buckfast...)

@freek
de 100 kg volken stonden op een stand waar dit jaar 10 maart al nectar van de wilde mirabellen binnenstroomde.
Dus naast ras zeker ook rekening houden met uitzonderlijk jaar, volken op broedbeperking, gepaste kasten.

@primus
we gaan hier toch niet uitwijden waarom de greep van carnica op imkerend Vlaanderen zo intens is zeker?
Dit jaar zijn er weer een 20 tal jonge imkers Buckfast volkjes komen halen, maar ze mogen het niet weten op de vereniging... Ik sta nog dagelijks versteld van wat ik allemaal te horen krijg. De zwarte bij en de buckfast zijn aan een enorme opleving bezig in Vlaanderen, de schrik zit er precies goed in bij carnica.
Het Buckfast ras staat al lang op eigen poten, ik weet perfect welke nakomelingen mijn volken geven. Bij kruisingen zou dat helemaal anders zijn.

Hubert deed er tot vandaag 20 jaar over, broeder Adam 70 jaar ! Laten we daar wat meer respect voor hebben.
De Buckfast ontstond trouwens uit de zwarte bij. Er zitten nu nog steeds kenmerken van de zwarte bij (die langs de vrouwelijke lijn overerven) in veel oude Buckfastlijnen.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door ndj » di 12 aug 2014, 21:59

marc schreef:Oei... laat ik wat ik neerschreef wijzigen in '...de Buckfast voor mij de beste bij om mee te imkeren..'
(na ooit 9 jaar intensief carnica zonder buckfast...)

@freek
de 100 kg volken stonden op een stand waar dit jaar 10 maart al nectar van de wilde mirabellen binnenstroomde.
Dus naast ras zeker ook rekening houden met uitzonderlijk jaar, volken op broedbeperking, gepaste kasten.

@primus
we gaan hier toch niet uitwijden waarom de greep van carnica op imkerend Vlaanderen zo intens is zeker?
Dit jaar zijn er weer een 20 tal jonge imkers Buckfast volkjes komen halen, maar ze mogen het niet weten op de vereniging... Ik sta nog dagelijks versteld van wat ik allemaal te horen krijg. De zwarte bij en de buckfast zijn aan een enorme opleving bezig in Vlaanderen, de schrik zit er precies goed in bij carnica.
Het Buckfast ras staat al lang op eigen poten, ik weet perfect welke nakomelingen mijn volken geven. Bij kruisingen zou dat helemaal anders zijn.

Hubert deed er tot vandaag 20 jaar over, broeder Adam 70 jaar ! Laten we daar wat meer respect voor hebben.
De Buckfast ontstond trouwens uit de zwarte bij. Er zitten nu nog steeds kenmerken van de zwarte bij (die langs de vrouwelijke lijn overerven) in veel oude Buckfastlijnen.
Ik zou zeggen laten we respect voor elkaar hebben. Bijen houden gaat tegenwoordig niet meer over alleen honing halen. Al sinds 1970 al niet meer. Toen al was er die discussie over carnica en buckfast. Laten we ieder z'n plekje gunnen.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » di 12 aug 2014, 23:34

Marc,

Ook niet vergeten te vermelden dat Broeder Adam er veel langer over deed omdat hij verschillende ondersoorten in elkaar kruiste, het duurt vaak wel enkele jaren vooraleer een ingekruiste eigenschap ook goed overerft. Hubert daarentegen moest maar selecteren binnen 1 ondersoort, vrij logisch lijkt me dat het dan wat sneller kan. Zoals je zegt is het aandeel van niet-carnica de laatste jaren aan een opmars bezig, ik herken de situatie die je schetst van geïnteresseerde imkers die zeg maar als voorwaarde eisen dat hun interesse geheim moet blijven. Een vrij trieste zaak. Elk imker moet van mij werken met het bijenras dat hem / haar het meest belieft, ongeacht of dat nu carnica, buckfast, bastaard of mellifera is. Ik kan echter wel niet zoals u zeggen dat ik alle bijen écht even graag zie, mijn hart behoort maar 1 ras toe, rara welk zou dat zijn? ;)

Laat ook wel voor iedereen duidelijk zijn dat zeker niet elke carnica-imker vies opkijkt wanneer de benaming 'mellifera' of 'buckfast' valt.


Ndj,

Mogen wij hier op het forum misschien ook weten vanwaar je zwarte bijen afkomstig zijn?


Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door marc » wo 13 aug 2014, 10:08

Ikzelf heb daar weinig aandeel in. De 3 collega's hielden van zwart, gebruikten elkaars standen en wisselden onderling uit. Ze zijn daar niet zo mee bezig zoals in Chimay. Ik weet dat 1 van hen enkele jaren terug meedeed aan de KI in Ransart en dat hij daar niet tevreden van was. Pedigrees hou ik daar niet van bij, sorry. Als ze maar zwart blijven.
Carnica kennen ze daar niet. Enkel tekenen van oranje kan op inmenging wijzen.

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door ndj » wo 13 aug 2014, 14:57

Dylan, mijn bijen komen bij Santtu Pikkarainen vandaan uit Ermelo. Het is een volkje uit een schoorsteen.
( Ik heb dit op het forum gemeld hoor)

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » wo 13 aug 2014, 18:21

Dat was ik helemaal vergeten, ndj. Gezien die bijen zich volgens jou niet echt gedragen zoals de mellifera-eigenschappen voorgesteld worden, is het misschien interessant om een keer een vleugelanalyse te doen (of laten doen). Kwestie van te weten hoe gehybridiseerd ze zijn, want dat zou weleens een verklaring kunnen zijn voor dat atypische gedrag. Zijn ze weinig gehybridiseerd, wel dan maakt het alles des te interessanter ;)

Wat betreft het bijgeven van ruimte, ik zet in het voorjaar de nieuwe broedbak altijd langs onder bij omdat enerzijds zo de warmtehuishouding in het oorspronkelijke broednest het minst verstoord wordt en anderzijds dat beter aansluit bij de natuurlijke gang van zaken: bijen bouwen in de natuur immers ook meestal van boven naar onder.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door maartenkleijne » wo 13 aug 2014, 18:55

De 'mellifera' eigenschappen die veel worden geciteerd slaan niet zozeer op de inheemse bijen in het algemeen maar op bijen die eeuwenlang zijn geselecteerd voor korfimkerij. Opvliegerigheid en vooral zwermlust zijn niet zozeer mellifera eigenschappen maar korfimkerij kwaliteiten, dacht ik............
gr,
m

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » wo 13 aug 2014, 19:28

Daar heb je wel ergens een punt Maarten, maar het zou wel heel straf zijn om zo ergens te Ermelo zwarte bijen te vinden die niet afstammen van korfvolken. Zeker als je weet dat Ermelo in de regio Veluwe ligt wat toch niet het minste heidegebied is. Er zal zeker op opvliegerigheid en zwermneiging geselecteerd zijn door de korfimkers, maar het zijn beide eigenschappen die volgens mij van primordiaal belang zijn in het overleven van bijenvolken in het wild (ongeacht het ras). Opvliegerigheid is belangrijk als het volk wordt aangevallen: het zou voor de predator immers nogal makkelijk zijn moesten die bijen rustig blijven zitten. Zwermneiging aan de andere kant spreekt ook voor zich: voortplanting. Die 2 eigenschappen zijn dus niet zozeer enkel toe te schrijven aan wilde zwarte bijen, maar wel aan alle wilde honingbijen daar ze in se een belangrijke rol hebben in de overlevingsstrategie. Die eigenschappen kwamen de korfimkers goed uit en zij hebben er gewoon verder op geselecteerd.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

ndj
Berichten:209
Lid geworden op:za 28 jun 2014, 19:47
Imker sinds:2003
Bijenras(sen):Mellifera
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door ndj » wo 13 aug 2014, 19:31

Dylan Elen schreef:Dat was ik helemaal vergeten, ndj. Gezien die bijen zich volgens jou niet echt gedragen zoals de mellifera-eigenschappen voorgesteld worden, is het misschien interessant om een keer een vleugelanalyse te doen (of laten doen). Kwestie van te weten hoe gehybridiseerd ze zijn, want dat zou weleens een verklaring kunnen zijn voor dat atypische gedrag. Zijn ze weinig gehybridiseerd, wel dan maakt het alles des te interessanter ;)

Wat betreft het bijgeven van ruimte, ik zet in het voorjaar de nieuwe broedbak altijd langs onder bij omdat enerzijds zo de warmtehuishouding in het oorspronkelijke broednest het minst verstoord wordt en anderzijds dat beter aansluit bij de natuurlijke gang van zaken: bijen bouwen in de natuur immers ook meestal van boven naar onder.

Groeten,
Dylan
Ik ga dode bijen sparen. Meetgereedschap genoeg. Ik kan later, als het überhaupt interessant is het nog eens laten doen.
Ik zie heel weinig ja, bijna geheel oranje bijen. Het zou zo kunnen, dat ik een volk krijg met overheersend "oranje"

Ik vraag me alleen nog af, Hoe kan het oorspronkelijke nest zeven jaar in de spouw van een schoorsteen gevestigd zijn en dat er dan nog een volk komt met zo weinig ander gekleurde bijen. Je zou bijna veronderstellen, dat deze koninginnen hoofdzakelijk door eigen darren zijn bevrucht.
Ermelo is een zeer imkerrijke omgeving. Dus ook veel carnica- en Buckfast darren.Ik zou bijna vermoeden, dat de melifera darren meer bij elkaar zijn. Of op een ander tijdstip vliegen.

Ik ga er maar vanuit, dat er carnica bloed inzit en dat dit toevallig donkere carnica hybrides zijn.
lieg ik ook niet :lol:

Afbeelding

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=9CVbSFFh8e4

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » wo 13 aug 2014, 19:41

Nyckle

Het zien er inderdaad donkere bijen uit, die van de malva vind ik een duidelijke foto. Geen oranje ringen duidt alleszins al op geen hybridisering met buckfast (of ligustica moesten er imkers met dat ras in de regio zitten). Het bijtje op de malva heeft wel een smal achterlijf zoals de carnica terwijl de zwarte bij eerder een stomp achterlijf heeft. Ik vermoed dat er dus wel wat (geselecteerde) carnicagenen inzitten, maar daar ze toch mooi donker zien word ik nog nieuwsgieriger naar een mogelijke vleugelanalyse ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten