Teelt zonder controle darren

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Hans van der Post. » wo 09 mar 2016, 22:40

Eind november 2010 is Piet overleden zijn zoon houd site in de lucht. http://members.upc.nl/~p.jager53/
Elke cursist wijs ik op deze site waar veel kennis vergaard is.
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Tieme » do 10 mar 2016, 09:21

Hi,

Dat met die 66 en 33 procent heeft wel een oorsprong.

Als je namelijk kijk naar de afstamming van een koningin zie dat in de voorouders van de koningin darren minder vaak voorkomen. Dit omdat de dar geen vader heeft maar wel een opa. Als je dan alle voorouders op een rij zou zetten is 66 % daarvan koningin.

Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen. Maar als je kijkt naar de generaties, zie je dat een koningin steeds bestaat uit de koningin zelf en de inhoud van haar spermatheca. In de zuivere teelt duiden we het sperma niet aan met de koningin die het darreneitje heeft gelegd, maar met de moeder daarvan. Om dus genetisch te zorgen dat een dar toch een vader en een moeder heeft, slaan we steeds een generatie over. Dus twee generaties moeren en 1 generatie dar: = 66/33%.

Maar dit moet je inderdaad niet verwarren met de voorouders van de individuele bij. Die hebben een mama en een papa met elk 50% inbreng.

groeten,
Tieme

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door joselito » do 10 mar 2016, 09:54

Tieme schreef:
Maar dit moet je inderdaad niet verwarren met de voorouders van de individuele bij. Die hebben een mama en een papa met elk 50% inbreng.
Wat dat betreft, daar gaat het niet over.
Het gaat er hier over welke invloed de koningin (de moeder) en de dar (de vader) hebben op op de eigenschappen van de dochters.
Uit onderzoek is gebleken dat de invloed van de koningin veel groter is dan die van de darren. En dat als je bepaalde eigenschappen wil bekomen de selectie van de teeltkoningin veel meer invloed heeft dan de de eventuele darren waar ze mee paart.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door Tieme » do 10 mar 2016, 10:28

Hi Joselito,

dat kan niet.

Je krijgt pas een werkster of een koningin als de genen van de dar en die van de koningin samenkomen. 50-50 dus.
Iets anders is echt onjuist.

Teeltprogrammas (beebreed) werken ook met deze veronderstelling, als is het wel zo dat ze het aandeel van de dar iets naar beneden bijstellen omdat er meerdere darren zijn en de betrouwbaarheid aan de darrenkant daarom als iets minder wordt verondersteld.

Maar wat wel zo is, is dat je voor de meeste eigenschappen alleen aan de vrouwelijke kunt selecteren. Darren halen geen honing, steken niet, verzorgen geen broed etc.

groeten,
Tieme

vdiesveld

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door vdiesveld » do 10 mar 2016, 10:37

Bedankt Tieme voor je toelichting, interessant verhaal maar inderdaad het is een andere 33/66 verhouding dan waar we het hier over hadden.
Ik heb door die hele discussie nog wel iets waar ik mee in mjn hoofd zit, misschien kan jij me vertellen hoe dat zit? Het gaat om die P en F generatie. Op de imkerpedia wordt de theorie aangehangen dat een F1 moer, alleen zo genoemd mag worden als haar P moeder en haar vader raszuiver zijn geweest. Toch? Ik vraag me dan het volgende af. Een moer wordt door een stuk of twintig darren bevrucht. Wat als de P moer bijvoorbeeld door 18 raszuivere en twee niet-raszuivere darren bevrucht is, mag zij dan geen P moer meer heten? En hoe weet je dat, behalve bij KI, ooit zeker?
En wordt, als de moer na de P moer niet raszuiver is, de F1 generatie overgeslagen en heb je het dan meteen over de F2?
Dit zijn zaken die tegen de gangbare genetica indruisen, en ik wel goed op een rijtje wil hebben mocht ik ooit nog met een koninginnenteler te maken krijgen.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door joselito » do 10 mar 2016, 10:39

Thieme,
ik ben juist het maandblad aan het lezen van deze maand.
Het is een artikel van Pia Aumeier, vertaald uit het Duits.
Ik typ letterlijk
De koningin bepaalt voor 50% de eigenschappen van een volk. Haar vele mannelijke partners sturen in regel niet meer dan 10 % bij.
Daarom houd ik geen rekening met de darren. De toekomstige koninginnen selecteer ik echter met zorg. enz...
Ook Henri Renson, die mij destijds de kunstmatige inseminatie bijbracht en die toch wel een 30 jaar ervaring had op dat vlak was dezelfde mening toegedaan
En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door insektenjack » do 10 mar 2016, 11:00

@ vdiesveld
Op de imkerpedia wordt de theorie aangehangen dat een F1 moer, alleen zo genoemd mag worden als haar P moeder en haar vader raszuiver zijn geweest. Toch?
Dit klopt niet helemaal. Voor een P moer moeten de ouders raszuiver zijn. Voor een F1 heb je de dochter van een raszuivere moet die met niet raszuivere darren is bevrucht. Ik onthou het altijd zo dat F voor foreign staat en het getalvoor de generatie van befruchtingen.

Een F1 is dus een dochter van een raszuivere moer die een keer met niet raszuivere darren is gepaard. Bij F2 is dit al twee keer gebeurd etc.

En gezien elke dar weinig effect heeft t.o.v alle darren zal je een raszuivere moer die op een ervoor geseltecteerde teeltstation heeft gepaard altijd P moer kunnen noemen. Over hoeveel procent onzuiver material erin mag zittzeggen.ik kwa kennis en zou ik niets willen zeggen. Dat lijkt mij een heel moeilijk onderwerp!

@ joselito
De koningin bepaalt voor 50% de eigenschappen van een volk. Haar vele mannelijke partners sturen in regel niet meer dan 10 % bij.
Waar komen de overige 40% vandaan? Als jou theorie zal kloppen, zal een carnica die alleen met lingusta heeft gepaard ook bijna zuivere carnica moeten produceren. Maar dit kan kwa genetica niet.

Het is wel zo dat elke dar vrij weinig effect heeft heb je dus een lingusta volk onder je carnica volken is dat geen probleem.

vdiesveld

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door vdiesveld » do 10 mar 2016, 11:12

insektenjack schreef:@ vdiesveld
Op de imkerpedia wordt de theorie aangehangen dat een F1 moer, alleen zo genoemd mag worden als haar P moeder en haar vader raszuiver zijn geweest. Toch?
Dit klopt niet helemaal. Voor een P moer moeten de ouders raszuiver zijn. Voor een F1 heb je de dochter van een raszuivere moet die met niet raszuivere darren is bevrucht. Ik onthou het altijd zo dat F voor foreign staat en het getalvoor de generatie van befruchtingen.
Dat is ook wat ik vind, echter op de imkerpedia staat:

"Een F1 is dan een dochter van raszuivere (of 100 % buckfast) ouders die zelf echter gepaard heeft met onbekende darren"

En dat is iets compleet anders, zie je wat ik bedoel insectenjack?

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door A.A. Staals » do 10 mar 2016, 11:13

vdiesveld schreef: Ik vraag me dan het volgende af. Een moer wordt door een stuk of twintig darren bevrucht. Wat als de P moer bijvoorbeeld door 18 raszuivere en twee niet-raszuivere darren bevrucht is, mag zij dan geen P moer meer heten?
Het heeft geen zin om van een P moer te spreken in dit geval. Van een P moer in de bijenwereld verwacht je dat haar nageslacht weer gebruikt kan worden om raszuiver materiaal te krijgen, moet dus door alleen raszuivere darren bevrucht zijn. In genoemd geval, twee vreemde darren, zul je bij nateelt een aantal kruisings exemplaren aantreffen. Wanneer je deze eruit zou kunnen selecteren hou je er een aantal over waarmee je raszuiver door kunt gaan. Om zo gelijk mogelijk nageslacht te krijgen moet de variatie in darren zo klein mogelijk zijn. Op bevruchtingseilanden gebruikt men daarom als darrenvolken zustervolken van een koningin.

ad staals

insektenjack
Berichten:85
Lid geworden op:vr 17 apr 2015, 08:13
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Regio Arnhem
Contacteer:

Re: Teelt zonder controle darren

Bericht door insektenjack » do 10 mar 2016, 11:18

"Een F1 is dan een dochter van raszuivere (of 100 % buckfast) ouders Een F1 is dan een dochter van raszuivere (of 100 % buckfast) ouders"

En dat is iets compleet anders, zie je wat ik bedoel insectenjack?
Ne helaas niet. Dit is precies de zelfde uitspraak als ik heb gedaan. Een F1 moer heeft een zuivere moeder en zuivere vaders --> Een F1 is dan een dochter van raszuivere (of 100 % buckfast) ouders

Maar heeft zelf foreign genetisch material binnen gekregen tijdens haar bevruchting. --> Een F1 is dan een dochter van raszuivere (of 100 % buckfast) ouders

Dus deze is F1. Ge het even voor je zelf opteknen dan is het duidelijker. Heeft mij ook erg geholpen bij dit onderwerp.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten