Moederlijnen en vaderlijnen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door A.A. Staals » za 28 dec 2013, 10:13

alfa vulgaris schreef: ALs je wat wil ben je dus jaren bezig met recessieve en dominante eigenschappen porberen te vinden bij je bijen en met je fokprogramma proberen naar het goede resultaat te werken. zIe ik dat juist? Mogelijkheid B : Ieder jaar koninginnetjes kopen en hopen dat het wat is.
Alfa
Als je wat wil moet je: niet werken met een kruising, niet telen van een "beste" moer. Reizen naar een bevruchtingsstation is dan noodzakelijk of als je in een dun met bijen bezet gebied zit zorgen voor een overmaat aan darren, liefst zo vroeg mogelijk telen zodat je nog geen last hebt van vreemde darren. Beginnen met goede koninginnen schiet sneller op. Ieder jaar nieuwe koninginnen kopen is niet nodig. Als je een goede moer aanschaft kun je een hele poos zoveel koninginnen kweken als je wil. Je productie volken hoeven niet raszuiver te zijn

ad staals

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » za 28 dec 2013, 15:56

De meesten zeggen dat het niet helpt maar ben zelf er eigenlijk wel van overtuigd dat een heleboel darren kweken op 1 plek geconcentreerd wel degelijk moet helpen. De meeste darren die ik bij mij zie vliegen komen terug in dezelfde kast.

Vroeg beginnen met telen vind ik een waardevolle tip.

Tja..als je er wat over prakkeseerd ontkom je er niet aan.
Door de mix van rassen op het vasteland zal je wel een paar keer per decennium raszuivere koninginnen in de club moeten opnemen om het gros van de bijen de gewenste eigenschappen te laten houden.

Ik probeer natuurlijk extra investeringen en handelingen te omzeilen.
Het woord investering klinkt in ieder geval positief :D

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Dylan Elen » di 31 dec 2013, 11:52

alfa vulgaris schreef: De meeste darren die ik bij mij zie vliegen komen terug in dezelfde kast.

Vroeg beginnen met telen vind ik een waardevolle tip.
Ten eerste ben ik enorm benieuwd hoe gij zomaar kunt zeggen dat de darren bij u allemaal terugvliegen in dezelfde kast. Hebt gij misschien buckfastdarren met paarse, groene, rode, ... ringen dat gij het onderscheid kunt maken? Wat ge misschien wel kunt opmerken is dat ge weinig darren ziet van andere soorten bijen die uw kasten binnenglippen, een mellifera- of carnicadar valt wel op tegen een buckfastdar. Toch zullen die vreemde darren er zijn, want darren zijn reizigers: in mei - juni is elke dar in elk bijenvolk welkom waardoor darren op een paar dagen enorme afstanden kunnen afleggen. Dit is een ingebouwd werkingsprincipe van de natuur om inteelt te voorkomen.

Ten tweede, vroeg beginnen is zeker interessant; maar dan moet je wel zien dat je de enige in de buurt bent die vroege darrenteelt toepast. Als er 500 m verder in uw geval iemand met carnica of mellifera juist hetzelfde van plan is, zit ge weer met de gebakken peren.

Fijn eindejaar,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door alfa vulgaris » wo 01 jan 2014, 06:46

Student Dylan ik heb er nogal een hekel aan dat mensen mjin woorden verdraaien.
Zo zit er bij mij een verschil tussen de meeste en allemaal.

Bijen bestuderen is bij mij veel meer dan alleen de raampjes uit de kast tillen erin zetten het dak er weer op plaatsen en een boekje over bijen lezen.

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Moederlijnen en vaderlijnen

Bericht door Dylan Elen » wo 01 jan 2014, 10:22

alfa vulgaris schreef:Student Dylan ik heb er nogal een hekel aan dat mensen mjin woorden verdraaien.
Zo zit er bij mij een verschil tussen de meeste en allemaal.
Fout van mij, meeste en allemaal is inderdaad niet hetzelfde; maar dat verandert in wezen weinig aan de vraag waarop ik aldus nog geen antwoord gekregen heb.
alfa vulgaris schreef:Bijen bestuderen is bij mij veel meer dan alleen de raampjes uit de kast tillen erin zetten het dak er weer op plaatsen en een boekje over bijen lezen.
Helemaal akkoord; als student aan de faculteit wetenschappen weet ik maar al te goed dat het observaties zijn waar men het meest uit leert. Vandaar dat ik voor het bijenseizoen 2014 een observatiekast ineen ga steken zodat niet alleen de bijen (aan het vlieggat), maar ook het nest te bestuderen is zonder dat men die beestjes moet storen. Bovendien is zo'n kast een troef als je bezoek over de vloer krijgt :wink:

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten