Belgische zwarte bij

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:
Re: Belgische zwarte bij

Bericht door nick » za 29 nov 2014, 21:34

Na dit allemaal wat gelezen te hebben stel ik mij ook wel de vraag in hoeverre je de ras zuivere zwarte bij nog kunt in stand houden of in hoeverre die nog zuiver is .En zeker in de buurt van tessenderlo met al die pro carnica imkers daar .moet toch wel moeilijk voor je zijn niet ?Ik heb hier in 300 m vogelvlucht een mede imker zitten . Die half van dit jaar begonnen is met imkeren .Zij hebben 2 afleggers carnica gekregen van de vereniging waar ze les gevolgd hadden .Op bepaald moment staan deze mensen aan mijn deur want ze wisten niet echt wat doen . Ben dan gaan kijken . Er was niet echt een probleem .Het was meer bezorgdheid en niet de nodige kennis in de praktijk .Maar iedereen moet leren en dat doe je door fouten te maken .Maar wat mij wel opviel aan die 2 volken .Deze waren verre van zuiver carnica .Veel oranje bijen er in .En dit terwijl ze deze mensen hebben wijs gemaakt dat ze een zuiver ras mee kregen . Heb hier zelf geen opmerking van gemaakt omwille ik ze niet wou ontmoedigen .Jij zou deze mensen moeten kennen mits je er de varoa behandeling bent gaan doen .En nu heb ik zo wat beetje gemerkt dat ze ook overwegen om met de zwarte bij te beginnen . Laat mij wel zeer duidelijk zijn. ik respecteer elk bijenras !!! Zelf werk met buckfast en heb nu een 8 tal volkeren waar 5 grote productie volkeren . Ben van plan om volgend jaar met avond bevruchting te starten. Nu ik wat gespendeerd heb in reinteelt moeren en koninginnen kweek wil proberen .Als alles normaal verloopt ga ik speciaal darren kweken ivm de avondbevruchting .Nu stel ik mij de vraag als deze imker met de zwarte bij zouden beginnen 300 m van mij af .Hoelang deze volkeren of toch de nakomelingen er van . De echte zwarte bij zullen zijn ? Wil graag duidelijk maken dat het niet simpel is en zeker niet met de zwarte bij in de buurt van tessenderlo ,diest en omstreken om dit echt zuiver te houden . Weet zelf hoe moeilijk het is voor ras zuiver buckfast te verkrijgen hier .Daarom dat avond bevruchting voor mij een goede oplossing bied .En ik vrees een beetje voor de imker uit mijn buurt die graag wil uitbreiden door te laten zwermen .of deze nog zachtaardige bijen gaat kunnen verkrijgen en in hoeverre het zuiver kan gehouden worden .Maar wens je echt alle geluk en succes toe .
mvg
Laatst gewijzigd door nick op za 29 nov 2014, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door marc » za 29 nov 2014, 23:27

hansjochem schreef:Marc. Je stelt een heel relevante vraag. Wat ik mij afvraag is waarom deze vraag altijd wordt gesteld als het om zwarte bijen gaat, niet als het om bv carnica s gaat
Simpel, omdat carnica-imkers (of buckfast-imkers) niet pretenderen dat ze dat ras houden om de oorspronkelijke bij te redden (logisch). De huidige zwarte liefhebbers halen dat om de haverklap aan om hun raskeuze te verantwoorden en ook om hun filosofie van 'bij van hier' tegen 'exoot" in de verf te zetten. Ze hebben allemaal bijen van kweekstations waar fors geselecteerd werd op bv. mindere agressiviteit om ze ook tussen de mensen te kunnen houden. Dit is dus niet de 'oorspronkelijke' zwarte bij, eerder een 3.0 of 4.0.
Het hele probleem is dat de zwarte bij door veel andere imkers minachtend bekeken wordt en de liefhebber dan maar naar redenen moet zoeken waarom hij er toch voor kiest. Dat hoeft niet, er is niets mis met het houden van een zacht geselecteerde zwarte bij, maar laat dat redderverhaal a.u.b. achterwege.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door hansjochem » zo 30 nov 2014, 00:39

Marc, dan zijn we het wat dat betreft helemaal eens.
Using Tapatalk

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » zo 30 nov 2014, 10:55

@Marc

Ik ga het simpel houden en gewoon hieronder antwoorden met een citaat:
Dylan Elen schreef:
Genetische diversiteit wordt als onontbeerlijk geacht voor het voortbestaan van een soort op de lange termijn, onze kunstmatige selectie valt daar moeilijk mee te rijmen. Ik ben me daarvan bewust en ben daar dan ook over in discussie gegaan met Hubert en andere leden van de selectiewerkgroep. Hubert is zelf bioloog en ik heb geconstateerd dat hij - en de rest natuurlijk ook - echt wel weet wat hij doet. Mellifica, dat is de imkerbond te Chimay voor diegenen die dat niet moesten weten, hanteert dan ook een tweeledig beleid. Enerzijds hebben zij een selectiewerkgroep welke zich inzet om te voorzien in teeltmateriaal dat aangenaam om werken is voor de hobby-imkers. Anderzijds beheren zij in de - dunbevolkte - regio Chimay - Valenciennes een paar honderdtal ongeselecteerde volken welke moeten dienen om de populatie op lange termijn in stand te houden. Doordat het bevruchtingsstation en de ongeselecteerde volken zich ongeveer in dezelfde (ruime) regio bevinden, kan het al eens gebeuren dat een ongeselecteerde dar "zijn ding komt doen" op het bevruchtingsstation. Toch wordt daar maar zelden last van ondervonden en het heeft trouwens als voordeel dat de genetische diversiteit binnen geselecteerde 'linies' zo weer wat toeneemt.

Ik begrijp je opmerking dat men zich de vraag kan stellen hoe men bijdraagt aan de redding van de inheemse zwarte bij door te imkeren met een geselecteerde versie van de echte wilde soort. Nochtans is ook daarop een eenvoudig antwoord te geven. Door het telen van geselecteerde zwarte bijen draagt men bij aan de conservatie van onze bedreigde inheemse honingbij doordat men haar bijvoorbeeld naambekendheid geeft, daarnaast steunt men zo ook Mellifica welk op haar beurt de wilde ongeselecteerde zwartjes in stand houdt. Moet ik toch ook nog even zeggen dat de selectiewerkgroep een goed uitgekiende strategie volgt welke de afname van genetische diversiteit sterk spaart, zo past men onder meer negatieve selectie toe wat wil zeggen dat men niet enkel van de beste volken, maar ook van de ruime middenmoot verder teelt; enkel de 'slechtste' volken vallen dus af. Maar je kan het geheel ook van de andere kant bekijken en concluderen dat zelfs het telen van geselecteerde zwarte bijen rechtstreeks en voor de volle 100% bijdraagt aan het behoud van de soort zelf als je bedenkt dat men ons menselijk kunstmatig selecteren ook als een soort van co-evolutie kan interpreteren, een compleet natuurlijk proces zeg maar. Trouwens, uiteraard staat een soort sterker naar de toekomst toe als ze binnen haar populatie beschikt over een brede genetische basis; maar ook een populatie die beschikt over een heel povere genetische diversiteit kan tot positief verrassende resultaten leiden in de toekomst. Dat was bv. een van de hoofdzaken uit de cursus paleontologie van afgelopen semester. Zelfs in de natuur heeft de genetische diversiteit van een soort met de tijd dus zo zijn ups en downs.
Zoals je weet heb ik niks tegen andere rassen. Ik vind dan ook niet dat er een bepaald ras is dat het 'beste' ras is. Maar de zwarte bij is hier bij ons de enige inheemse honingbij (geselecteerd of niet) en dus ben ik persoonlijk de mening toegedaan dat ze wel de voorkeur verdient. Maar nogmaals, dat is slechts mijn mening.

Zal er ook nog maar eens bij vermelden dat het selectieniveau van de zwarte bij uit Chimay niet te vergelijken is met dat van de hedendaagse carnica of buckfast, men is er in Chimay immers nog maar een twintigtal jaar mee bezig om dat bijtje te selecteren. Dat, samen met de negatieve selectie en continue input van 'wilde' genen via darren van de ongeselecteerde volken, maakt dat de genetische diversiteit dus sterker gespaard wordt dan bij de carnica of buckfast (al is het bij die 2 laatsten natuurlijk ook niet de bedoeling om een hoge genetische diversiteit aan te houden, want dat vertraagt het selectieproces om hun supercarnica of superbuckfast te bekomen; buckfast heeft dan wel weer het voordeel dat ze van oorsprong over een grotere genetische diversiteit beschikt, maar dat heeft dan weer te maken met de gemaaktheid van deze experimentbij). Ik ga dus het redderverhaal niet laten vallen, maar daar dat had ge wellicht wel al door ;)


@Nick

Ik ben op de hoogte van de interesse van uw 'buren' om met de zwarte bij te beginnen en ik kan dat uiteraard alleen maar toejuichen. Het is heel simpel hoe wij de zwarte bij raszuiver houden: wij gaan namelijk gewoon elk jaar met onze koninginnen naar Chimay om ze daar te laten bevruchten. Het maakt voor ons dus niet uit welk soort darren er in de buurt van onze thuisstand rondvliegen. Dat heen en weer sleuren met bevruchtingskastjes is dan wel een hele onderneming, het is de moeite meer dan waard. Hier in Tessenderlo en omstreken is het inderdaad vooral carnica wat de klok slaagt, slechts een paar imkers houden er iets anders op na zoals buckfast, bastaard of zwarte bij; maar dat laat ik niet aan mijn hart komen ;) Of ik soms vies bekeken wordt omwille van mijn zwarte bijen? Natuurlijk, maar dat wist ik van tevoren al dat dat zou gebeuren. Belangrijker voor mij is dat er evenzeer imkers bij zijn die net zoals mij menen dat elk imker het ras moet kunnen houden dat hij / zij wil, dat zijn voor mij de fijne collega's waarmee ik buiten de verenigingsactiviteiten nog een pint ga drinken; liefst een Chimay Bleue dan wel :D

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door marc » zo 30 nov 2014, 12:48

Dylan Elen schreef:...het selectieproces om hun supercarnica of superbuckfast te bekomen; buckfast heeft dan wel weer het voordeel dat ze van oorsprong over een grotere genetische diversiteit beschikt, maar dat heeft dan weer te maken met de gemaaktheid van deze experimentbij).
De manipulatie van de zwarte bij is al 100-den jaren bezig he. Alleen gebeurt er de laatste 20 jaar meer gericht selectiewerk dan voorheen.
Om van de zwarte bij een even goede imkerbij te maken als carnica of buckfast moeten er gewoon enkele eigenschappen verbeteren. Ook de nieuwe zwarte bij is een 'gemaakte experimentbij'.
Dylan Elen schreef:Ik ga dus het redderverhaal niet laten vallen, maar daar dat had ge wellicht wel al door
Van alle zwarte bijenhouders hoor ik dezelfde reden waarom ze die bij houden : 'het redden van onze eigen bijensoort', niets anders !
Nu gaan toegeven dat dit eigenlijk niet onze originele bij is zou inderdaad een commerciële dreun betekenen voor alle zwarte kweekstations.
Dylan Elen schreef:...liefst een Chimay Bleue
Compleet mee eens :D

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » zo 30 nov 2014, 13:19

marc schreef: De manipulatie van de zwarte bij is al 100-den jaren bezig he. Alleen gebeurt er de laatste 20 jaar meer gericht selectiewerk dan voorheen.
Om van de zwarte bij een even goede imkerbij te maken als carnica of buckfast moeten er gewoon enkele eigenschappen verbeteren. Ook de nieuwe zwarte bij is een 'gemaakte experimentbij'.
In Vlaanderen werd de zwarte bij in de periode voor de massale import van uitheemse bijenrassen inderdaad wat gemanipuleerd (denk aan zwermneiging) met het oog op de heidedracht. Wellicht gaat dat ook in zekere zin op voor Wallonië, al heb ik daar nog geen bewijzen van gezien. Ik wilde uw gevoelens niet kwetsen door de buckfast een 'gemaakte experimentbij' te noemen, maar echt natuurlijk is ze nu eenmaal niet. De zwarte bij en carnica - zelfs in geselecteerde toestand, denk aan co-evolutie tussen mens en honingbij - zijn dat wel.
marc schreef: Van alle zwarte bijenhouders hoor ik dezelfde reden waarom ze die bij houden : 'het redden van onze eigen bijensoort', niets anders !
Nu gaan toegeven dat dit eigenlijk niet onze originele bij is zou inderdaad een commerciële dreun betekenen voor alle zwarte kweekstations.
Even voor de duidelijkheid: ik doe dat alleszins wel degelijk voor het redden van onze eigen inheemse bijensoort. Dat argument kan iemand met buckfast (of carnica) natuurlijk niet aanhalen, waardoor ze in discussies uiteraard elders hun mosterd moeten halen. De kwaliteit van die mosterd kan dan al eens tegenvallen.
marc schreef:
Dylan Elen schreef:...liefst een Chimay Bleue
Compleet mee eens :D
Dat staat genoteerd, maar ik stel voor dat we het dan een keer niet hebben over de thema's 'bijenrassen' en 'exoten' ;)

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Gebruikersavatar
nick
Berichten:109
Lid geworden op:za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds:2013
Aantal volken:12
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:belgie
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door nick » zo 30 nov 2014, 14:47

Ja klopt .zo kun je ze ook zuiver houden .alleen zie ik mijn buren dat niet echt doen .omwille ze graag zouden willen laten zwermen .het zijn beginnende imkers die een beetje door hun peter imker in de steek gelaten zijn .dus in mijn ogen een makkelijke prooi om op in te praten .enkel buckfast hebben ze er al in gekregen om er niet mee te beginnen .ik denk dat het allemaal verloren moeite gaat zijn . Want als ik mijn buren imkers zie ..... heb ik al een paar keer te horen gekregen dat ik het enkel om de honing doe . En zei zouden het voor de bijen doen .alle respect voor . Maar ik denk dat ze met de zwarte bij teleur gesteld gaan zijn na een bijen seizoen .want ze verwachten er stiekem er toch veel van .mvg

Dylan Elen
Berichten:190
Lid geworden op:wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds:2009
Aantal volken:40
Bijenras(sen):Mellifera (Zwarte bij)
Locatie:Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Dylan Elen » zo 30 nov 2014, 15:13

Nick,

Beginnende imkers zijn inderdaad het meest vatbaar voor de meningen -welke subjectief zijn en dus al dan niet juist of fout kunnen zijn - die meer ervaren imkers erop nahouden. Ik weet het natuurlijk niet, maar ik denk dat ik uw buren ondertussen beter ken dan jijzelf. Voor zover ik weet zien ze immers niet op tegen een trip naar Chimay. Ik heb hen ook meteen uitgelegd dat een "zwermimkerij" niet kan in dichtbewoond gebied en dat een "zwermimkerij" niet kan bijdragen aan het behoud van de zwarte bij omdat men dan geen controle heeft over de bevruchting (ze wonen immers niet in Chimay); dat kwam misschien inderdaad als een teleurstelling aan, maar ze leken deze waarheid wel onder ogen te durven zien. Ik vind het dan ook heel belangrijk dat dergelijke ontnuchtering tijdig gebeurt, anders zou het inderdaad alleen maar teleurgestelde gezichten opleveren zoals je zegt.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door hansjochem » zo 30 nov 2014, 17:59

Nick, ik zie niet in waarom je teleurgesteld zou zijn na een seizoen. Met mooi weer en een goede dracht haalt een BF wellicht meer dan een zwarte, maar met een kwakkelende zomer moet je er bij de BF toch op tijd bij zijn om te zorgen dat die niet verkommert. Daarnaast past de zwarte bij instinctief de renson methode toe. Het broednest wordt nooit te groot. Het is wellicht waar dat de BF veel vriendelijker is dan de zwarte bij-mijn bf kan ik aaien- maar mijn bf hybriden zijn veel steeklustiger dan mijn zwarte bij. Daarnaast moeten we maar bezien of die vriendelijkheid nog steeds zo n voordeel is als exoten zoals de aziatische hoornaar en de kleine kastkever onze landsgrenzen hebben bereikt. Kortom, en broeder Adam zei het al, de ideale bij bestaat niet. Ik heb zowel carnica s, bf en zwarte bijen en ze hebben allemaal zo hun karakteristieken die, als je ze goed gebruikt, je tot voordeel kunnen dienen.
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Belgische zwarte bij

Bericht door Hans van der Post. » zo 30 nov 2014, 19:37

hansjochem schreef: [..........................]Kortom, en broeder Adam zei het al, de ideale bij bestaat niet.
Ik heb zowel carnica s, bf en zwarte bijen en ze hebben allemaal zo hun karakteristieken die, als je ze goed gebruikt, je tot voordeel kunnen dienen.
En zo is het maar net :be2:
Als je lang genoeg bijen houdt dan leer je welke Apis mellifera ondersoort het beste bij de omgeving, ehe bij jou past. :think:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten