Texelse bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:
Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » vr 06 sep 2013, 12:11

Ha Jaap,

Dat is juist onafhankelijk van de streek. Wat ik bedoel te zeggen is dat het goed mogelijk is dat jouw buckfast bijtjes wat traag op gang komen. Wanneer je er naast zou houden zou je zien dat zij gemiddeld genomen wat sneller gaan. Dat is waargenomen door meerdere imkers en vastgelegd in artikelen. Zoek en gij zult vinden. Ook zijn er genoeg imkers die met meerdere rassen imkeren en de verschillen ook zien. Maar ik begrijp je niet meer zo goed. Eerder gaf je het volgende aan:
Jaap v.Popering schreef:
Ik ontken dan ook niet dat er verschillen zijn , maar tussen de rassen onderling ( bij een natuurlijke paring ) zijn ook verschillen . Wel is mijn stelling dat alle verschillen minimaal zullen zijn en lang niet zo groot dan dat zij voorgesteld worden .

Jaap v P

Jaap v P
Terwijl met deze reactie je dat weer ontkent, hierdoor wordt je wel een beetje onduidelijk.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 sep 2013, 14:06

imker Marinus schreef:Ha Jaap,

zou je zien dat zij gemiddeld genomen wat sneller gaan. in artikelen. Zoek en gij zult vinden.

Terwijl met deze reactie je dat weer ontkent, hierdoor wordt je wel een beetje onduidelijk.
Juist ja ; wat sneller :think: En ; Zoekt en gij zult vinden ; :think: Onderzoek op eigen terrein en gij zult ervaren .

Er is volgens mij niets onduidelijks aan . Minimale verschillen dat is het juiste antwoordt Ook ten aanzien van tolerantie tegen de varroa .

Japp v P

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » vr 06 sep 2013, 18:06

Het is toch handig om van ervaringen die anderen al hebben opgedaan gebruik te maken. Anders moet iedereen zelf opnieuw het wiel uitvinden. Dan duurt het zo lang totdat je een bijtje vindt waar je prettig mee kunt werken. Maar goed, we zijn het er over eens er zijn verschillen tussen ondersoorten (en buckfast). Prima wanneer jij die verschillen minimaal vindt. Uiteindelijk behoren de ondersoorten natuurlijk tot een en dezelfde soort, de honingbij, dus de verschillen kunnen ook niet zo groot zijn. Over tolerantie tegen varroa, daar doe ik geen harde uitspraken over. Gewoon bestrijden lijkt mij nog het meest verstandig. Ik dacht meer aan verschillen in zwermdrift, lopen op de raat, gebruik van propolis, steeklust, ontwikkeling broednest, haaldrift.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » vr 06 sep 2013, 21:56

Ik zal proberen om van af het begin een antwoord te geven .

Ik citeer ; Het is toch handig om van ervaringen die anderen al hebben opgedaan gebruik te maken. Anders moet iedereen zelf opnieuw het wiel uitvinden.

Daar ben ik het helemaal mee eens , Niet iedereen heeft het geluk zoals ik dat je het van je Vader kunt leren . Ik ben nu 70 jaar en ik ben denk ik op mijn 5 e voor het eerst met bijen in aanraking gekomen .

Ik citeer ; Dan duurt het zo lang totdat je een bijtje vindt waar je prettig mee kunt werken.

Daar heb ik dus tijd genoeg voor gehad . Bovendien komen veel van mijn volken in de bestuiving onder glas terecht . Wanneer deze agressief zouden zijn , en ook daar moet gewerkt worden door niet imkers zou je binnen de kortste keren in de problemen komen . Ook heb ik elk jaar wat cursisten om praktijk op te doen en is het éérste wat ik leer om op veilige manier een kast open te maken . Zelf heb ik dan geen beschermende kleding aan , maar zij mogen van mij niet zonder in mijn volken werken enkel en alleen al om ze niet af te schrikken en zij dit op een veilige manier kunnen doen , voor het volgend jaar kunnen zij altijd eerst zonder handschoenen te werken . Deze week bij het inwinteren was er nog een die zei ; Nu heb ik nog geen enkele steek gehad , en alle handelingen die nodig zijn dit jaar gedaan .

Ik citeer ; Over tolerantie tegen varroa, daar doe ik geen harde uitspraken over. Gewoon bestrijden lijkt mij nog het meest verstandig

Dat gewoon bestrijden lijkt mij ook het beste . Ik sprak deze week nog iemand hier over die erg bang was dat er Bijenhouders zijn welke hiermee zullen gaan sloffen omdat er bepaalde gewasbeschermingsmiddelen ( waarschijnlijk ) niet meer gebruikt mogen worden en dat daarna de verdwijnziekte wel mee zal gaan vallen wat een misrekening zal zijn.

Ik citeer ; Ik dacht meer aan verschillen in zwermdrift, lopen op de raat

De zwemdrift valt bij mij wel mee , Ik maak van al mijn volken een kunstzwerm ( aalster methode ) en van de jonge koninginnen welke goed bevrucht zijn moet ik bij een klein gedeelte later nog eens doppen breken , en een enkel volk zal ik nog een zwerm van verspelen .Ook een goede dracht speelt hier een factor in . Wanneer ik mijn volken controleer gebruik ik altijd zo min mogelijk rook en dan vernevel ik zo nodig wat water , zij hoeven voor mij niet voort te schrijden 8-) daar moet nog wel wat pit in zitten .

Ik citeer ; gebruik van propolis, steeklust, ontwikkeling broednest, haaldrift.

Het gebruik van propolis vind ik niet zo belangrijk , het ene volk zal wat meer hiervan verzamelen dan het ander volk om het onderkomen zo veel mogelijk dicht en tochtvrij te krijgen . Steeklust is voor mij hetzelfde als ; Bijtjes waar je prettig mee kunt werken .
Het broednest daar heb ik het ook al meer over gehad . Wanneer ik een volk in een afgesloten ruimte laat vliegen op een gewas wat geen stuifmeel geeft is na een week of vier geen open broed meer in te vinden , dit betekend concreet dat stuifmeel een bittere noodzaak is om een voldoende groot broednest te handhaven , daar kan geen enkel Bijenras iets aan veranderen .
Ook haaldrift ( heb ik al meer geschreven ) is sterk afhankelijk van je drachtbron . Op de eerste teunisbloemen ( ik weet niet meer welk jaar ) elke avond ( bij goed weer ) 's avonds om een uur of acht gingen alle bijen ongeacht van welk ras gelijk op vleugel omdat de nectar haast de bloemen uitliep en dat ging door tot in de donker , om de volgende morgen opnieuw nog enkele uren door te gaan tot de bloemen verwelkt waren , dit is een nachtbloeier .
Een keer heb ik het meemaakt dat er een Imker zijn volken op kwam halen omdat deze naar de heide moesten en wij om ongeveer zeven uur half acht de reisramen er op deden en er vlogen nog enkele bijen . Wij naar een ander veld en daar de volken opgeladen , na een half uurtje terug waren en het niet meer nodig was om deze op te laden , zij vlogen als gekken :D Ook weer alle rassen .

Jaap v P

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » vr 06 sep 2013, 23:13

Ik bedoelde dat ondersoorten in die eigenschappen van elkaar verschillen, bij gelijke omstandigheden. Ik geloof best dat je propolis niet zo belangrijk vindt, begrijp ik wel, maar het is wel een eigenschap die bij de ene ondersoort anders is dan bij de andere (de egyptische bij gebruikt bijvoorbeeld geen propolis). Ik geloof ook best dat de zwermdrift bij jou wel meevalt, maar ik bedoel dat carnica wat meer zwermdrift heeft dan buckfast of ligustica. Ook de zwarte bij heeft wat meer zwermdrift dan buckfast en ligustica. Ik geloof ook meteen dat de dracht daar invloed op heeft hoor, maar de ondersoort van een volk maakt uit. Wat betreft broednest, ik geloof je meteen, dat uiteindelijk er geen open broed meer te vinden is. De wal keert het schip. Maar de gele zal mogelijk weer wat later stoppen met het aanzetten van broed dan de zwarte. Haaldrift is niet alleen van bron afhankelijk, ook van ondersoort, gele bijen (goede bijen voor in de bestuiving) zijn de eersten (uit eerste hand van imker met zeer veel volken, meerdere ondersoorten op 1 stand). Net zoals de gelen extreem zachtaardig (kun je in je onderbroek in werken) zijn en weer wat gevoeliger voor bepaalde ziekten.

Maar goed, helderder dan dit kan ik mijn punt niet maken.

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Dar-Bert » za 07 sep 2013, 00:03

Wat een levendige discussie!
Het gaat nu blijkbaar over de mate waarin bijen een genetische aanleg hebben voor bepaalde eigenschappen en in welke mate fenotypische plasticiteit een rol speelt. Allebei zullen ze belangrijk zijn. Ondersoorten kunnen zich altijd wel enigszins aanpassen aan de heersende omstandigheden (plasticiteit). En toch zullen ze op een zeker moment tegen hun grenzen aanlopen.

Wellicht dat carnica, buckfast, zwarte bij en bastaard in Nederland niet drastisch van elkaar verschillen. Maar, werkt er hier iemand met A. m. scutellata? Ik vraag me af of een dergelijke Afrikaanse ondersoort, hoewel varroatolerant, het goed zal doen in ons klimaat. Beter van niet trouwens.

Maar ik wil maar even aangeven dat het feit dat ondersoorten tot eenzelfde soort behoren niet betekent dat ze dan dus weinig van elkaar verschillen.

Trouwens, ik ben nog altijd een groot voorstander van het reanimeren van de zwarte bij in Nederland. Zou het niet mogelijk zijn een teeltstation op bijvoorbeeld Terschelling te hebben, aangenomen dat Texel afvalt omdat import van Ierse of Poolse bijen daar taboe is?

Bert

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door semar » za 07 sep 2013, 07:30

Dar-Bert schreef:.

Wellicht dat carnica, buckfast, zwarte bij en bastaard in Nederland niet drastisch van elkaar verschillen. Maar, werkt er hier iemand met A. m. scutellata? Ik vraag me af of een dergelijke Afrikaanse ondersoort, hoewel varroatolerant, het goed zal doen in ons klimaat. Beter van niet trouwens.

Bert
de scutellata is een van de ouders van de killer(geafrikaniseerde)bij een agresive gele laaglandbij,
lijkt mij ook niet handig om daar hier mee te expirementeren, zie wat er in zuidamerika gebeurd is.


de monticola (een zwarte afrikaanse bij uit de berggebieden) heeft wel bijgedragen aan de buckfastbij.

voor je met een ras begingt moet je een paar keer gaan kijken bij iemand die met dat ras werkt,
en niet roulette gaan spelen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » za 07 sep 2013, 08:44

imker Marinus schreef: . Maar de gele zal mogelijk weer wat later stoppen met het aanzetten van broed dan de zwarte. Haaldrift is niet alleen van bron afhankelijk, ook van ondersoort, gele bijen (goede bijen voor in de bestuiving) zijn de eersten (uit eerste hand van imker met zeer veel volken,
Zonder stuifmeel is het nu eenmaal niet mogelijk om de larven van voldoende voedsel van goede kwaliteit te voorzien , ook bijen met de gele kleur niet . Ik weet uit betrouwbare bron dat er voor 2014 levering April 2500 Carnica Koninginnen in slovenie besteld zijn voor de bestuiving ,en deze zijn niet geel .

Ik wil even voorop stellen dat ik zelf al enkele jaren niet meer aan bestuiving doe , het is genoeg geweest . :violin: .

Jaap v P

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Dar-Bert » za 07 sep 2013, 09:42

Semar, ik weet dat A. m. scutellata de bron is van "de killer bee". Ik gebruikte deze bij voor de grap als voorbeeld. Mijn punt was dat er nogal wat verschil is tussen ondersoorten den dat bijen zich niet allemaal op dezelfde manier aanpassen aan lokale omstandigheden.

Het lijkt me geen goed idee de fouten van Warwick E. Kerr (de onderzoeker die A. m. scutellata per ongeluk in Brazilie liet ontsnappen) te gaan herhalen, al betwijfel ik of ze in het Nederlandse klimaat kans maken.

Zelf werk ik met straatbijen zolang er prettig mee te werken valt. Als ik dan toch eens nieuwe koninginnen wil hebben omdat de bijtjes mij de oorlog verklaren dan het liefst een rustige lijn van de zwarte bij.

Groet, Bert

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Alex Mönch » za 07 sep 2013, 13:39

A. m. scutellata zou in Nederland precies het zelfde veroorzaken als in zuid America.
Geen enkel probleem om zich aan te passen aan ons klimaat.
Ze kruisen met alles wat hier al is en gaan dan vrolijk verder.
Dit was ook de reden dat de Monticola,die nu in buckfast stammen is ingekruist,eerst met de grootste voorzichtigheid werd gehouden(Zweden),om maar geen herhaling van het killerbee drama te krijgen.
Pas toen het volkomen veilig was en men er van overtuigd was dat er geen herhaling van het drama zou komen kregen ze alle vrijheid.

Link voor het Monticola verhaal(engels)
http://www.beesource.com/point-of-view/ ... honey-bee/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fred B en 30 gasten