Fotosessie koninginnenteelt ea. 2009-2014

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:
Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » za 02 mar 2013, 20:39

Ha Hennie,

Het proces is wel op te schalen maar meer dan zeg 2-3 kilo tegelijk is zwaar/lastig.

Van HMF heb je hier geen last, dat vormt vanuit fructose en glucose bij zuur en warmte. In dit proces inverteert de sucrose (kristalsuiker) niet dus fructose zit er niet in, de sucrose lost alleen op en de oplossing is neutraal/basisch (ph 7-8). Die 116 graden is wel kritisch, eerder stoppen geeft een minder uniforme massa.

Glucose = dextrose uit het natuurvoedingschap van de supermarkt.

Volgens mij wordt er een enzym (invertase) toegevoegd voor apifonda en ander deeg.

Lennard

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » zo 03 mar 2013, 09:22

Noot: dit deeg is wel brokkeliger dan Apifonda. Het trekt vocht aan uit de lucht en wordt ook goed opgenomen hier. Maar idealiter zou ik het graag smeuiger zien. Als in Apifonda een invertase zit dan gaat de splitsing van sucrose -> fructose + glucose voortdurend door, als het er niet in zit dan is het gewoon sucrose met een paar procent invertsuiker. Fructose is denk ik verantwoordelijk voor de vloeibaarheid van sucrose deeg a la Apifonda.

In "mijn" deeg zit helemaal geen fructose. Dat is ook lastig toe te voegen, in het fondant proces heb ik het liever niet (glucose + fructose + hitte = HMF) maar het is een optie om het toe te voegen als het is afgekoeld. Alleen is het erg zwaar werk om uniform overal fructosestroop in de fondantmassa te roeren.

Keukenmachines en brooddeegmachines kunnen het niet aan, de sucrosemassa is veel zwaarder dan brooddeeg. Iets voor een betonmolen.

Lennard

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 mar 2013, 14:07

Mss een honingroerder op krachtige boormachine.
Maar het gaat mss niet om de intensiteit, maar om de duur van het roeren?

Lennard, stimuleer jij hiermee de volken in het voorjaar?

gr.
JP

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » zo 03 mar 2013, 14:39

Mogelijk maar bedenk wel dat het echt niet vloeibaar is, het is een massa a la dik deeg of klei. Een "beperkt beweegpunt" leidt tot het ronddraaien van een losse klomp in een voor de rest stilstaande massa.

Volken met weinig voorraad krijgen een plak deeg boven hun hoofd als reserve. Maar misschien stimuleert het ze ook?

Lennard

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 mar 2013, 14:58

Men verwijst al jaar en dag naar een stimulatieonderzoek van de Ambrosiushoeve Hilvarenbeek. Ik heb dat onderzoek nog nooit gelezen. Ik zou die opzet van dat onderzoek toch graag wel eens willen zien, om eerlijk te zijn kan ik er met mijn beste intenties er niet bij.
Zeker als het gaat om zwakke volken in het voorjaar: je stopt ergens energie in (in de vorm van koolhydraten en eiwitten) en je zorgt ervoor dat de volken minder energie hoeven te verspillen (in de vorm van het verkleinen van de reisafstand van de vliegbijen en het eventueel isoleren van de woning). Isoleren is natuurlijk geen stimulatie, maar het gaat om het voorbeeld.
Een ander (historisch) argument is dat korfimkers eeuwen lang hun volken stimuleerder in het voorjaar. Die deden dat echt niet voor niets, lijkt me.

Wie kan hier een verwijzing plaatsen naar dat onderzoek?

gr.
JP

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door maartenkleijne » zo 03 mar 2013, 15:01

De truc van stimuleren was dacht ik: als je ze gratis energie geeft in de vorm van suikerdeeg, gaan ze des te meer stuifmeel halen en daardoor kunnen ze groeien.....
gr,
m

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door LWPisa » zo 03 mar 2013, 15:12

Ik acht het zeer wel mogelijk dat bijvoeren stimulerend is, het scheelt ze de energie van het nectarfourageren. Maar het is niet mijn intentie, bijvoeren doe ik alleen met lichte volken om te zorgen dat ze in ieder geval niet zonder zitten.

"Stimuleren" is wel iets dat goed te onderzoeken is, op 3 standen 6 volken wel 6 volken niet ofzo.

Lennard

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 03 mar 2013, 15:35

"Stimuleren" is wel iets dat goed te onderzoeken is, op 3 standen 6 volken wel 6 volken niet ofzo.

Uiteindelijk is natuurlijk alles te onderzoeken. Maar goed, waarom herhalen als zoiets als eens (uit den treure) gedaan is? Weet iemand daarom een link naar dat befaamde Hilvarenbeekse stimulatie onderzoek?

Overigens ben ik ook niet van plan om te stimuleren (mits het heel weinig werk zou zijn). Mij gaat het ook om hele lichte volken uit de gevarenzone te houden. Ik moet van de week 1 a twee volken checken. Daar heb ik laatst al ramen met voer bijgehangen, maar het is de vraag of ze hier bij kunnen.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Albert Stoter » ma 04 mar 2013, 16:43

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
"Stimuleren" is wel iets dat goed te onderzoeken is, op 3 standen 6 volken wel 6 volken niet ofzo.
Weet iemand daarom een link naar dat befaamde Hilvarenbeekse stimulatie onderzoek?
Nee, maar wel naar een onderzoek van Imdorf. Zie drijfvoeren op Imkerpedia.

Als iemand wetenschappelijke onderzoeken weet met andere / tegengestelde resultaten (Hilvarenbeek?) dan houd ik me aanbevolen.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Fotosessie koninginnenteelt 2009 en 2010

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 04 mar 2013, 20:14

Dag Albert,

wil je zelf ook gan stimuleren?

gr
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten