Texelse bijen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 07 sep 2013, 15:48

2500 Carnica Koninginnen
zeker weten? geen 0 teveel?

= ca. 5-10% van het aantal bijenvolken in NL.
JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » za 07 sep 2013, 20:37

Jelte .

Er staat geen 0 te veel .

Ik denk niet dat jij enige notie hebt van wat in die wereld omgaat , met name op die bedrijven waar meer dan een bedrijfs-Imker werkzaam is . Hoeveel volken zijn er in Nederland denk jij welke niet geregistreerd zijn ??

Jaap v P

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » za 07 sep 2013, 22:21

Jaap v.Popering schreef:Jelte .

Er staat geen 0 te veel .

Ik denk niet dat jij enige notie hebt van wat in die wereld omgaat , met name op die bedrijven waar meer dan een bedrijfs-Imker werkzaam is . Hoeveel volken zijn er in Nederland denk jij welke niet geregistreerd zijn ??

Jaap v P
Nou nou nou, laten we een beetje aardig met elkaar omgaan. Het forum is geen wedstrijd in wie er gelijk heeft of wie er het meest weet. Jelte stelde slechts een vraag en is altijd constructief in zijn bijdrage. Het forum is toch om van te leren en om plezier te hebben met elkaar. Krijg je wel genoeg suiker binnen :), je reageert een beetje als :be5: :).
Laatst gewijzigd door imker Marinus op zo 08 sep 2013, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door semar » zo 08 sep 2013, 10:42

er worden hier aantallen uit de lucht geplukt,
hoe weet wie hoeveel volken er in nederland zijn?
ik heb ze niet geregistreerd staan. en ik denk de meeste imkers niet.
(je gaat ten slotte niet naar de burgelijke stand als je een aflegger maakt)
dus een beetje argumenten verzinnen.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door jjmvaningen » zo 08 sep 2013, 12:29

Bij de kring Zelhem registeren we aan het eind van het jaar het aantal volken.
(is dan onderdeel van het jaarverslagje).
We registeren dus alleen v/d leden, terwijl we weten dat er ook geen-leden imkeren.
het is en blijft een indicatie.
groet, Jacques

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 08 sep 2013, 12:50

Marinus,

er zijn soms finnige en pinnige imkertjes hier op het forum. Ik heb er al heel wat jaren mee te maken :D .
Leuk trouwens dat je opmerkt dat ik probeer constructief bezig te zijn. Zo is het maar net.

Het aantal imkers heb ik jaren terug al proberen te berekenen. In 2006. In een 6 pagina tellende topic hebben we (en daar zaten gerespecteerde imkers tussen) toen alles uit de kast gehaald om op basis van zoveel mogelijk getallen tot een goed geschat aantal imkers en bijenkasten te komen. Ik heb die getallen toen gebruikt voor een publicatie.
Maar als Jaap het beter weet, mag hij het vooral zeggen.


http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... tal+imkers
JP

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Ewout » zo 08 sep 2013, 13:27

Jaap, je plaatst stellingen alsof ze het voorgaande tegenspreken, terwijl ze dat volgens mij niet noodzakelijkerwijs doen.

Ik zal het woord 'ras' vervangen door 'volk', dat spreekt meer tot de eigen situatie. Zeker als je met bastaard bijen imkert zal er variatie tussen volken zitten (soms veel). Raszuivere bijen worden ook al honderden jaren op verschillende plekken door mensen geselecteerd, waardoor de verschillen lastiger te benoemen zullen zijn. Je kunt van bijna ieder ras een 'buckfast' maken zonder genen te importeren denk ik. Er zijn ook buckfastlijnen die sterk zijn in het voorjaar en zwermtrage carnica's, ligustica's die tegen ons klimaat kunnen (in Denemarken en Zweden wordt immers ook heel veel met zuivere ligustica geïmkerd). We geven een naam (ras) aan een bepaalde set eigenschappen omdat dat wat makkelijker praat. Maar reflecterend op onze eigen situatie voor nu dus: volk ipv. ras.
Alle volken zonder stuifmeel stoppen uiteindelijk met broeden
Zoals Marius ook al zei: de wal keert het schip. Je laat twee factoren onbelicht: 1) het ene volk gaat spaarzamer om met zijn stuifmeel en zal meer reageren op wat er binnenkomt ipv gewoon alles op te maken. Uiteindelijk hebben alle volken niets meer. 2) net als dat volken verschillen in het halen van propolis (geef jij niet om, ik wel), legt het ene volk grotere stuifmeelvoorraden aan dan het andere. Op onze eigen stand zie ik deze verschillen ook goed.
Als er een hele goede dracht is vliegen alle volken
Van hetzelfde kaliber: uit eigen waarneming weet ik dat het ene volk al veel vroeger (kouder) vliegt dan het andere volk op een enkele stand. Dat kan toeval zijn, maar bij meerdere waarnemingen achter elkaar is dat een eigenschap die ik aan het volk toedicht. Waarnemingen bij regen heb ik niet zoveel. Dat is niet in tegenspraak met jouw stelling, maar er zijn kennelijk volken die langer in hun hok blijven stinken als er niet zoveel te halen valt (nooit de noodzaak van hun voorouders gekend).
Bij natuurlijke paring zijn de verschillen tussen volken net zo groot als tussen rassen
Typisch voor de Nederlandse situatie en het imkeren met bastaarden, en daarmee een oneerlijke vergelijking. Het gaat over koninginnen bevrucht in een homogene populatie, al dan niet kunstmatig, anders spreken we ook niet van rassen. Om de verschillen beter te zien moet je P moeren vergelijken (in een homogene populatie noem je alle generaties P), al vanaf F1 worden die verschillen steeds kleiner.

Je geeft argumenten die lijken tegen te spreken wat er wordt beweert, terwijl ik denk dat je eigenlijk enkel wilt nuanceren wat er gezegd wordt. Helemaal mee eens. Ook buckfast bijen hebben angels. Bewegingen van de imker en het weer hebben daar een niet te onderschatten invloed op. Dat geldt uiteindelijk voor vrijwel alle eigenschappen.

Aldus: de prestatie van een volk een een samenspel tussen ras, imker & dracht (= omgeving + klimaat). Ik denk dat niemand wil suggereren dat ras in dit samenspel de sterkste factor is, maar hij is zeker niet te ontkennen.

Wat betreft de bestelling van 2500 Carnica koninginnen: misschien is het een domme vraag, maar wat moet je met 2500 koninginnen zonder volk? April lijkt mij nog wat vroeg voor afleggers, en dan nog ben ik benieuwd: is er een bedrijf dat in 1 klap 2500 afleggers maakt? Lijkt mij een indrukwekkende operatie!

p.s. de Texelse volken staan nog altijd te koop!

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 08 sep 2013, 21:33

Ik zal voor de laatste keer op deze topic reageren en nog op enkele aspecten ingaan , de reden hiervoor is dat al dit heen en weer gepraat over de verschillen in bijen volken tot niets zal leiden , omdat de verschillen zo klein zijn .

Dat sommige volken meer stuifmeel verzamelen en opslaan op bepaalde momenten , natuurlijk . De volgende maand bij een andere dracht zal het precies anders zijn . Ik heb nog nooit geconstateerd in de herfst dat het ene volk vol met stuifmeel zit en het andere met honing . Er zal waarschijnlijk voor het voedsel van elke bij vrijwel dezelfde milligrammen stuifmeel verwerkt worden om een gezonde populatie te verkrijgen .

Het ene volk vliegt vroeger en bij kouder weer . Weet je ook of zij dan op dezelfde plant vliegen ?? Ik heb zelfs de ervaring dat bij een gewas 14 volken op een rij stonden , waarvan één volk een behoorlijke spuitschade kreeg terwijl aan de andere niets te zien was .

De raszuivere koninginnen waar ik mee imkerde waren geen F1 . Van de buckfast waren de F1 zelfs steekduivels en was dit het volgend jaar zelf in vrijwel alle volken te merken .

Ten laatste over die 2500 koninginnen . De grote bedrijven met bestuiving imkers in vaste dienst , welke een grote selectie aan gewassen te bestuiven hebben is dit meestal in ; tunneltjes , afdelingen in kassen en ga maar door . Al deze selecties zullen apart afgeschermd dienen te worden om tot een gewenste bestuiving of zaadzetting te kunnen komen dit alles vanwege de belending om ongewenste kruisbestuiving te voorkomen .
Met deze jonge bevruchte koninginnen is het mogelijk om van elk volk diverse bestuivingsvolken te maken de grote naar gelang het te bestuiven oppervlak . Sommige bijenhouders vergeten nog wel eens dat er in elk volk ; Een leggende koningin , en broed in ALLE stadia aanwezig dient te zijn om tot een goede bestuiving te komen , dit geld zowel voor een oppervlakte van 25 vierkante meter als voor 1000 m ,
Nergens heb ik beweerd dat dit aantal voor één bedrijf is .

Tot slot , Op ons dorpje hebben wij een paar honderd van deze volkjes per jaar nodig .

P.S Ik wil best zo'n Texels volkje kopen ,maar dan enkel met de garantie dat deze varroa resistent is . Niet door elk jaar met nieuwe zwermen op te zetten of zoiets ,want dan zijn die van mij het ook . Nee vijf jaar telen op de reguliere manier zonder enige bestrijding dan ben ik bereid om de prijs ook na die vijf jaar vijf keer te betalen .

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door imker Marinus » zo 08 sep 2013, 23:29

Beste Jaap,

Ik heb toch nog een vraag.
Jaap v.Popering schreef: De raszuivere koninginnen waar ik mee imkerde waren geen F1 . Van de buckfast waren de F1 zelfs steekduivels en was dit het volgend jaar zelf in vrijwel alle volken te merken .
Van welk ras waren die raszuivere koninginnen? En waarom koos je die? Dan nog over die 2500 carnica koninginnen. Weet je waarom er voor carnica gekozen is? Waarom bijvoorbeeld niet straatbijtjes? In jouw visie maakt het toch niet uit? Volgens jou zijn toch eigenlijk alle ondersoorten gelijk?

Vriendelijke groet,

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Texelse bijen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 09 sep 2013, 08:25

Ik heb in het verleden deze koninginnen uitgeprobeerd om tot betere resultaten te komen in de bestuiving ,dit is niet gelukt .

Kan jij begin april 2500 bevruchte Nederlandse koninginnen leveren .?? en dan de prijs ??

P.S.
Ik zal deze bestuiving nog even aanvullen met een ervaring . In die tijd hadden wij hier grote moeite met de bestuiving van ; Impatiens Walleriana ( Vlijtig liesje ) Het ene soort werd wel en het andere zeer slecht door de bijen bestoven terwijl voor het oog er geen verschil in zat . In die tijd hebben wij van alles geprobeerd . Ook de Ambrosiushoeve heeft destijds daar onderzoek in verricht . Conclusie ; Bij het ene soort stond de nectarspiegel hoger dan bij de andere . Vandaar dat wij ook meerdere soorten bijen uitgeprobeerd hebben .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten